250 wystawców z 24 krajów świata, ponad 4 tysiące zwiedzających z 48 państw, w tym 128 przedstawicieli krajowych i międzynarodowych mediów, liczne zagraniczne delegacje. Tak w skrócie można podsumować minioną III edycję Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw.
Zwiedzający
Wystawa, która odbyła się w dniach 19-21 kwietnia w EXPO XXI Warszawa, przyciągnęła wielu reprezentantów sektora rolno-spożywczego. Wśród zwiedzających aż 95% stanowiły osoby decyzyjne bądź osoby mające wpływ na podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwach. Te statystyki potwierdzają biznesowy charakter targów. Odwiedzający kolejną edycję targów reprezentowali sektor związany z handlem i dystrybucją (41%), produkcją wyrobów spożywczych (34%), przetwórstwem (15%). Dużą część stanowili importerzy i eksporterzy żywności oraz sektor HoReCa. Oczywiście na wystawie nie mogło zabraknąć reprezentantów najważniejszych organizacji branżowych i stowarzyszeń, przedstawicieli administracji państwowej i samorządu oraz świata nauki.
Zwiedzający jako cel udziału w targach podawali najczęściej poszukiwanie nowych partnerów biznesowych, dystrybutorów i dostawców, podtrzymanie dotychczasowych kontaktów biznesowych, chęć zapoznania się z nowościami branżowymi oraz udział w konferencjach.
O międzynarodowym charakterze wystawy najlepiej świadczy duża ilość zagranicznych delegacji, m.in. z Ukrainy, Belgii, Białorusi, Indii, Litwy, Łotwy, Mołdawii czy Holandii. Łącznie odwiedzający reprezentowali aż 48 krajów.
Wystawcy
III edycja targów WorldFood Warsaw okazała się także rekordowa pod względem ilości wystawców. Udział w targach wzięło 250 firm spożywczych z całego świata, które zaprezentowały swoją ofertę żywności, napojów, alkoholi, dodatków do żywności oraz nowoczesnych technologii stosowanych w branży spożywczej. Dużym zainteresowaniem cieszyły się przedsiębiorstwa produkujące wyroby ekologiczne i tradycyjne, które eksponowały swoje produkty w premierowej strefie EcoFood.
Wydarzenia towarzyszące
Trzy targowe dni obfitowały w liczne rozmowy biznesowe, promocję firm i produktów, degustacje, spotkania wystawców z przedstawicielami sieci handlowych. Ale nie tylko. Każdy z targowych dni był bogaty w konferencje, dyskusje branżowe i panele tematyczne.
Wystawę otworzyli: Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zbigniew Babalski, Poseł do Parlamentu Europejskiego Czesław Siekierski, Prezes Agencji Rynku Rolnego Łukasz Hołubowski oraz organizatorzy: Dyrektor Targów Agnieszka Szpaderska i Anatoly Sushon - Dyrektor Sektora Żywności i Opakowań w Grupie ITE. Wszyscy goście honorowi zgodnie podkreślili, że targi WorldFood Warsaw to cenna inicjatywa, która sprzyja nawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych i ekspansji polskiej żywności na światowe rynki.
Właśnie eksportowi krajowych produktów rolno-spożywczych na zagraniczne rynki poświęcony był pierwszy dzień wystawy, w którym udział wzięli m.in. europoseł Czesław Siekierski, prezes Związku Polskie Mięso Witold Choiński, prezes UPEMI Wiesław Różański, dyrektor Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska Andrzej Czernek czy Andrzej Szumowski – prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. Z kolei drugiego dnia eksperci zajęli się bardzo aktualnymi problemami handlu żywnością, jego uwarunkowaniami prawnymi i podatkowymi. W tym dniu ekspertami byli m.in. Andrzej Faliński z POHiD, Dorota Kałowska z PIH, poseł Mirosław Maliszewski – prezes Związku Sadowników RP. Trzeci dzień był równie ważny i ciekawy, a jego tematyka poświęcona była sektorowi ekologicznej produkcji i sprzedaży żywności. Do ekspertów w tej tematyce należeli: Marcin Fajerski z EkoDostawców, Izabella Byszewska - prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego oraz Renata Przegalińska – GIJHARS.
Zwiedzający mogli uczestniczyć także w licznych degustacjach przygotowanych przez wystawców. Największe zainteresowanie, a tym samym tytuł najbardziej Przyjaznego Stoiska zyskała
Brytyjsko-Polska Izba Handlowa. W ramach ekspozycji Kevin Aiston, znany w Polsce Brytyjczyk, serwował gościom brytyjską jagnięcinę oraz inne specjały kuchni Wielkiej Brytanii. „Dzięki takim inicjatywom jak targi WorldFood Warsaw możemy poznać różnorodność kuchni całego świata i dzielić się z innymi tym, co najlepsze!” – podkreślał Brytyjczyk.
Złote Medale
Podczas uroczystej Gali po raz trzeci już przyznano Złote Medale Targów WorldFood Warsaw, które wyróżniają wyjątkowe produkty. W tym roku nagrodzono: Czekoladę Figa & Dzika Pomarańcza zgłoszoną przez firmę EkoHurtownia, Ketchup Diabełek Dziadunia zgłoszony przez firmę Ogródek Dziadunia Czesław Ślusarczyk Sp.J., Bio Chipsy Kokosowe zgłoszone przez firmę Nomak, Jogurt grecki bez laktozy zgłoszony przez OSM w Łowicz, Kiełbasę siekaną zgłoszoną przez firmę Kapecki Sp. J. – Rzeźnictwo i Handel, Olej lniany zgłoszony przez firmę Olejowy Raj, Wino Bonifacio Alicante Boushet 2012 zgłoszone przez firmę Competir International, Czarną herbatę z kawałkami owoców marakui zgłoszoną przez Regency Teas (Ptv) Ltd.
Złoty Medal w kategorii Debiut Polski otrzymał produkt Bio Canihua firmy Bio Naura – produkt rodem z Ameryki Południowej zawierający duże ilości pełnowartościowego białka oraz błonnika pokarmowego, zaś Złoty Medal w kategorii Debiut Zagraniczny Mix nasion
i orzechów firmy SIA S.C. Gran. Jury przyznało również kilka wyróżnień produktom zaprezentowanym podczas III edycji targów. Pełna lista znajduje się na stronie www.worldfood.pl.
„Już dziś zapraszamy na IV edycję Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw, która odbędzie się w dniach 11-13 kwietnia 2017” – zachęca dyrektor Agnieszka Szpaderska.
www.worldfood.pl