Pan
Radosław Iwański
Redaktor Naczelny
„Farmer”
Szanowny Panie Redaktorze!
W portalu www.farmer.pl w dniu 3 kwietnia 2013 roku ukazał się artykuł „Wszystkie ubojnie w Polsce do kontroli”. W materiale tym znalazła się nieprawdziwa i wprowadzająca czytelnika w błąd informacja:
„Według Głównego Lekarza Weterynarii działalność, która zagraża zdrowiu ludzi, musi być surowo karana, a kary są niewspółmiernie niskie w stosunku do czynów popełnianych przez przedsiębiorców. Kary za wprowadzanie nielegalnego mięsa do obrotu wymierza Inspekcja jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.”
Z w/w informacji wynika, że to organy Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych powinny zastosować sankcje w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi w ubojni k. Białej Rawskiej.
Pragnę poinformować, że stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, do zadań IJHARS należy nadzór nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych w produkcji i w obrocie.
Zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy, jakość handlowa to cechy artykułu rolno-spożywczego dotyczące jego właściwości organoleptycznych, fizykochemicznych i mikrobiologicznych w zakresie technologii produkcji, wielkości lub masy oraz wymagania wynikające ze sposobu produkcji, opakowania, prezentacji i oznakowania, nieobjęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi lub fitosanitarnymi.
IJHARS odpowiada zatem za kontrolę zgodności produktu z wymaganiami wynikającymi z przepisów prawa krajowego i wspólnotowego, a także z deklaracji dobrowolnie umieszczanych przez producenta w oznakowaniu. IJHARS nie odpowiada natomiast za kontrolę zgodności z wymaganiami sanitarnymi i weterynaryjnymi.
Nieprawidłowości stwierdzone w ubojni k. Białej Rawskiej w sposób oczywisty dotyczyły kwestii zdrowotnych objętych wymaganiami weterynaryjnymi i sanitarnymi.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, Inspekcja realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego.
Czuwanie nad możliwością identyfikacji zwierząt przeznaczanych do uboju, zapobieganie ubojowi zwierząt chorych
i niedopuszczanie do przetwórstwa zwierząt, które padły na skutek choroby, a także kontrola warunków transportu zwierząt przeznaczonych do uboju, należą zatem do ustawowych zadań Inspekcji Weterynaryjnej.
Zamieszczenie w przedmiotowej publikacji wzmianki o kompetencjach IJHARS wprowadza czytelników w błąd, w sposób nieuprawniony sugerując, że dalsze działania związane z nieprawidłowościami stwierdzonymi w ubojni k. Białej Rawskiej, powinna podjąć właśnie ta Inspekcja, podczas gdy leży to w kompetencjach Inspekcji Weterynaryjnej.
Izabela Zdrojewska
Samodzielne stanowisko ds. mediów
Źródło
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
http://www.ijhar-s.gov.pl