Smak, wygląd oraz stosunek jakości do ceny - te cechy rodzimej żywności oceniają członkowie Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” podczas organizowanych cyklicznie audytów. Pierwsza w tym roku, a jednocześnie dziewiętnasta w historii programu, atestacja produktów spożywczych odbyła się 27 stycznia br. w Czeladzi. Tego dnia eksperci ocenili w sumie 180 wyrobów i wyróżnili najbardziej wartościowe z nich. Zainteresowanie producentów godłem „Doceń polskie” nie maleje - znak programu pozwala im akcentować wysoką jakość i pochodzenie wyrobów.
Program „Doceń polskie”. Loża Ekspertów obradowała po raz dziewiętnasty
Do udziału w audycie organizatorzy programu zakwalifikowali żywność z asortymentu 66 producentów reprezentujących 15 województw. Rekordzista zgłosił do oceny 12 produktów.
Warunkiem udziału w atestacji jest posiadanie tzw. polskiego akcentu - czynnika wyrażającego związek żywności z naszym krajem. Dania gotowe, nabiał, wypieki, napoje, przetwory, wędliny, owoce, słodycze, makarony, wyroby marek własnych - wszystkie artykuły spożywcze, które wzięły udział w certyfikacji wyprodukowano na terenie Polski; z rodzimych składników lub na podstawie tradycyjnej receptury.
Każdy ze 180 wyrobów został oceniony indywidualnie przez Lożę Ekspertów, czyli grono specjalistów z branży spożywczej. Jurorzy przyznali produktom spożywczym punkty w skali od 1 do 10 za smak, wygląd, jak również stosunek jakości artykułu do jego ceny. Godło promocyjne nadawane jest tylko wyrobom, które uzyskają minimum 7,5 punktu. Żywność z maksymalnymi notami natomiast jest honorowana tytułem TOP PRODUKT.
- Certyfikaty są nadawane na dwa lata, po upływie tego okresu wytwórca może ubiegać się o ponowne przyznanie wyróżnienia - nagrodzony wcześnie produkt jest kolejny raz sprawdzany przez Lożę Ekspertów. Jeśli wynik powtórnej certyfikacji także jest pozytywny, producent nadal może promować żywność znakiem „Doceń polskie” - wyjaśnia Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. W trakcie styczniowej certyfikacji jury oceniło raz jeszcze kilkanaście wyrobów. - O sile znaku promocyjnego świadczą również zgłoszenia od laureatów programu, którzy starają się uzyskać certyfikaty na kolejne wyroby ze swojego asortymentu - dopowiada M. Bielski.
Przeprowadzona 27 stycznia certyfikacja była pierwszą w tym roku, a zarazem dziewiętnastą w historii programu „Doceń polskie”. Zainaugurowane w 2011 roku przedsięwzięcie jest realizowane pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Charakterystyki laureatów styczniowego audytu i informacje o nagrodzonych wyrobach będą publikowane na blogu programu, pod adresem blog.docenpolskie.pl.
Kolejna, jubileuszowa, certyfikacja odbędzie się w II kwartale 2016 roku.
Autor tekstu: Anna Koza, Adventure Media
Autor zdjęć: Marek Bielski, „Doceń polskie”
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) - innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.