Już w piątek w Kikole (woj. kujawsko-pomorskie) odbędzie się kolejny finał Festiwalu Piosenki Ranczerskiej „Wilkowyjce”. Impreza jest organizowana dla miłośników kultowego już serialu „Ranczo” TVP. Widzowie pokochali telewizyjną ekranizację historii mieszkańców fikcyjnej wioski, umiejscawianej w województwie lubelskim i powiecie radzyńskim. Eksperci Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zauważając potencjał tego serialu, wymyślili nietypową kampanię promocyjną Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, która była lokowana w tym cyklu jako tzw. idea placement. Okazała się ona tak innowacyjna, że trzy lata temu Agencja otrzymała za swój projekt „rolniczego Oskara” w konkursie Unii Europejskiej „Cap Communication Awards 2012”. Dzięki temu sympatycznych mieszkańców polskiej wsi poznali mieszkańcy wszystkich krajów Wspólnoty.
Tematyka PROW została włączona do 13 odcinków „Rancza” wyemitowanego w TVP w 2011 r. Do korzystania z dotacji zachęcali bohaterowie cyklu - Duda i pani Lodzia z Urzędu Gminy w serialowych Wilkowyjach.
-Polski projekt startował w bardzo prestiżowej kategorii – innowacyjnej komunikacji. Pokonał w finale dwa inne – reprezentujące holenderskie ministerstwo rolnictwa oraz całą Unię Europejską. To bezprecedensowy sukces Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, sukces dzięki któremu o polskiej wsi było głośno we wszystkich krajach Wspólnoty – podkreśla Andrzej Gross, prezes ARiMR.
Dzięki „rolniczemu Oskarowi”, kampanię promocyjną przygotowaną przez ARiMR, mogli poznać mieszkańcy całej Unii Europejskiej i była ona przedstawiana jako przykład godny naśladowania w innych państwach.
Kampania ARiMR polegała na wykorzystaniu w piątej części serialu „Ranczo”, emitowanej w 2011 r., tzw. idea placement. W ramach podpisanej umowy z TVP i w każdym z 13 odcinków tej edycji serialu, wplecione zostały wątki związane z wdrażanym przez ARiMR Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Scenarzyści serialu wspólnie z ARIMR wprowadzili tematykę PROW 2007-2013 do dialogów bohaterów serialu. PROW 2007-2013, z którego wdrażanie odpowiada ARiMR. PROW był też promowany w krótkich filmikach pokazujących „kulisy powstawania” poszczególnych odcinków V edycji „Rancza” oraz zwiastunach zachęcających do oglądania serialu. Ten pomysł na popularyzacje w całym społeczeństwie możliwości skorzystania ze środków rozdzielanych w ramach PROW 2007-2013 oraz efektów osiągniętych dzięki wypłaconym już środkom, okazał się wielkim sukcesem, bowiem każdy odcinek piątej serii „Rancza” oglądało średnio 6,65 mln widzów.
Źródło
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
http://www.arimr.gov.pl/