Z raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych”1 opracowanego przez firmę analityczną Mintel dla Banku Zachodniego WBK wynika, że prawie 1/3 wszystkich nowych produktów z kategorii żywności i napojów wprowadzonych w Europie między październikiem 2016 r. a wrześniem 2017 r., miała oświadczenia „naturalne”. Najwięcej takich nowości pojawiło się na bardzo ważnych dla polskiego eksportu rynkach takich jak Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja. Eksperci BZ WBK wskazują, że popularność zdrowych produktów w Europie może być ważną biznesową sugestią dla rodzimych producentów zainteresowanych rozwojem sprzedaży zagranicznej.
Pod pojęciem „naturalne” kryją się oświadczenia: „organiczne”, „bez sztucznych dodatków i konserwantów”, „wolne od GMO”, „w 100% naturalne” oraz „pełnoziarniste”. – Dwa pierwsze, według danych przywoływanych w raporcie, były w badanym okresie stosowane najczęściej – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.
Polska żywność za granicą: coraz wyższe półki
W kontekście eksportu zdrowej żywności, Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG Banku Zachodniego WBK przypomina jak ogromny sukces eksportowy już teraz mają na koncie polscy producenci. Od 2004 r. do 2017 r. wartość eksportu żywności z Polski zwiększyła się o 22 mld euro, co oznacza wzrost o 421%. Co ważne, polska żywność nie tylko gości na stołach całego świata, ale też ma swoją ugruntowaną markę. – Jako bank od wielu lat specjalizujący się w finansowaniu branży food&agri, widzimy pewien trend. Kiedyś popularność produktów spożywczych z Polski wynikała z doskonałej jakości, ale w bardzo atrakcyjnej cenie. Wielu producentów sprzedawało pod markami własnymi sieci zagranicznych. Teraz polskie brandy mają już swoją renomę i są za granicą cenione, wybierane właśnie dla walorów smakowych i jakości, niekoniecznie ze względu na cenę. A teraz według nas powoli przychodzi czas, kiedy polscy producenci pokażą, że są w stanie zaspokajać nawet najbardziej wybredne gusta i wypełniać bardzo specyficzne nisze. Myślę, że będą coraz mocniejsi w produkcji żywności funkcjonalnej, w tym w żywności naturalnej. Podczas naszych spotkań Programu Rozwoju Eksportu dyskusja na ten temat wśród przedstawicieli branży była bardzo ożywiona, było słychać wiele entuzjastycznych głosów – mówi Renata Dutkiewicz.
Warto budować na dotychczasowych sukcesach
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2017 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy poziom 27,3 mld euro, co oznacza wzrost o 12% w relacji rocznej. Ponad 80 proc. eksportu produktów spożywczych z Polski (w ujęciu wartościowym w PLN) trafia do Unii Europejskiej. Najważniejszymi odbiorcami są państwa „starej piętnastki” z Niemcami na czele. Eksport do tego kraju stanowił 24% wartości całego eksportu rolno-spożywczego zrealizowanego w 2017 roku. Nie zmieniły się też pozostałe miejsca na podium. Na drugim miejscu jest Wielka Brytania (9%), zaś na trzecim – Holandia (6,2% udziału). Jednocześnie to właśnie w tych krajach zdrowa żywność jest najbardziej popularna. Spośród wszystkich „naturalnych” nowości wprowadzonych w Europie w okresie od października 2016 do września 2017 aż 17% przypadało na Niemcy. Na Wielką Brytanię – 13%, zaś na Francję – 15%. – Polscy producenci mają już rozwinięte relacje z odbiorcami w całej Europie. Wprowadzanie produktów naturalnych może więc odbywać się na zasadzie uzupełnienia już dystrybuowanej tam oferty podstawowej i przy wykorzystaniu dotychczasowych doświadczeń. To na pewno może być czynnik wspierający decyzje polskich firm o zaoferowaniu za granicą produktów dla konsumentów prowadzących zdrowy tryb życia – mówi Renata Dutkiewicz. Ekspertka Banku Zachodniego WBK zwraca też uwagę, że co do zasady za korzystne i prozdrowotne właściwości produktów spożywczych konsumenci są skłonni zapłacić wyższą cenę a to okazja do wypracowania lepszej marży. – Konsumenci preferujący zdrowy tryb życia to na ogół osoby zamożne i bardzo świadome, które ceną kierują się w niewielkim stopniu a często wcale – mówi Renata Dutkiewicz.
Naturalność w każdej kategorii i… na całym świecie
Jak pokazuje raport Mintel, w okresie między październikiem 2016 a wrześniem 2017 nowe produkty z oświadczeniami z grupy „naturalnych” pojawiały się w wielu różnych kategoriach produktowych. Najwięcej było ich w kategorii wyrobów piekarniczych (13% wszystkich nowości „naturalnych”), przekąsek (10%), nabiału (10%) oraz w kategorii sosy i przyprawy (również 10%). – Moda na zdrowe odżywianie jest trendem, który kreuje potencjał dla producentów właściwie z każdego podsegmentu sektora spożywczego. Stąd uważamy, że rozwój naturalnych linii będzie jednym z najwyraźniejszych trendów w branży, inspirowanym popytem z zagranicy, ale też wewnętrznym. Przecież Polacy również jedzą coraz więcej produktów naturalnych – wskazuje Renata Dutkiewicz.
– Innowacje ukierunkowane na zdrowie i dobre samopoczucie to niezwykle inspirujący element strategiczny zarówno dla marek działających wyłącznie na rodzimym rynku, lecz także dla producentów pragnących osiągnąć sukces na innych rynkach europejskich. Obszarami, które są szczególnie interesujące pod kątem dalszych innowacji i które oferują perspektywy wzrostu są między innymi „naturalność”, pozycjonowanie spójne z dietami roślinnymi, czyli wegetarianizm i weganizm, a także pośredni nurt – fleksitarianizm, oraz eksperymenty z atrybutami funkcjonalnymi – mówi Honorata Jarocka z firmy Mintel.
Co więcej, tak eksperci Banku Zachodniego WBK jak i Mintel są zdania, że dla wielu polskich producentów rynek europejski może być dopiero początkiem eksportowej działalności związanej z żywnością naturalną. Portal Statista, podaje, że przychody generowane przez globalny rynek żywności funkcjonalnej w 2017 r. sięgnęły prawie 300 mld dolarów. Według prognoz do 2022 r. mają wzrosnąć do blisko 442 mld dolarów.2
cd. informacji na następnej stronie
Bank inspiruje, wspiera i finansuje
Do wykorzystania potencjału produkcji i eksportu zdrowej żywności Bank Zachodni WBK zachęca już od zeszłego roku. W listopadzie 2017 r. we Wrocławiu, Poznaniu i Warszawie odbyły się konferencje Programu Rozwoju Eksportu na ten temat. Podczas warsztatów swoim know-how podzielili się przedstawiciele Banku Zachodniego WBK, ale też firm Mintel, Bisnode oraz KPMG. – Każdy bank dostarcza usługi finansowe. My dostarczamy usługi finansowe i dużo więcej. Cały nasz Program Rozwoju Eksportu, wszystkie inicjatywy sektorowe, służą wspieraniu rozwoju firm. Taką przyjęliśmy strategię: inspirujemy, zwracamy uwagę na ważne zjawiska i tematy w danej branży, pomagamy znajdować nowe obszary wzrostu – mówi Renata Dutkiewicz.
Raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” firmy Mintel dla Banku Zachodniego WBK:
https://www.bzwbk.pl/ms/program-rozwoju-eksportu/index.html