Samochód w gospodarstwie rolnym jest niezbędny do wykonywania codziennej pracy. Większość rolników w Polsce wykorzystuje przynajmniej jeden samochód osobowy lub użytkowy. Aby uniknąć angażowania środków własnych rolnicy coraz częściej poszukują elastycznych form finansowania aut, takich jak leasing. Jakimi warunkami powinna wyróżniać się oferta dla rolnika?
Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej i pojawienia się funduszy strukturalnych, sytuacja ekonomiczna rolników poprawiła się, a gospodarstwa zaczęły się profesjonalizować. W celu dalszego rozwoju i finansowania inwestycji, rolnicy musieli sięgnąć po różne formy finansowania. Zakup sprzętu najczęściej finansowany jest pożyczką oraz leasingiem. W 2015 roku wartość maszyn rolniczych finansowanych w ten sposób osiągnęła 3,9 mln zł netto, co oznacza wzrost o 7,7% w stosunku do poprzedniego roku.1 Według danych Konfederacji Lewiatan, aż 71,7 proc. rolników korzystających z leasingu jest przekonanych o tym, że ten sposób finansowania gwarantuje im lepsze warunki niż kredyt bankowy.
Leasing nie jest już nowością dla właścicieli gospodarstw. Rolnicy sprawdzili ten sposób finansowania kupując maszyny, znają mechanizmy jego działania. Potrzeby rolników rosną jednak z roku na rok, chcą by ich gospodarstwa były nowoczesne i wydajne. W związku z tym coraz częściej poza zakupem maszyn, decydują się także na coraz lepsze samochody, które pomagają im w codziennym funkcjonowaniu. – mówi Witold Potocki, Dyrektor ds. Rozwoju Grupy Masterlease.
W związku z rozbudową gospodarstw i rosnącą ilością zadań, rolnicy potrzebują zarówno samochodów osobowych, jak i użytkowych – dostawczych lub terenowych – służących np. do transportu małych części maszyn, nawozu, czy innego zaopatrzenia. Sezonowość dochodów rolników nie pozwala im jednak na jednorazowe zainwestowanie pieniędzy w jedno, a tym bardziej dwa auta. Rozwiązaniem jest właśnie leasing.
Jak zatem powinna wyglądać oferta dla rolnika?
Klienci z branży Agro potrzebują przede wszystkim rozwiązania bardzo elastycznego. Opłata wstępna powinna być maksymalnie obniżona i wynosić od 0 do 5%, tak by rolnik mógł uniknąć angażowania środków własnych na starcie. Bardzo ważny jest także stosunkowo długi okres kontraktu, który pozwoli na dogodne rozłożenie opłat ratalnych, które nadszarpną miesięcznego budżetu. Z kolei minimum formalności i krótkie procedury zagwarantują przystępność produktu dedykowanego rolnikom – wyjaśnia Witold Potocki.
Umowa leasingowa na 24 miesiące i więcej będzie komfortowa pod względem finansowym. W tym czasie leasingodawca zapewni także kontrolę techniczną w autoryzowanych serwisach oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Leasing, to także korzyści podatkowe – pozwala odliczyć VAT od comiesięcznej raty w przypadku korzystania z leasingu operacyjnego. Co więcej w trwającej perspektywie finansowej UE istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na leasing samochodu. Należy pamiętać, że istotą leasingu jest użytkowanie środka trwałego, bez konieczności jego zakupu na własność. Z kolei po zakończeniu umowy leasingu, auto można wymienić na kolejne na korzystnych warunkach, a używany samochód trafi na tzw. plac poleasingowy firmy.
Używany, nie wysłużony
A może od razu zdecydować się na auto używane?
Biorąc pod uwagę przeznaczenie samochodu w gospodarstwie rolnym, klienci z tej branży często decydują się na auta starsze, używane. Szczególnie jeżeli są to samochody użytkowe, służące nie do podróżowania, ale do pracy. Wybierając auto pokontraktowe, klient ma pewność, że jest ono sprawdzone, ponieważ jego stan techniczny i przebieg były cały czas monitorowane. Z tego powodu samochody poleasingowe są pewniejsze od komisowych, a jednocześnie są one tańsze od nowych – wyjaśnia Witold Potocki.
Auta pokontraktowe pochodzą z flot firmowych. Są to różne modele wielu marek, o zróżnicowanym wyposażeniu i przebiegu, co oznacza, że klient ma szeroki wybór, a jednym ze sposobów finansowania takiego auta może być leasing.
Korzystne warunki finansowe i bogaty wybór aut, to nie jedyne atuty przemawiające za ofertą firm leasingowych. W przypadku klientów z segmentu agro istotne znaczenie ma także dostępność i bezpośredni kontakt z handlowcem, który gwarantują firmy z wieloletnim doświadczeniem i rozbudowaną siecią sprzedaży.