Od 17 listopada w sklepach sieci Biedronka dostępne są ryby marki Marinero oraz Złota rybka z niebieskim certyfikatem zrównoważonego rybołówstwa MSC. Biedronka jako pierwsza sieć w Polsce wprowadza certyfikat MSC na produktach marki własnej w kategorii produktów świeżych w opakowaniach MAP. Niebieski certyfikat MSC klienci sieci będą mogli znaleźć na produktach świeżych, wędzonych i mrożonych z łososia, dorsza i makreli.
Znak MSC oznacza, że ryby pochodzą ze stabilnych i dobrze zarządzanych łowisk.
Wśród ryb oznaczonych niebieskim znakiem MSC, klienci sklepów sieci Biedronka znajdą m.in. filet z łososia pacyficznego, filet z dorsza atlantyckiego, makrelę wędzoną na gorąco, filet z makreli oraz filet z makreli wędzony na gorąco. Część proponowanych ryb takich jak: makrela wędzona filet, makrela wędzona tusza i łosoś pacyficzny oraz mrożona polędwica z dorsza będzie dostępne w stałej ofercie sieci.
Wprowadzając tak szeroką gamę produktów oznaczonych certyfikatem MSC Biedronka dołączyła do międzynarodowego grona firm, które wspiera zrównoważone rybołówstwo i umożliwia swoim klientom odpowiedzialne zakupy produktów rybnych. Niebieski certyfikat MSC oznacza, że ryby lub owoce morza zostały złowione w sposób przyjazny dla środowiska oraz gwarantuje pochodzenie surowca.
„Wprowadzenie certyfikatu jednocześnie na produktach wędzonych, świeżych i mrożonych w marce Marinero oraz Złota Rybka było wspólnym przedsięwzięciem Biedronki, MSC oraz polskich firm z branży przetwórstwa rybnego, które jeżeli chcą dostarczać produkty MSC do sieci Biedronka, muszą być poddawane regularnym audytom gwarantującym zgodność z Standardami Łańcucha Dostaw MSC. – mówi Anna Dębicka, Koordynator Programu MSC w Polsce. Wspólnie odnieśliśmy sukces. Mamy nadzieję, że współpraca będzie się intensywnie rozwijać,
a asortyment certyfikowanych produktów rybnych będzie stale powiększał się, zgodnie z oczekiwaniami polskich konsumentów.”
A oczekiwania konsumentów są duże. Według badań MSC* blisko 70 proc. polskich konsumentów deklaruje, że wybór certyfikowanego produktu pomaga w ochronie mórz i oceanów. Podobna liczba badanych (68%) stwierdza,
że deklaracje marek i sieci sklepowych powinny być potwierdzone przez niezależne organizacje pozarządowe.
To potwierdza, jak ważna jest dla konsumentów świadomość, że ich działania mają realny wpływ na ochronę ekosystemu morskiego.
Rygorystyczne Standardy MSC są uznawane na całym świecie jako najbardziej wiarygodne. Dzięki nim konsumenci mają pewność, że kupowane ryby i owoce morza pochodzą ze zrównoważonych źródeł, które chronią środowisko naturalne. Niebieski znak MSC na produkcie, to de facto efekt końcowy. Aby mógł znaleźć się produkcie certyfikatem MSC muszą zostać objęci: rybacy, producenci, dystrybutorzy, hurtownicy, sieci handlowe i wszelkie inne podmioty łańcucha dostaw. Na każdym etapie procesu produkcji można stwierdzić, skąd pochodzi dana ryba, przez kogo
i w jaki sposób została złowiona oraz kiedy to nastąpiło. Dzięki temu konsumenci mają pewność, że do produktów trafiają ryby od kontrolowanych dostawców.
* Badanie konsumentów przeprowadzone w marcu 2016 roku, na zlecenie MSC (The Marine Stewardship Council) przez GlobeScan. Badanie przeprowadzono wśród 21 877 konsumentów z 21 krajów świata - Australia, Austria, Belgia, Chiny, Dania, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Japonia, Kanada, Niemcy, Norwegia, Polska, RPA, Singapur, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, USA. W Polsce w badaniu udział wzięło 775 konsumentów.
Dodatkowe informacje
O MSC
MSC (Marine Stewardship Council) jest niezależną organizacją międzynarodową, światowym liderem programu certyfikacji na rzecz zrównoważonego rybołówstwa. Istnieje od 1997 roku. Posiada biura
i przedstawicielstwa na całym świecie, w tym także i w Polsce. Wraz z naukowcami, rybakami oraz organizacjami ekologicznymi MSC opracowało standardy środowiskowe w zakresie zrównoważonego rybołówstwa, aby promować przyjazne środowisku praktyki rybackie wśród konsumentów i partnerów na całym świecie. Działania MSC obejmują wyróżnianie odpowiedzialnych praktyk rybackich certyfikatem MSC, certyfikację w łańcuchach dostaw, współpracę
z partnerami biznesowymi oraz programy edukacyjne wpływające na decyzję zakupowe konsumentów na całym świecie.
Już ponad 280 grup rybackich z ponad 30 krajów świata posiada certyfikat MSC, a blisko kolejnych 100 przechodzi obecnie proces certyfikacji. Programem objętych jest już 10% światowych połowów. Dzięki temu na całym świecie dostępnych jest już w ponad 20 000 produktach w ponad 90 krajach na całym świecie.
W Polsce dostępnych jest już ponad 350 produktów, które można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarce ryb
i owoców morza ze zrównoważonych połowów.