Jak wynika z badania e-Agribus, poświęconego zakupom produktów rolniczych, prawie 50 proc. rolników korzysta z promocji. Jednocześnie aż 75 proc. ankietowanych nigdy nie korzystało z rolniczego programu lojalnościowego - takie wnioski płyną z badania zrealizowanego na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez Martin&Jacob.
Rolnicy pragmatyczni w ocenie promocji
Dla 51 proc. badanych argumentem decydującym o skorzystaniu z promocji jest niższa cena produktów. Próby kuszenia rolników na inne sposoby, działają na niewielką grupę odbiorców. Otrzymanie większej liczby danego produktu może skłonić do skorzystania z promocji 15 proc. badanych, natomiast dodatkowa nagroda rzeczowa – tylko 5 proc. Rolnicy korzystają z promocji najchętniej wtedy, kiedy pozwala im ona obniżyć koszty zakupów potrzebnych w gospodarstwie.
Z badań wynika również, że rolnicy oczekują promocji na nawozy (59 proc.), środki ochrony roślin (39 proc.) oraz części zamienne do maszyn (27 proc.). Duże znaczenie ma dla tej grupy znajomość produktu. Nie zawsze musi być to jednak osobiste, fizyczne doświadczenie. Rolnicy chętnie czytają opinie innych właścicieli na forach internetowych (39 proc.) i konsultują je z rodziną oraz ze znajomymi (24 proc.).
Wyniki przynoszą również ciekawe odpowiedzi na pytanie o wybór produktów tożsamych (praktycznie takich samych), z których jeden znajduje się w promocji. Prawie połowa badanych wybrałaby produkt z promocji pod warunkiem, że zna ten produkt. 25 proc. ankietowanych postawiło dodatkowy warunek: musi nie tylko znać produkt, ale także osobiście go wcześniej używać. 15 proc. badanych kupiłoby przysłowiowego „kota w worku” (nie zna i nie używało produktu), o ile tylko towar byłby w promocji.
72 proc. rolników uważa, że kupowanie dobrej jakości produktów w promocjach jest atrakcyjne. Jednocześnie 61 proc. przychyla się też do zdania, że dobry produkt nie potrzebuje promocji, a 34 proc. zgadza się z opinią, że promocje są tylko „naciąganiem” na kolejne zakupy.
- Z przeprowadzonych badań wynika, że tylko co czwarty rolnik czeka na promocyjne warunki zakupu, czyli odwleka decyzję zakupową. Wyróżnia go to od ogółu Polaków, którzy skłonni są zaczekać na promocję w aż połowie przypadków. To zrozumiałe, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w badaniu zapytano o produkty potrzebne w gospodarstwie. Sezon wegetacyjny nie zaczeka na promocję, pewne zakupy do gospodarstwa także nie mogą czekać na ofertę specjalną – mówi Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas
Mała popularność rolniczych programów lojalnościowych
75 proc. rolników nigdy nie korzystało z programu lojalnościowego dedykowanego produktom rolniczym. Badani rolnicy widzą więcej wad niż korzyści w programach lojalnościowych. W grupie rolników korzystających z programów lojalnościowych, 61,6 proc. ocenia je źle. Najbardziej zniechęcające dla respondentów są zbyt długi czas zbierania punktów oraz ich niska wartość.
- Rozbieżność interesów między firmami oferującymi programy lojalnościowe, a rolnikami wynika z niedopasowania oferty. Firmy traktują programy lojalnościowe jako instrumenty budowania lojalności w dłuższym czasie, a rolnicy jako źródło dodatkowych korzyści o natychmiastowym charakterze – tłumaczy Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.
Jakiekolwiek korzyści płynące z programów lojalnościowych skojarzonych z zakupami rolniczymi, dostrzega mniej więcej połowa badanych (52 proc.). Najczęściej wymienianą zaletą tych programów okazują się rabaty i zniżki (62 proc. wskazań). Możliwości wymiany punktów na nagrody (41 proc.) lub płacenia punktami (38 proc.), mają dla badanych nieco mniejsze, choć nadal duże znaczenie. Z kolei najbardziej pożądanymi nagrodami okazują się tutaj narzędzia i akcesoria rolnicze.
Dosyć ciekawych informacji dostarcza również analiza wypowiedzi tych rolników, którzy korzystali kiedyś z programu lojalnościowego, ale z niego zrezygnowali. Sprawa dotyczy 10proc. respondentów. Najczęściej wymienianą przyczyną takiej decyzji (54 proc. rezygnacji) jest długi okres zbierania punktów, znacznie rzadziej zbyt mało atrakcyjne nagrody (19 proc.). Zniecierpliwienie rolników może być zaskoczeniem dla firm stosujących programy lojalnościowe. Autorzy tych programów, starają się budować ich atrakcyjność głównie w oparciu o atrakcyjne nagrody. Tymczasem okazuje się, że z punktu widzenia rolnika ważniejszy jest czas i wymiana uzbieranych punktów na nagrody w rozsądnym terminie.
Niewielu rolników decyduje się na udział w programach lojalnościowych. Korzysta z nich aktualnie około 15 proc. badanych. W opinii znacznej części ankietowanych, programy te nie są dla nich oraz nie wiążą się z ich własnymi interesami. Prawie 30 proc. badanych uważa, że zbyt rzadko dokonuje zakupów, które są objęte programami, by to się opłacało. 21 proc. nie widzi w nich dla siebie korzyści, a dalsze 21 proc. ocenia, że programy nie są dopasowane do ich potrzeb.
- Przeprowadzone badania wskazują, że przynajmniej część dostępnych na rynku rolniczych programów lojalnościowych rozmija się z oczekiwaniami grupy, do jakiej są adresowane. Korzysta z nich około 15 proc. rolników. Wśród ogółu Polaków – jak wynika z ogólnodostępnych badań – uczestnikami programów lojalnościowych jest nieco ponad 20 proc. badanych. Znaczące są również dane dotyczące oceny rolniczych programów lojalnościowych przez ich użytkowników. 60 proc. z nich jest nieprzychylna programom. Badanie e-Agribus przynosi również pewne wskazówki. Programy lojalnościowe dla rolników powinny cechować się przejrzystością, bezpośrednim związkiem z produkcją rolniczą oraz natychmiastowością działania. - mówi Maciej Piskorski, dyrektor Departamentu Produktów Agro w Banku BGŻ BNP Paribas.
Informacja o badaniu
Badania przeprowadzone przez Martin & Jacob na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas, na losowej próbie użytkowników portali rolniczych, metodą CAWI, w oparciu o model Real Time Sampling (RTS). Reprezentatywność, ze względu na areałową klasę wielkości gospodarstwa, uzyskano dzięki zastosowaniu wagi analitycznej uwzględniającej 4 kategorie powierzchniowe.
Fala „Promocje w oczach rolników, 20.09 - 14.102018 roku, N= 620.
Fala „Programy lojalnościowe w rolnictwie” 23.10 – 20.11.2018 roku, N=389.