Z niepokojem obserwujemy nieporadność Polski wobec czarnego PR zagranicznych producentów i handlowców wymierzonego w naszą żywność – uważa Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Godła Promocyjnego Teraz Polska
Wiara w to, że jakość sama się obroni jest tyleż wzruszająca, co naiwna. Tak samo, jak oczekiwanie, że kwestię promocji polskiego sektora rolno-spożywczego weźmie na siebie państwo. Na szczęście urzędnicy starają się od niedawna przekonywać, że to nie wystarcza i zachęcają do korzystania z pożytecznej inicjatywy, jaką są bezpłatne szkolenia marketingowe dla małych i średnich przedsiębiorstw z branży.
Skuteczna komunikacja i marketing żywności i rolnictwa nie może ograniczać się do prezentowania jakości oferowanych produktów. To kluczowa sprawa, ale stanowiąca zaledwie wycinek całości. Nie mniej istotne jest budowanie wiarygodności polskich firm jako rzetelnych partnerów i dostawców towarów. Następny ważny element to przypomnienie dobrych tradycji naszego rolnictwa i przemysłu spożywczego. Przecież polskie firmy, które dzisiaj coraz śmielej torują sobie drogę na światowe rynki, nie wzięły się znikąd i nie pojawiły się dopiero w ostatnim dwudziestoleciu.
W kontekście powtarzających się prób zdyskredytowania polskich marek działania promocyjne i marketingowe muszą uwzględniać też sferę, którą można określić jako aktywności antykryzysowe. Producenci powinni przyswoić umiejętność szybkiej i adekwatnej reakcji w przypadku ataków na ich wiarygodność. Z tym bywa największy problem. Zanim firma (nawet duża, która winna dysponować profesjonalną komórką komunikacyjną) zdobędzie się na konieczną reakcję, często upływa wiele dni. A milczenie – cóż, w powszechnym odbiorze bywa potwierdzeniem zarzutów. Nawet, jeżeli są to zarzuty już na pierwszy rzut oka mocno naciągane…
Taką wiedzę warto przyswoić. W tym roku, w ramach Krajowego Systemu Usług, rusza cykl bezpłatnych szkoleń marketingowych, adresowanych do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw rolno-spożywczych. Na razie program ma charakter pilotażowy i jest realizowany przez 11 podmiotów w całej Polsce. Projekt ma potrwać do marca 2014 r. Jeżeli okaże się, że producenci są zainteresowani zdobyciem wiedzy inicjatywa ma zostać włączona w zakres usług systemowych, świadczonych przez ośrodki Krajowego Systemu Usług. Pieniądze wykłada Unia Europejska – pochodzą one z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W czerwcu poznaliśmy tegorocznych laureatów Konkursu Teraz Polska, a wśród nich piwo na miodzie gryczanym z Browaru Jabłonowo, soki owocowe i warzywne z Tłoczni Maurer, wyroby garmażeryjne Przedsiębiorstwa Przemysłu Mięsnego Taurus, masło ze Spółdzielni Mleczarskiej ze Strzałkowa oraz kiełbasę dworską i jałowcową, produkowaną przez Wędzonkę. My wiemy, że polskie jest dobre, ale musimy skutecznie przekonać do tego innych!
Nowa Wieś Europejska 115