Polska branża rolno-spożywcza wciąż osiąga duże sukcesy i podbija nowe rynki zagraniczne – uważają eksperci i paneliści Polskiego Kongresu Rolnictwa, który odbył się 19 maja w Warszawie.
Eksperci dyskutowali na drugim już spotkaniu zorganizowanym przez Fundację Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Rolnej i Ochrony Środowiska. Patronami honorowymi warszawskiego kongresu byli: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wicemarszałek Sejmu Eugeniusz Grzeszczak, prezes Agencji Rynku Rolnego, posłowie do Parlamentu Europejskiego Andrzej Grzyb i Jarosław Kalinowski, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie oraz Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
„Polskie zakłady przetwórcze należą dziś do jednych z najnowocześniejszych w Europie. Zamiast naprawiać i modernizować, polska wieś budowała od nowa z zastosowaniem innowacyjnych technologii i rozwiązań. To między innymi dzięki temu sektor jest tak konkurencyjny w Europie i na świecie” – powiedział Waldemar Pawlak, b. premier i minister gospodarki, a obecnie prezes Fundacji Polski Kongres Gospodarczy podczas uroczystego otwarcia.
Europoseł Jarosław Kalinowski dodał, że udział rolnictwa w całym polskim eksporcie to aż około 20%. „Zanotowaliśmy olbrzymi skok na wszystkich płaszczyznach. Jesteśmy numerem jeden w świecie w eksporcie jabłek, przodujemy w europejskim handlu pieczarkami czy mięsem drobiowym” – podkreślił.
Zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jarosław Wojtowicz podsumowując 10 lat Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce dodał, iż „wypłaciliśmy 104,2 mld zł na dopłaty bezpośrednie. 10,9 mld na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2004-2006 i 55 mld w ramach PROW 2007-2013, ok. 6,2 mld na wspólną organizację rynku owoców i warzyw, 8,1 mld na pomoc krajową i 1 mld na Program Operacyjny Ryby 2004-2006”.
Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego opisał mechanizmy, którymi administruje Agencja. Wśród nich są między innymi: promocja żywności, pomoc najuboższym czy wspieranie konsumpcji. „Dzięki programowi „Szklanka Mleka” i staraniom branży spożycie mleka na statystycznego mieszkańca wzrosło o ponad 20 litrów. A w ramach unijnego programu „Owoce w szkole” dzieci ze szkół podstawowych otrzymały ponad 200 mln darmowych porcji owoców i warzyw”.
Prezes BOŚ Invest Management Jacek Pierzyński podkreślił, że branża rolno-spożywcza jest wiodącym graczem na rynku złożonych instrumentów finansowych. „Jej przedstawiciele coraz częściej korzystają z operacji zagranicznych czy opcji walutowych”. Zaś prezes zarządu SGB Banku Ryszard Lorek zaakcentował dużą rolę, jaką odgrywają dla mieszkańców wsi i przedsiębiorców banki spółdzielcze. „To element polskiej tradycji, ostatni bastion krajowej bankowości. Jesteśmy ekonomistami, a jednocześnie dużą wagę przykładamy do wspierania lokalnych społeczności”.
Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i przewodniczący Grupy Roboczej Promocja w Copa Cogeca zaznaczył ogromną rolę, jaką odgrywa unijna polityka promocji dla rozwoju sektora. „W latach 2015-2020 unijny budżet na promocję wzrośnie do 200 mln euro rocznie.”. Prezes Wierzbicki zachęcał do współpracy organizacje z różnych krajów UE. Zaangażowanie co najmniej dwóch państw członkowskich pozwoli na wsparcie działań promocyjnych przez KE na poziomie 80%. Nowa polityka promocji przewiduje także ekspozycję konkretnych marek, co dotychczas było niemożliwe.
Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich poinformował, że Polska jest pierwszym na świecie producentem serów twarogowych, a szóstym długo dojrzewających. Aż 90% produkowanej przez nas serwatki w proszku przeznaczane jest na eksport. „Ważnym kierunkiem eksportowym poza Unią Europejską jest Rosja i kraje azjatyckie. Federacja to pierwszy importer naszych serów, drugi masła. Mam nadzieję, że polscy politycy nie wpłyną na pogorszenie tej współpracy” – wyraził nadzieję prezes Broś.
Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka podkreślił, że wódka z Polski jest pierwszą w Europie, a czwartą na świecie, po Rosji, USA i Ukrainie. Dodał też, że „w ubiegłym roku powstała definicja polskiej wódki, jednak na razie ponad 90% produkcji nie spełnia jej wymogów.”
Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego poinformował o działaniach, jakie branża mięsna prowadzi na perspektywicznych rynkach azjatyckich, między innymi o kampanii „Tradycja i jakość europejskiego mięsa”. Warto wspomnieć, iż w 2013 r. wyeksportowaliśmy do Chin 47 tys. ton wieprzowiny, do Hong Kongu 11 tys. ton, do Japonii 23 tys. ton, a do Korei Południowej 8 tysięcy ton. „Polska branża mięsna ponosi dziś ogromne konsekwencje związane z wykryciem u dzików wirusa ASF. Niedawno wróciłem z Korei, gdzie odbyłem wiele spotkań mających na celu powrót polskiego mięsa na ten rynek. Efektem działań prowadzonych przez Ministra Sawickiego i UPEMI jest fakt, iż Koreańczycy przyjadą z wizytą do Polski, aby ocenić polskie instytucje zajmujące się zabezpieczeniem i nadzorem nad strefą zagrożoną ASF”.
Po debacie otwierającej goście udali się na panele tematyczne, które były kontynuacją rozmów na temat sektora rolno-spożywczego – jego problemów, wyzwań, sukcesów.
***
Polski Kongres Rolnictwa to cykliczna inicjatywa składająca się z 10 spotkań na terenie całego kraju. Jego celem jest integracja branży i promocja jej osiągnięć wśród szerokiej gamy odbiorców.
Partnerem strategicznym Kongresu jest Fundacja Polski Kongres Gospodarczy i Fundacja Wspólnego Rozwoju. Partnerem platynowym jest Spółdzielcza Grupa Bankowa, Złotym Bakoma. Komagra, Bioagra, Polskie Młyny i BZK Group. Partnerem srebrnym Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy Bronisze, partnerem wspierającym Staropolanka i Uzdrowiska Kłodzkie. Zaś partnerami technologicznymi są nowoczesny system zarządzania gospodarstwem RolnikOn, Exiaty oraz Grupa Krotoski – Cichy, która ufundowała nagrodę na uczestników Kongresu – auto na weekend.