Pozostałe efekty ustaleń:
- wsparcie dla małych gospodarstw: wsparcie dobrowolne i sposób obliczania wsparcia też pozostaje w gestii państwa. Do wyboru jest 5 propozycji wyliczania. Gospodarstwo może otrzymać do 1 250EUR – będzie to płatność stała, ale będzie też możliwość obliczania na bazie historycznej. Państwo może przeznaczyć na ten cel do 10% koperty, z wyjątkiem, gdy płatność będzie obliczana na podstawie aktualnych danych. Możliwość wsparcia dla nowotworzonych małych gospodarstw w wysokości 15 000 EUR – nie jest to obligatoryjne.
- capping będzie dobrowolny dla państw członkowskich. Jest propozycja, aby z tego mechanizmu odzyskać do 5% i przeznaczyć na PROW. Proponuje się także wsparcie dla tzw. pierwszych hektarów – to byłoby obowiązkowe.
- płatność związana z produkcją – utrzymano tą możliwość w wysokości od początkowo 8% koperty krajowej obecnie 13 (i 2% koperty dla roślin białkowych).
- greening, utrzymanie użytków zielonych będzie obowiązkowe dla wszystkich państw członkowskich (5% trwałych użytków zielonych na poziomie regionalnych bądź krajowym) obowiązek ten wejdzie w życie od roku 2015. Dywersyfikacja upraw dla gospodarstwa 10-30ha – dwie różne uprawy, dla gospodarstw powyżej 30ha – 3 grupy różnych upraw. Gospodarstwa poniżej 10 ha nie będą objęte tym obowiązkiem. Dwie grupy upraw nie mogą przekroczyć 95% powierzchni całkowitej powierzchni uprawy. W 2017 roku KE ma przedstawić raport z efektów tego mechanizmu, wtedy powierzchnia obowiązkowego utrzymania użytków zielonych może wzrosnąć do 7%.
- definicja „aktywny rolnik”, jej stosowanie będzie obowiązkowe dla wszystkich państw członkowskich. Definicja zostanie opracowana na poziomie unijnym w formie aktywności negatywnych, które wykluczają z ubiegania się o dopłaty, np. tereny sportowe, lotniska, pola golfowe, tereny zajmowane przez firmy energetyczne). Dodatkowo państwa będą mogły dobrowolnie stworzyć swoje dodatkowe kryteria dla aktywnego rolnika.
- wejdzie obowiązek publikowania informacji o wysokości pobieranych dopłat z podaniem imienia i nazwiska i numeru beneficjenta;
- dyscyplina finansowa - ustalono, że będzie ona stosowana, gdy z pewnych powodów zabranie środków w budżecie na płatności. Z tego mechanizmu wyłączeni będą rolnicy którzy otrzymują płatności bezpośrednie poniżej 2 000 EUR rocznie.
- kwotowanie produkcji cukru kończy się w roku 2017;
- kwotowanie produkcji mleka kończy się w roku 2015;
- zwiększono środki na działania mleko i owoce w szkole, z 90 mln do 150 mln EUR rocznie;
- PROW, proponuje się odejście od osi, pozostawi się w tym zakresie swobodę państwom członkowskim, które będą kierowały tam środki, gdzie widać największe zapotrzebowanie;
- przeznaczenie min. Z 25 do 30% z II filara na płatności środowiskowe (rolnośrodowiskowe, ekologiczne, zakładanie lasów, działanie ONW).
- delimitacja obszarów ONW – nowy system będzie obowiązywał od 2018 r. 60% okręgu będzie musiało spełniać jedno z 8 kryteriów biofizycznych dla tych obszarów. Jeśli będzie niewiele brakowało do spełnienia tego wymogu, będzie możliwość kumulacji dwóch parametrów. Państwa będą mogły przeznaczyć do 5% z I filara na dodatkowe wsparcie ONW. Podniesiono max limit płatności z 300 do 450 EUR/ha. Planuje się, aby w państwach członkowskich do 10% powierzchni było uznane za obszar o specyficznych utrudnieniach.
- w kwestii mechanizmów zarządzania ryzykiem nadal konieczny będzie do spełnienia wymóg 30% strat dochodu w gospodarstwie.
- zostanie wzmocniony LEADER, będzie możliwość finansowania ze wszystkich funduszy.
W spotkaniu wziął udział również Minister Kalemba, który odniósł się także do postulatów Polski, które nie zostały uwzględnione, np. włączenie w art. 68 tytoniu jako płatności związane z produkcją – niestety nie było takiej zgody. Pan Minister poinformował również, ze w 2014 r. płatności uzupełniające będą co najmniej na poziomie tych z roku 2012.
Redaktor: Katarzyna Kuznowicz
Źródło
Krajowa Rada Izb Rolniczych
http://krir.pl