Współpraca, wzajemne wsparcie, promocja – taki był cel stworzenia Podlaskiego Szlaku Kulinarnego. Stowarzyszenie skupiające producentów produktów regionalnych i tradycyjnych z różnych części województwa podlaskiego działa pod szyldem jednej witryny internetowej. Podlaski Szlak Kulinarny to żywy przykład dobrze funkcjonującej sieci współpracy partnerskiej. Tej tematyce poświęcony jest 10. odcinek Programu „Podlaskie innowacje rolnicze w obiektywie kamery”.
Sieci współpracy partnerskiej działają w myśl powiedzenia „w grupie siła”. Mogą one dotyczyć i skupiać różnego rodzaju podmioty. Są świetnym rozwiązaniem, w tym również dla producentów żywności lokalnej i tradycyjnej, którzy z racji specyfiki swojej działalności, wytwarzają swoje specjały na niewielką skalę i zazwyczaj nie posiadają dużego zaplecza marketingowo-promocyjnego.
Głównym celem założenia Podlaskiego Szlaku Kulinarnego było zebranie producentów produktów tradycyjnych w jeden podmiot, co miało im pomagać w promocji i sprzedaży, w dalszym rozwoju.
Z kolei konsumenci, którzy informację o nich mogą znaleźć na wspólnej stronie internetowej (www.szlakkulinany.pl), mają pewność, że kupują żywność rzeczywiście wyrabianą w oparciu o przepisy przekazywane z pokolenia na pokolenie.
Jedną z członkiń i współzałożycieli Podlaskiego Szlaku Kulinarnego jest Oksana Tomaszewska z Olszanki w gminie Suchowola, producentka serów podpuszczkowych wśród których szczególnie znane są jej sery olszańskie. Pani Oksana wytwarza swoje produkty na bazie wysokiej jakości surowca – mleka pochodzące od hodowanych przez nią krów, karmionych w sposób tradycyjny, które na łące spędzają większość roku.
– Podlaski Szlak Kulinarny powstał z myślą o takich producentach, którzy produkują żywność tradycyjną w sposób naturalny. Polecamy się nawzajem, jeździmy na festyny i jarmarki, wspieramy się – opowiada pani Oksana.
Jak podkreśla Małgorzata Wojtach, producentka wędlin tradycyjnych ze Szpakowa w gminie Jaświły, Podlaski Szlak Kulinarny był odpowiedzią na potrzeby osób takich jak ona. Jej zdaniem, sieć współpracy o charakterze takim jak Podlaski Szlak Kulinarny może skutecznie pomóc rozwiązać podstawowy problem każdego producenta jakim jest dotarcie do klienta, albo raczej klienta do producenta. Bo to, że współczesny konsument poszukuje produktów takich jak wytwarzane przez członków Szlaku, Pani Małgorzata wątpliwości nie ma.
– Obecnie konsumenci poszukują żywności wysokiej jakości – podkreśla. – Natomiast potrzebna jest pomoc w pośrednictwie pomiędzy nimi, a nami producentami.
Potwierdza to opinia inicjatora utworzenia Szlaku – Mariusza Cylwika, wicedyrektora Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
– Mamy znanych producentów dobrej żywności w naszym regionie, tym produktom trzeba pomóc, tym bardziej, że już pojawiły się podróbki. Chcemy, żeby podlaskie kojarzyło się z tymi produktami. Chcemy promować Szlak i producentów oraz stworzyć markę województwa – wyjaśnia.
Program „Podlaskie Innowacje rolnicze w obiektywie kamery” realizowany jest w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Plan Operacyjny na lata 2018-2019. Jego celem jest podniesienie poziomu wiedzy dotyczącej realizacji przedsięwzięć na obszarach wiejskich wśród mieszkańców województwa podlaskiego, w tym mieszkańców obszarów wiejskich, a szczególnie rolników. Można go obrzejrzeć na antenie regionalnej Telewizji Narew, na specjalnym kanale na YouTubie, dostępny jest również na Facebooku. Autorzy produkcji zapraszają do oglądania i „lajkowania”.
https://web.facebook.com/podlaskieinnowacje/
Źródło
Podlaska Izba Rolnicza
http://pirol.pl