16 maja br. rusza kolejna edycja targów żywności SIAL w Szanghaju. Targi są czwartą pod względem wielkości tego typu imprezą na świecie. Tereny wystawiennicze podzielone będą na 14 hal, rozłożonych na blisko 162.000 m2. Szacuje się że w bieżącym roku w Targach weźmie udział ponad 3.400 firm i 110.000 specjalistów sektora repezentujących ponad 67 krajów.
W Targach weźmie udział także delegacja firm z Polski, między innymi OSM Piątnica, SOT Przemysłu Mleczarskiego, SM Mlekovita, SM Spomlek, Bartex, Polish Dairy oraz przedstawiciele Polskiej Izby Mleka. Stoisko polskie będzie można odwiedzić w hali E5. Na stoisku będzie możliwość poznania oferty polskich producentów mleka i przetworów mlecznych oraz nawiązania bezpośrednich kontaktów biznesowych.
Produkty mleczarskie z Polski cieszą się rosnącym powodzeniem chińskich konsumentów. Potencjał wzrostu w tym sektorze jest ogromny i wciąż jeszcze nie do końca wykorzystany.
„Chiński rynek mleka jest nadal do zdobycia przez polskie przedsiębiorstwa mleczarskie. To, że nie eksportujemy tam w ilościach, które byłby emanacją wielkości naszej całej branży mleczarskiej, wynika z faktu, że polskie firmy mleczarskie uczą się jeszcze chińskiego konsumenta”. - mówi Jacek Strzelecki, ekspert ds. chińskiego rynku rolnego oraz rolno-spożywczego. „Chińczycy wymagają ,poza samym produktem: mleko, jogurt, ser ( oferta jak i konkurencja w tym zakresie w Chinach jest ogromna), dodatkowej wartości pod postacią białka, witamin, wartości odżywczych, wysokiej jakości, bezpieczeństwa i pewności, rzetelności składników po odpowiedniej cenie. Potrzebują również poczucia klasy i wyjątkowości. Te polskie firmy mleczarskie, które będą potrafiły Chińczykom zaoferować nie tylko same produkty, ale wartość dodaną, rozbudują swój rynek w Państwie Środka.”
Tab. Chiński rynek mleka
Pogłowie
krów mlecznych
(stan koniec 2016 r.)
|
Spożycie mleka
per capita
(stan koniec 2016 r.)
|
Produkcja mleka
(stan na koniec 2017 r.)
|
Średnia cena
1 litra mleka
(stan na koniec 2017 r.)
|
15 mln sztuk
|
36,6 kg
|
35 mln 400 tys. ton
(r/r -1,6%)
|
9 juanów (4,80 zł)
|
Źródło: Chiński urząd statystyczny NBS.
Program Mleczne Skarby, który jest kontynuacją programu informacyjno-promocyjnego TRADE MILK, finansowanego w latach 2014-2017 ze środków Unii Europejskiej, ma na celu promocję polskich produktów mleczarskich na rynku chińskim, podkreślanie ich wysokiej jakości oraz unikalnego smaku, uzyskanego dzięki ekologicznym i naturalnym technologiom produkcji. Program Mleczne Skarby, sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka, realizuje Polska Izba Mleka.
Szczegółowe informacje na temat programu i oferty polskich producentów nabiału oraz materiały dla mediów dostępne są na stronie http://www.trademilk.eu/pl.html.
Źródło: Polska Izba Mleka