Segment samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniósł 2 mld zł z wysoką 11% dynamika r/r.
W trzech pierwszych kwartałach br. rynek leasingu w segmencie transportu ciężkiego odnotował niewielki wzrost, o +0,7% r/r.
PKO Leasing odnotował duży wzrost w przypadku autobusów, o +61% r/r.
W trzech pierwszych kwartałach br. firmy leasingowe sfinansowały w segmencie transportu ciężkiego aktywa o wartości 12,8 mld zł, porównywalne wartości do analogicznego okresu w 2016 roku. Szczególnie duży wzrost, o ponad 11 proc. dotyczył samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t.
– Z jednej strony można oczywiście mówić o stagnacji lecz pamiętajmy, że bazą odniesienia jest historyczny rok 2016, w którym tempo wzrostu leasingu transportu ciężkiego było rekordowo wysokie. Jeszcze w połowie bieżącego roku w tym segmencie mieliśmy do czynienia ze spadkiem o 2,4 proc., zaś nastroje w branży transportowej były pesymistyczne. Wiązały się one z niepokojem wywoływanym przez trwające w Komisji Europejskiej prace nad Pakietem Mobilności. Dziś sytuacja jest bardziej zrównoważona, a w leasingu środków transportu ciężkiego obserwujemy stabilizację z tendencją wzrostową, mówi Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego PKO Leasing.
Leasing w segmencie transportu ciężkiego „ciągną” samochody ciężarowe powyżej 3,5 t. W trzech pierwszych kwartałach wartość leasingowanych aktywów wyniosła 2,055 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku to wzrost o ponad 11 proc.
Niewielki wzrost, o blisko 1 proc., odnotowano w przypadku leasingu przyczep i naczep (wartość netto 2,6 mln zł). Zmniejszyło się natomiast w trzech pierwszych kwartałach br. finansowanie pozostałych środków transportu ciężkiego. W przypadku leasingu statków, samolotów i kolei spadek wyniósł 11 proc. (do 635,3 mln zł). Ciągniki siodłowe i autobusy zmniejszył się odpowiednio o niemal 2 proc. (do 6,09 mln zł) i 3 proc. (do 1,08 mln zł).
Ostatnia z wymienionych tendencji nie dotyczyła PKO Leasing. Lider polskiego rynku leasingu odnotował ogromny wzrost w zakresie finansowania autobusów. Wartość leasingowanych aktywów w trzech pierwszych kwartałach br. sięgnęła tu 250 mln zł. W porównaniu z podobnym okresem poprzedniego roku (152,5 mln złotych, liczone razem z Raiffeisen-Leasing Polska) oznacza wzrost o ponad 60 proc. Na ten wynik złożyły się wygrane przetargi publiczne, m.in. finansowanie nowoczesnych autobusów dla Kalisza czy Krakowa.
Po trzech kwartałach 2017 roku PKO Leasing umocnił się na pozycji lidera finansowania przedsiębiorstw. W sektorze środków transportu ciężkiego Spółka wyleasingowała aktywa o wartości 1,62 mld złotych.
– Za przyrost sprzedaży pojazdów ciężarowych w ostatnim okresie odpowiadają przede wszystkim firmy prowadzące przewozy krajowe. To cieszy, rozwój polskiej gospodarki jest widoczny gołym okiem. Chcemy wspierać rozwój wszystkich przewoźników, zarówno tych, którzy zajmują się dystrybucją na obszarze Polski, jak i firmy realizujące transport międzynarodowy. Obecnie czekają je wyzwania związane z Pakietem Mobilności. Z naszej strony oferujemy przedsiębiorcom nie tylko sprawną obsługę, lecz również uproszczoną procedurę, pozwalającą finansować inwestycje zarówno nowe, jak i używane pojazdy do łącznego zaangażowania 1 mln zł, dodaje Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego PKO Leasing