O faktach i mitach na temat rolniczego handlu detalicznego mówili dziś podczas specjalnej konferencji prasowej minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel, podsekretarz stanu Ewa Lech oraz dyrektor departamentu bezpieczeństwa żywności i weterynarii Krystian Popławski.
Fot. Podsekretarz stanu Ewa Lech, minister Krzysztof Jurgiel i dyrektor departamentu bezpieczeństwa żywności i weterynarii Krystian Popławski podczas konferencji
- Zgodnie z zapowiedziami z programu Prawa i Sprawiedliwości mieliśmy wprowadzić ułatwione zasady sprzedaży przez rolników żywności bezpośrednio z gospodarstwa i w ciągu minionego roku przygotowaliśmy cały pakiet ustaw, które to realizują – podkreślił minister Krzysztof Jurgiel.
- Korzystając z unijnych przepisów wprowadziliśmy, obok istniejących już możliwości sprzedaży w ramach sprzedaży bezpośredniej czy tzw. MOL-a – rolniczy handel detaliczny – powiedział szef resortu rolnictwa zwracając uwagę, że przygotowana została ustawa i rozporządzenia wykonawcze.
- Pojawiło się wiele sprzecznych, czy też wręcz nieprawdziwych informacji, że wprowadzona ustawa jest martwa, gdyż nie ma rozporządzeń wykonawczych – podkreśliła podsekretarz stanu Ewa Lech, która następnie przedstawiła szczegółowe informacje w sprawie rolniczego handlu detalicznego.
W Dzienniku Ustaw zostały ogłoszone niezbędne do rozpoczęcia procesu rejestracji rolniczego handlu detalicznego rozporządzenia wykonawcze do ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników:
- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie maksymalnej ilości żywności zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania (Dz. U. poz. 2159),
- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie rejestru zakładów produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego lub wprowadzających na rynek te produkty oraz wykazów takich zakładów (Dz. U. poz. 2192) oraz
- rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. poz. 2161).
W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2017 r. podjęcie przez rolników działalności w ramach rolniczego handlu detalicznego będzie możliwe.
W celu dokonania takiej rejestracji należy złożyć, w przypadku zamiaru prowadzenia produkcji i sprzedaży:
- produktów pochodzenia zwierzęcego lub żywności zawierającej jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego (żywności złożonej) – do właściwego powiatowego lekarza weterynarii – wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów w formie pisemnej, w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności lub
- żywności pochodzenia niezwierzęcego – do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego– wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Podmioty zamierzające prowadzić działalność w zakresie rolniczego handlu detalicznego produktami pochodzenia zwierzęcego lub żywnością złożoną nie są ponadto zobowiązane do sporządzania projektu technologicznego.
Szczegółowe informacje na temat procesu rejestracji rolniczego handlu detalicznego można uzyskać u właściwego ze względu na siedzibę zakładu lub miejsce prowadzenia działalności powiatowego lekarza weterynarii lub państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Podjęcie działalności rolniczy handel detaliczny nie jest uzależnione od wejścia w życie rozporządzenia wydanego na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594, z późn. zm.) określającego wymagania higieniczne.
Przy prowadzeniu produkcji i zbywaniu żywności w ramach działalności rolniczy handel detaliczny należy spełnić przede wszystkim wymagania rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319) oraz przepisów wydanych w trybie tego rozporządzenia. Przepisy tego rozporządzenia obowiązują wprost i nie wymagają wdrożenia do polskiego porządku prawnego, niemniej jednak powinny być stosowane w sposób elastyczny biorąc pod uwagę zakres prowadzonej działalności, wielkość zakładu i jego specyfikę. Przepisy te przewidują między innymi, że w przypadku gdy produkcja prowadzona jest przy wykorzystaniu pomieszczeń używanych głównie jako prywatne domy mieszkalne (np. przy wykorzystaniu sprzętu i urządzeń gospodarstwa domowego w kuchni domowej), zamiast wymogów określonych w załączniku II w rozdziale II ww. rozporządzenia, obowiązują wymogi określone w jego załączniku II w rozdziale III (uproszczone wymagania higieniczne). Należy przy tym podkreślić, że są to wymagania podstawowe, określające wymogi ogólne, pozostawiające dużą swobodę w ich spełnianiu – określają kryteria, które muszą być spełnione, aby został osiągnięty cel jakim jest bezpieczeństwo żywności.
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
http://www.minrol.gov.pl/
W Polsce mimo, że prace nad powyższą ustawą trwają już 5 lat, w dalszym ciągu brak jest rozwiązań umożliwiających zaistnienie żywności od rolnika na sklepowych półkach - czyli tam, gdzie szuka jej konsument. Uważamy, że dostęp do rynków dla żywności od rolników jest niezbędnym warunkiem poprawy stanu zdrowia Polaków i zatrzymania ekspansji supermarketów. Małe, lokalne sklepy będą mogły dopiero wtedy konkurować ze sklepami wielkopowierzchniowymi, gdy zaczną oferować inny rodzaj produktów-produkty od rolników. Domagamy się pilnego wprowadzenia zmian w ustawie o bezpieczeństwie żywności i ujednolicenie definicji tak, aby rolnicza sprzedaż detaliczna mogła odbywać się również do sklepów. Domagamy się powrotu do tego co nam obiecano podczas procesu tworzenia tej ustawy i w czasie kiedy PiS był w opozycji: "Sprzedaż detaliczna małych ilości, wytworzonej przez rolnika żywności MA podlegać TYLKO rozdziałowi III załącznika II rozporządzenia 852/2004. ALBO JESZCZE LEPIEJ: Domagamy się zastosowanie zasady "domniemywa się, że skoro rolnik jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo żywności oraz zapewnić warunki higieniczne dla produktów do spożycia w ramach własnego gospodarstwa domowego, to jest również w stanie w ten sam sposób przygotować produkty przeznaczone do sprzedaży". Za jakość wytworzonych produktów odpowiada rolnik. Tak jak to funkcjonuje w innych krajach UE.