Ostatnie miesiące były trudne dla branży mięsnej – pełne komplikacji, załamań czy afer. Sytuację pogarszały rosnące koszty produkcji i spadające pogłowie trzody chlewnej. Jest jednak inna strona medalu – rok był pełen wyzwań, uwieńczonych sukcesami. Polska była potentatem wieprzowiny w Europie i ta sytuacja może wrócić. Trzeba walczyć o pozycję lidera. Branża ma potencjał, trzeba więc dynamicznie budować i wykorzystywać jej siłę – ocenia UPEMI
Jakość – poszukiwana!
Wzrost gospodarczy, zdynamizowany eksport oraz import sprawiają, że na sklepowych półkach pojawia się więcej żywności wytwarzanej zgodnie z restrykcyjnymi normami produkcyjnymi. Afery żywnościowe czy przypadki fałszowania produktów powodują, że konsumenci, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzą, zwracają uwagę na odpowiednią jakość i bezpieczeństwo żywności. Właśnie dlatego istnieje potrzeba wprowadzania odpowiednich systemów oraz procedur gwarantujących żywność wysokiej jakości.
W Polsce funkcjonuje System Gwarantowanej Jakości Żywności – QAFP, który został opracowany w 2009 r. z inicjatywy Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego - organizacji zrzeszającej przedsiębiorstwa branży mięsnej.
W Systemie QAFP chce uczestniczyć coraz więcej producentów. Tym bardziej, że oprócz zadowolenia konsumenta mają inne korzyści, tj. standaryzacja, obecność w perspektywicznym segmencie wysokojakościowych produktów, udział w szkoleniach czy promocja. QAFP został uznany za krajowy system jakości w zakresie trzech zeszytów branżowych: „Kulinarne mięso wieprzowe”, „Kulinarne mięso z piersi kurczaka i indyka oraz tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej”, „Wędliny”.
Dzięki działalności UPEMI w kraju przybywa miejsc, gdzie można kupić wysokiej jakości wieprzowinę. Jest także więcej zakładów, które wytwarzają produkty pełnowartościowe.
Konsumenci poszukują tego, co najwyższej jakości. Przyczyniła się do tego, m.in. kampania „Moje wielkie zdrowe grillowanie”. Do walorów certyfikowanego mięsa przekonywał Paweł Królikowski - aktor grający Kusego w lubianym przez widzów serialu „Ranczo”. Artysta uświadamiał, że nie bez znaczenia jest fakt, gdzie i jakie mięso kupujemy.
Kreatorzy smaku
Priorytetem UPEMI jest nie tylko integracja środowiska branżowego. Dbamy również o to, by firmy się aktywizowały, doskonaliły, maksymalnie i odpowiednio wykorzystywały swój potencjał oraz wdrażały najnowsze technologie. Nasza działalność to także szkolenia.
Rynek dynamicznie się rozwija. Powstaje coraz więcej restauracji czy hoteli. Potrzebna jest więc wykwalifikowana kadra pracowników zawodowych. Właśnie dlatego powstał projekt ,,Nauczyciel Gastronomii Na Drodze Rozwoju" – by podnieść wiedzę i umiejętności nauczycieli przedmiotów zawodowych związanych z branżą gastronomiczną i spożywczą. Nauczyciele oraz instruktorzy są dobrze wykształceni, ale praktyczna nauka zawodu nierzadko stanowi problem. Projekt miał pomóc im w przekazywaniu uczniom tego, co najważniejsze, w nowoczesny, nietypowy sposób. Realizacja projektu zakładała przeprowadzenie profesjonalnej praktyki w prestiżowych ośrodkach gastronomiczno-hotelarskich na terenie całego kraju. Szkolenia, pod okiem wykwalifikowanych szefów kuchni, cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Obecnie Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego realizuje projekt szkoleniowy dla nauczycieli przedmiotów związanych z gastronomią "Nauczyciel gastronomii na drodze rozwoju", który potrwa do końca października 2014 i zakłada przeszkolenie 260 osób.
Promocja dźwignią handlu
Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego udowodniła, że 2012 rok to dobry czas na podbijanie dalekich rynków - koreańskiego, wietnamskiego czy amerykańskiego. Ostatnie 12 miesięcy upłynęło pod znakiem kontynuacji kampanii informacyjno-promocyjnej „Tradycja, jakość i europejski smak” 2011 – 2013.
Podczas targów w Ho Chi Minh City w Wietnamie krajowe stoiska wzbudzały ogromne zainteresowanie. UPEMI, realizując kampanię „Tradycja, jakość i europejski smak”, prezentowała odwiedzającym europejską ofertę mięsa wieprzowego i wołowego oraz wytworzonych z nich produktów.
Kampanie promocyjne przyniosły efekty nie tylko sprzedażowe, ale także pogłębiły relacje biznesowe. Przyczyniły się również do wzrostu eksportu mięsa. Największe efekty osiągnięto w przypadku Korei Południowej, dokąd eksport wieprzowiny wzrósł czterokrotnie. Do tego kraju z Polski wywieziono ponad 16 tys. ton, głównie boczku, żeberek i świńskich nóżek. Oznacza to, że wzrost eksportu tego mięsa na rynek koreański był największy wśród wszystkich krajów europejskich.
W przypadku rynku amerykańskiego szczególny nacisk był położony na promowanie wyrobów typu „Premium”. UPEMI uczestniczyła w targach na terenie USA, wzmacniała współpracę z importerami żywności, organizowała konferencje prasowe i spotkania B2B.
Działania informacyjno-promocyjne UPEMI w krajach trzecich będą kontynuowane w kolejnych latach. Głównym ich celem jest umacnianie pozycji Polski jako eksportera mięsa i jego przetworów, pogłębianie relacji biznesowych i konsekwentne kształtowanie świadomości i wizerunku naszych produktów wśród odbiorców na rynkach docelowych.
UPEMI promowała żywność wysokiej jakości poza granicami kraju, ale także w Polsce, m.in. na targach Polagra Food w Poznaniu czy podczas imprezy „Święto Mięs”.
Dawniej Polska pod względem produkcji mięsa, w tym w szczególności wieprzowiny, była silnym konkurentem dla Europy Zachodniej. Teraz, przy spadku pogłowia do 11,5 mln, moc przerobowa zakładów jest za duża, czego efektem są wyższe koszty produkcji. Ciągle brak także surowca i wykorzystania potencjału, a sytuację pogarsza jeszcze struktura gospodarstw.
Wierzymy jednak, że w najbliższych latach polska branża mięsna może znów przeżyć swój renesans. UPEMI będzie wchodzić w nowy rok z przekonaniem, że polskie mięso i jego przetwory, dzięki swym walorom i jakości, mogą być marką znaną, cenioną i konkurencyjną na rynku międzynarodowym.