Wieprzowina to najczęściej wybierane przez Polaków mięso na półkach sklepowych. Badania Kantar Polska pokazują, że co trzeci Polak konsumuje artykuły mięsne 4-6 razy w tygodniu, statystycznie spożywamy aż 458 porcji mięsa wieprzowego rocznie. Dla porównania – wołowiny spożywamy ponad 15 razy mniej w skali roku.
Po wieprzowinę sięgamy nie tylko z przyzwyczajenia do żywieniowych tradycji - choć kotlet schabowy dalej jest jednym z najpopularniejszych dań wieprzowych w Polsce - ale również z powodu łatwości przygotowania takich potraw. Coraz częściej jedzenie wieprzowiny zalecają też dietetycy – to cenne źródło żelaza i tzw. „dobrych tłuszczy” – czyli kwasów jednonienasyconych, tych samych z których powstaje oliwa z oliwek. To również źródło pełnowartościowego biała, ważnego dla osób aktywnych fizycznie.
Z danych po badaniu firmy Kantar Polska i grupy Blix, wynika też, że coraz częściej zwracamy uwagę na jakość i pochodzenie kupowanego mięsa. Polska najwięcej wieprzowiny importuje z Danii, jednak przy wyborze warto zawsze sięgać po mięso z polskich hodowli. Wtedy mamy pewność, że przy odpowiednim przechowywaniu przez sklep lub dyskont, takie mięso będzie wysokiej jakości – smakowo jak i odżywczo.
Wiedzą o tym też Europejczycy, mięso ze świń z ras złotnickich i puławskich upodobali sobie zwłaszcza Czesi i Niemcy, gdzie najwięcej wieprzowiny jako kraj eksportujemy, wynika ze statystyk prowadzonych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Co warto wiedzieć, hodowla rodzimych ras świń objętych Programem Ochrony Zasobów Genetycznych, wspierana jest przez Unię Europejską licznymi dofinansowaniami. Takie działania mają zachęcić rolników do hodowli rodzimych ras świń.
O walorach mięsa z polskich ras świń i między innymi o tym gdzie takie produkty znaleźć, informuje projekt „Mniam polską wieprzowinę znam” realizowany przez Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego, finansowany ze środków Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego. Trendy wynikające z badania Kantar Polska i Grupy Blix pokazują, że Polacy coraz częściej będą szukać informacji o rodzimych ekologicznych produktach. Dlatego też tak ważna jest kampania informacyjna, zwłaszcza wśród grupy osób w wieku 18-30, które dużą część wiedzy czerpią na co dzień z social mediów, w których coraz częściej łatwo o „żywieniowe fake newsy”, rozpowszechniane przez poszczególne lobby i ich przedstawicieli.