VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu – dzień pierwszy
Katowice/Warszawa, 5 listopada 2015 r. – Polska jest otwarta na mocne wyjście na rynki zagraniczne. Trzeba jednak pamiętać, że ekspansja musi być następstwem sukcesu na rynku rodzimym, wymaga pieniędzy, determinacji, a także wsparcia – mówili uczestnicy pierwszego dnia VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
W trakcie debaty inauguracyjnej „Go Global. Polski przemysł spożywczy na ścieżce do globalizacji” mówiono o innowacyjności oraz jakości i szansie dla polskich firm na zdobycie nowych rynków zbytu. Wskazywano też na falę inwestycji proeksportowych w polskim przemyśle spożywczym.
– Polski rynek już dorasta do tego, żeby w sposób poważny zająć się rynkiem zagranicznym, ale ekspansja zagraniczna wymaga przygotowania. Trzeba mieć na to odpowiednie zasoby i nawet, jeśli się coś nie uda, to firmę musi być na taką porażkę stać – mówił podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex Wadowice. – Jeśli firma spożywcza myśli o sukcesie za granicą, to oznacza, że osiągnęła już sukces w Polsce – dodał.
Choć na razie Polska jest głównie obecna w Europie, myśląc o ekspansji globalnej krajowych firm coraz częściej mówi się o dalekich rynkach takich jak Chiny, Azja i Afryka.
Jan Kolański, prezes zarządu Colian wskazał na VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, że coraz ciekawszym rynkiem dla polskich firm staje się rynek chiński. Zgodził się z tym, że na rynki zagraniczne można wychodzić dopiero wtedy, gdy ma się dobrze zorganizowane funkcjonowanie w kraju.
Marek Spuz vel Szpos, prezes Krajowej Spółki Cukrowej, mówił że jego spółka na razie skupia się na rozbudowie potencjału w kraju, ale chce mocniej wyjść na rynki bliskiego wschodu, Azji i rynki indyjskie.
Magdalena Szabłowska, dyrektor handlu zagranicznego firmy mleczarskiej Mlekovita, podkreślała, że brakuje na razie lobby, które dbałoby o wizerunek Polski w świecie i umożliwiałoby łatwiejsze wejście firm na rynki zagraniczne. Mimo, że pomagają w tym polskie ambasady, a także PAIiIZ, to wciąż za mało, żeby zdobyć pozycję lidera na rynkach zagranicznych, a rozpoznanie rynku jest bardzo drogie. Jej zdaniem potencjał dla polskich firm istnieje w rynkach azjatyckich i w krajach arabskich.
Tadeusz Bruj, członek zarządu Grupy Polmlek, oceniał na VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, że po embargo rosyjskim tamten rynek właściwie całkowicie się nie zamknął. Trzeba też szukać innych rynków np. arabskich i azjatyckich, bo rynki unijne są trudne. Zgodził się także z opinią, że firmom brak jest mocniejszego wsparcia przy wejściu na nowe rynki zagraniczne.
Halina Osińska, dyrektor generalna firmy mięsnej Pini Polonia także uważa, że polskie firmy przy wyjściu za granicę muszą mieć odpowiednie zasoby finansowe, dobrą kadrę, ale i determinację, tak jak w przypadku branży mięsnej, którą poza embargiem rosyjskim na polskie produkty spożywcze, dotknęło też mocno w Polsce wystąpienie wirusa ASF. Cennymi rynkami dla branży byłyby rynki np. Chin, Japonii i Korei, ale na razie są one zamknięte, dlatego mocna jest obecność branży np. w USA.
Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, mówiła, że dla eksportu polskich produktów ważne jest też wsparcie sieci handlowych, a perspektywy są bardzo dobre, bo sieci już pomogły wyjść polskim firmom, a eksport rośnie z roku na rok.
Krzysztof Pawiński ocenił, że nowy rząd powinien skupić się na budowaniu marki kraju, która świadczyłaby o jakości produktów spożywczych. Jan Kolański dodał, że trzeba budować znak „Made in Poland” i jest to wspólna rola wszystkich przedsiębiorców oraz rządu, bo gdy Polska zbuduje taką pozycję, to nie będzie konkurować tylko ceną, ale także jakością i będziemy mieć większe oddziaływanie za granicą.
Zdaniem Bartosza Urbaniaka, członka zarządu Banku BGŻ BNP Paribas, polskie firmy coraz bardziej decydują się na inwestycje proeksportowe. Główne branże, które wychodzą z inwestycjami za granicę to te, które zostały zainspirowane przez Rosję poprzez nałożone embargo na eksport ich produktów do tego kraju. Spore straty spowodowało również pojawienie się w Polsce wirusa ASF.
Podczas debat pierwszego dnia VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu uczestnicy poruszyli też temat negocjowanej umowy handlowej między Unią Europejską a USA tzw. TTIP i jej konsekwencje dla sektora rolno-spożywczego i handlu w Polsce. Zdania co do szans i zagrożeń dla branży wynikających tej umowy były podzielone. Umowa wywołuje wiele kontrowersji, a przedsiębiorcy nie wiedzą czego po niej oczekiwać i obawiają się jej.
Pierwszego dnia VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu uczestnicy dyskutowali także
o strategiach sprzedaży, produkcie, marce oraz konsumencie. Mówili o budowaniu silnego brandu produktu w dobie wojny cenowo-promocyjnej oraz o zmianach w kanałach dystrybucji, a także o zmieniających się profilach i zachowaniach zakupowych polskich konsumentów.
Poruszanym podczas Forum tematem był także rynek wewnętrzny i główne obszary oraz potencjały wzrostu sektora FMCG. Uczestnicy przedstawiali perspektywy i kierunki rozwoju sektora spożywczego w Polsce oraz rolę konsumenta i handlu. Mówili o inwestycjach branży spożywczej, fuzjach i przejęciach oraz o wzroście konkurencyjności przedsiębiorstw.
W trakcie Forum na Rzecz Rozwoju Eksportu debatowano o strategiach eksportu i promocji polskiej żywności w kraju i za granicą oraz o obszarach współpracy polskich eksporterów. Analizowano potencjał rynków i konsumentów za granicą i najbardziej perspektywiczne dalekie rynki zbytu dla polskiej żywności takie jak Afryka, Azja i kraje arabskie.
Istotnym zagadnieniem podczas pierwszego dnia było też zdrowie i Health&Wellnes. Dyskutowano o wyzwaniach związanych z ograniczaniem ilości soli, cukrów i tłuszczów żywności i napojach, o trendach kulinarnych i dietetycznych w strategiach firm spożywczych, a także o produktach premium, tradycyjnych, zdrowych, ekologicznych i naturalnych.
W pierwszym dniu VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbyły się także sesje poświęcone innowacyjności w przemyśle spożywczym, napojowym i alkoholowym w Polsce, zaufaniu partnerów biznesowych w budowaniu efektywnego łańcucha dostaw, sytuacji w branży przemysłu mięsnego oraz sektorze mleczarskim i branży owocowo-warzywnej.
VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu, organizowane przez Polskie Towarzystwo Wspierania i Przedsiębiorczości, odbywa się w dniach 4-5 listopada br. Podczas dwóch dni debat odbędzie się łącznie 17 paneli dyskusyjnych.
Pierwszy dzień konferencji zwieńczyła gala, podczas której wręczone zostały Nagrody Rynku Spożywczego i Handlu 2015 oraz Certyfikaty Dobry Produkt.
Szczegółowe informacje na temat konferencji znajdują się pod adresem: http://www.forumrsih.pl/pl oraz http://www.portalspozywczy.pl
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.
Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.
W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.
Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.