Wyrok NSA dotyczący stosowania przez organy Inspekcji JHARS przepisów art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 23 listopada 2015 r. sygn. akt. II GSK 2023/14, wypowiedział się w kwestii charakteru decyzji administracyjnych wydawanych na podstawie przepisów art. 29 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
W wydanym rozstrzygnięciu Sąd uznał, że kompetencja organu nadzoru w zakresie poddawania artykułu rolno-spożywczego określonym zabiegom zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, odnosi się jedynie do kwestii wymagań jakości handlowej lub wymagań w zakresie transportu lub składowania danego artykułu rolno-spożywczego. Zatem, poza regulacją tego przepisu jest wydanie decyzji nakazującej wprowadzenie zmian w nazewnictwie artykułów rolno-spożywczych (wskazanie przedsiębiorcy pod jaką nazwą handlową ma wprowadzać do obrotu wytwarzany przez siebie produkt).
NSA jednocześnie podkreślił, iż, że Wojewódzki Inspektor i odpowiednio Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, nie są pozbawieni możliwości podejmowania decyzji w kwestii nieprawidłowego, wprowadzającego w błąd konsumenta nazewnictwa artykułów rolno-spożywczych, lecz służy temu przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Naczelny Sąd Administracyjny w sposób jednoznaczny stwierdził, że w przypadku stwierdzenia wprowadzenia do obrotu artykułu rolno-spożywczego, którego nazwa handlowa jest niezgodna z przepisami prawa żywnościowego, organ Inspekcji JHARS powinien wydać rozstrzygnięcie na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, tj. wydać decyzję zakazującą wprowadzanie do obrotu artykułu rolno-spożywczego.
Źródło
Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych
http://www.ijhar-s.gov.pl