10 lat członkostwa w Unii Europejskiej to dobry okres dla sektora rolno-spożywczego. Dzięki unijnym środkom polskie firmy stały się konkurencyjne na rynkach międzynarodowych, a zakłady przetwórcze należą dziś do jednych z najnowocześniejszych w Europie. Tak w skrócie można podsumować pierwszy Polski Kongres Rolnictwa, który odbył się w Gniewinie w województwie pomorskim.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prezes Agencji Rynku Rolnego, Główny Inspektor Sanitarny, Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, a także Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego, Paweł Adamowicz – prezydent Miasta Gdańska oraz Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
„Powodem do dumy dla naszej gminy jest nie tylko to, że w 2012 roku gościliśmy reprezentację Hiszpanii w piłce nożnej. Mamy wiele przykładów wzorowego rolnictwa i przetwórstwa. Ten sektor jest ważny nie tylko dla Gniewina, ale również dla całego kraju. Dlatego cieszę się, że możemy gościć Państwa u siebie i dyskutować w ramach Polskiego Kongresu Rolnictwa” – tymi słowami wójt gminy Gniewino Zbigniew Walczak przywitał uczestników Kongresu.
Z kolei Krzysztof Trawicki, wójt gminy Zblewo (gminy partnerskiej dla Gniewina) dodał, iż nie ma lepszego miejsca na rozmowy o polskim rolnictwie niż właśnie Gniewino, które na przestrzeni lat bardzo się zmieniło i może być pozytywnym przykładem dla innych.
W imieniu organizatora Fundacji Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Rolnej i Ochrony Środowiska oraz partnera strategicznego – Fundacji Polski Kongres Gospodarczy gości powitała b. marszałek Sejmu Ewa Kierzkowska. Dziękując gościom za przybycie podkreśliła, że jest to pierwsze ze spotkań w ramach Kongresu, który jest przedsięwzięciem ogólnopolskim i będzie się odbywał w różnych miejscach naszego kraju.
„Gniewino to perełka samorządowa. Podobnie jak branża rolno-spożywa na tle całej polskiej gospodarki”. Tymi słowami podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa Tadeusz Nalewajk rozpoczął debatę o kondycji polskiego rolnictwa i przetwórstwa spożywczego. „W tym roku mija 10 lat od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Należy podkreślić, że dzięki środkom z UE sektor rolno-spożywczy stał się bardzo konkurencyjny na rynku europejskim i światowym, a nasze zakłady przetwórcze należą dziś do najnowocześniejszych. To dzięki temu jesteśmy dziś 6. producentem żywności w Europie”.
Minister wspomniał także o problemach, jakie dziś spotykają polskich przedsiębiorców, szczególnie w kontekście sytuacji na Ukrainie i kontaktów handlowych z Rosją. Dodał, że co trzecie jabłko spożywane w Federacji pochodzi z Polski. W przypadku zatrzymania eksportu tych owoców sadownicy znajdą się w trudnej sytuacji.
Tadeusz Nalewajk podkreślił, jak ważna jest promocja marek polskiej żywności. Działaniami propagującymi polską żywność w kraju i na świecie zajmuje się Agencja Rynku Rolnego. Prezes ARR Radosław Szatkowski podkreślił, że nasz kraj, jak również województwo pomorskie może poszczycić się wieloma przykładami wzorowych przedsiębiorców produkujących żywność najwyższej jakości. „Od akcesji Polski do Unii Europejskiej wypłaciliśmy swoim beneficjentom 11,5 mld złotych, zaś od czasu powstania 9. Funduszy Promocji Żywności organizacje branżowe otrzymały od ARR 244 miliony złotych. Od 2004 r. Polska przeprowadziła 23 kampanie informacyjno-promocyjne za ponad 70 milionów euro, które wypłaciła nam Komisja Europejska. Tylko w 2013 roku zrealizowaliśmy 11 kampanii w różnych sektorach branży rolno-spożywczej” – podkreślił prezes Szatkowski.
Zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jarosław Wojtowicz scharakteryzował krajowe i unijne systemy jakości żywności. W Polsce funkcjonuje pięć takich znaków: Jakość i Tradycja, Produkcja Integrowana, System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, System Jakości Wieprzowiny PQS, System QMP. Natomiast we wszystkich krajach unijnych obowiązują między innymi oznaczenia rolnictwa ekologicznego i europejskie oznaczenia chronionej nazwy pochodzenia, chronionego oznaczenia geograficznego czy gwarantowanej tradycyjnej specjalności.
Stanisław Kalemba, poseł na Sejm i były minister rolnictwa przypomniał, że w ubiegłym roku wartość eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła rekordowe 19,9 mld euro. Podkreślił także, że rozwój rolnictwa na takim poziomie nie byłby możliwy, gdyby nie nasze członkostwo w UE. Na kolejną perspektywę budżetową w latach 2014-2020 Polsce udało się wynegocjować większy budżet na Wspólną Politykę Rolną, co pozwoli na dalszy rozwój i modernizację. Przykładem doskonałych wyników eksportowych polskiej żywności jest branża słodyczy. Sławomir Pawłowski, członek zarządu POLBISCO, podkreślił, że słodycze z kraju nad Wisłą są spożywane dziś na całym świecie. Również dzięku działaniom Agencji Rynku Rolnego, która w ramach Branżowego Programu Promocji wspiera polskich przedsiębiorców i ułatwia promocję i nawiązywanie kontaktów handlowych z partnerami zagranicznymi. Jednak są też pewne zagrożenia, które eksport mogą hamować, a należą do nich: niestabilna sytuacja na rynku surowca, duża zmienność przepisów u importerów oraz niestabilna sytuacja ekonomiczno-polityczna.
Panele tematyczne
Po debacie otwierającej goście udali się do Hotelu Mistral Sport, w którym odbyły się panele tematyczne. Pierwsza dyskusja poświęcona była promocji żywności na rynku krajowym i kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Jej moderatorem była Katarzyna Dorosz z redakcji magazynu „Radość Życia”.Stanisław Wierycho, dyrektor oddziału terenowego Agencji Rynku Rolnego w Gdyni przedstawił uczestnikom unijne programy „Szklanka Mleka” i „Owoce w szkole”, za pośrednictwem których Agencja propaguje zdrowe odżywianie wśród najmłodszych konsumentów – uczniów klas I-III szkół podstawowych. Barbara Groele z Krajowej Unii Producentów Soków opisała zaś kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Program ma zachęcić Polaków do spożywania minimum 400 g dziennie warzyw i owoców. Głównym jego celem jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat zdrowej diety. Według ekspertów optymalna dawka witamin, mikroelementów i bioaktywnych składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju znajduje się właśnie w tej ilości. Krzysztof Walczak z firmy Śnieżka opowiadał zaś o walorach odżywczych mleka i jego przetworów, a także o powrocie do tradycyjnych, dawnych smaków. Beata Tarapata z Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej Maluta dyskutowała zaś z uczestnikami o jakości produktów spożywczych. Ciekawym przykładem połączenia zdrowej diety z aktywnością fizyczną jest gmina Człuchów, której wójt Adam Marciniak opowiadał o tym, że mieszkańcy gminy oszaleli na punkcie zumby.
Trwający jednocześnie panel „Polski rolnik – nowoczesny biznesmen i manager” zgromadził zaś rolników chcących rozwijać i modernizować swoje gospodarstwa. Dariusz Szydełko z Polskiego Instytutu Rolnictwa przedstawił nowoczesny system zarządzania gospodarstwem – RolnikOn. Jest to dostosowany do potrzeb rolników system pozwalający efektywnie i oszczędnie zarządzać produkcją roślinną czy hodowlą, pozwala w szybki sposób obliczyć koszty i dochody gospodarstwa. W przyszłości ma również zostać rozbudowany o możliwość tworzenia grup zakupowych, które wspólnie będą negocjowały lepsze ceny usług i produktów niezbędnych w rolnictwie. Roman Zalewski, przedstawiciel firmy BOGDAN poruszył temat związany ze stanem gleby i plonowaniem roślin. Podał wiele czynników wpływających na zniżkę plonowania roślin i wzrost kosztów, a także konkretne przykłady działania preparatu UGMax w zakresie poprawy jakości gleby. Profesor Marek Mrówczyński z Instytutu Ochrony Roślin dyskutował z uczestnikami na temat zasad integrowanej ochrony roślin rolniczych, które stały się obowiązkiem od 1 stycznia 2014 roku. Przedstawił problemy i niejasności, jakie wynikają z tego obowiązku.
W drugiej serii odbyły się panele tematyczne „Żywność tradycyjna, regionalna i produkowana w systemach jakości” oraz „Potęga polskiego rolnictwa”. W pierwszej debacie udział wziął prezes Polskiego Związku Producentów i Hodowców Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki, który zaprezentował system jakości mięsa wołowego QMP. Powstał on z myślą o wspieraniu produkcji bezpiecznej i dobrej wołowiny kulinarnej. Konsument wybierając produkt z tym znakiem ma pewność, że przeszedł on ścisłą kontrolę – od pola do stołu. Barbara Groele z KUPS opisała Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów, który powstał w 2002 roku z inicjatywy producentów. Henryk Kostuch – członek zarządu Stowarzyszenia Truskawka Kaszubska zaprezentował zaś truskawkę kaszubską jako element promocji województwa pomorskiego.
Drugi panel – „Potęga polskiego rolnictwa” poświęcony był sytuacji w branży maszyn rolniczych. Pokazywał współpracę nauki z praktyką, czyli Przemysłowego Instytutu Maszyn Rolniczych z Poznania, który był reprezentowany przez zastępcę dyrektora, prof. Jana Szczepaniaka, z producentami. Krzysztof Pałkowski, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Gdańsku scharakteryzował pomorskie rolnictwo i jego mocne strony, zaś dyrektor Jan Maćkowiak z Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie przedstawił obraz polskiej wsi i zmiany, jakie się na niej dokonały.
Rozmowom o wspaniałej polskiej żywności towarzyszyły liczne degustacje, przygotowane między innymi przez Okręgową Spółdzielnię Mleczarską Maluta, Bakomę czy Agencję Rynku Rolnego.
To dopiero pierwsza dyskusja w ramach Polskiego Kongresu Rolnictwa 2014. Już dziś zapraszamy Państwa do udziału w kolejnych dyskusjach. Więcej informacji na stronie www.kongresrolnictwa.pl
O Polskim Kongresie Rolnictwa 2014
Organizatorem Polskiego Kongresu Rolnictwa 2014 jest Green Point oraz Fundacja Zrównoważonego Rozwoju Gospodarki Rolnej i Ochrony Środowiska. Partnerem Strategicznym jest Fundacja Polski Kongres Gospodarczy, Pracodawcy RP oraz Fundacja Wspólnego Rozwoju.
Kongres ma na celu przedstawienie najnowszych prognoz i informacji gospodarczych dotyczących sektora rolno-spożywczego. Celem spotkań jest również integracja środowiska – ekspertów z organizacji branżowych, instytucji rządowych i samorządowych oraz producentów żywności, rolników i mediów. Kongres jest wydarzeniem regionalnym i cyklicznym - składa się z dziesięciu konferencji organizowanych w różnych częściach kraju. Kolejnym miastem na mapie Polskiego Kongresu Rolnictwa jest Warszawa.
Partner strategiczny: Fundacja Polski Kongres Gospodarczy, Fundacja Wspólnego Rozwoju
Partner platyny:Spółdzielcza Grupa Bankowa, Uzdrowiska Kłodzkie
Patrner złoty:Bakoma, BZK Group
Partner srebrny:PKM Duda, Dinter, Bioagra, Komagra, Polskie Młyny
Partnerzy merytoryczni:Fundacja Godła Promocyjnego Teraz Polska, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Nieruchomości Rolnych, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Krajowa Rada Izb Rolniczych, Związek Sadowników RP, System Gwarantowanej Jakości Żywności QAFP, Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, Przemysłowy Instytu Maszyn Rolniczych, Związek Młodzieży Wiejskiej, Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych, Polska Federacja Producentów Żywności, Stowarzyszenie Agrobiznes Klub, Polski Związek Pszczelarski, QMP – Dobra Wołowina, APIS, Organic Market Forum, Stowarzyszenie Polska Wódka, Krajowa Unia Producentów Soków, Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa.