Zarząd Lubuskiej Izby Rolniczej realizując wniosek przyjęty na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Lubuskiej Izby Rolniczej w dniu 23 czerwca 2020 r., zwrócił się do Krajowej Rady Izb Rolniczych z >> pismem o podanie podstawy prawnej, mocą której rolnicy nie mają obowiązku udzielania informacji Agencji Nasiennej Sp. z o. o. w Lesznie o zakresie wykorzystania materiału z własnych zbiorów, jako materiału siewnego w swoich gospodarstwach.
W związku z powszechną informacją, pospolitą wśród rolników, że Agencja Nasienna w Lesznie bezprawnie wzywa rolników o udzielenie w/w informacji, Lubuska Izba Rolnicza zwróciła się o podanie podstawy prawnej braku obowiązku informacyjnego rolników w tym zakresie na wezwania Agencji, jak również wzywania przez tę instytucję do podania nazwiska i adresu osoby lub osób które wykonały dla rolnika usługę przetworzenia danego materiału ze zbioru na materiał siewny oraz do podania nazwiska i adresu dostawcy lub dostawców kwalifikowanego materiału siewnego, tj. danych chronionych w świetle RODO.
Jednocześnie wystąpiono o wyjaśnienie pozyskania oraz bezprawnego używania przez Agencję Nasienną Sp. z o.o. w Lesznie danych osobowych rolników.
Poniżej treść pisma sygnowanego przez Pawła Kochańskiego Prezesa Zarządu Agencji Nasiennej, jakie wpłynęło do biura LIR w dniu 21 maja br.
W odpowiedzi na wystosowane pismo (niezaopatrzone w datę), które wpłynęło do naszej siedziby w dniu 04.05.2021 r., zawierające prośbę o wskazanie:
1) podstawy prawnej na mocy, której rolnicy mają obowiązek udostępnienia Agencji
Nasiennej Sp. z o. o. informacji dotyczącej zakresu wykorzystania przez nich materiału z własnych zbiorów jako materiału siewnego w gospodarstwach znajdujących się w ich posiadaniu,
2) kiedy i na jakiej podstawie prawnej rolnicy nie muszą udzielać takiej informacji,
3) czy w świetle przepisów RODO gromadzenie i wykorzystywanie przez Agencję
Nasienną Sp. z o. o. danych osobowych rolników jest zgodne z prawem, wyjaśniam co następuje:
Podstawę prawną do występowania przez naszą Spółkę z wnioskami do rolników o udzielenie informacji dotyczących stosowania przez nich instytucji odstępstwa rolnego stanowią przepisy art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1768/95 z dnia 24 lipca 1995 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze w zakresie odstępstwa rolnego przewidzianego w art. 14 ust. 3 Rozporządzenia Rady (WE) nr 2100/94 z dnia 27 lipca 1994 r. w sprawie wspólnotowego systemu ochrony odmian roślin.
Wykonywanie uprawnień, wynikających z wyżej wskazanych przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1768/95, stanowi więc realizację interesów prawnych naszej Agencji jako organizacji hodowców, czyli przewidzianą art. 6 ust. 1f) RODO podstawę prawną przetwarzania danych osobowych rolników.
Pragnę podkreślić, że wskazanie podstawy prawnej naszego roszczenia informacyjnego jest zasadniczym elementem, ujętym w pierwszym akapicie każdego wniosku o udzielenie informacji, który wystosowujemy do rolników.
Przepisy obowiązującego prawa nie przewidują możliwości uchylenia się przez rolnika od obowiązku udzielenia informacji na wniosek organizacji hodowców złożony w trybie przepisów art. 8 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1768/95. Ustawodawca polski, uchylając art. 23a ustawy o ochronie prawnej odmian roślin, wyłączył jedynie obowiązek
informacyjny dotyczący odmian chronionych na szczeblu krajowym. Na marginesie, zrobił to sprzecznie z postanowieniami wiążącej Rzeczpospolitą Polską Międzynarodowej Konwencji o ochronie nowych odmian roślin z dnia 02.12.1961 r. W żaden sposób nie mógł jednak wpłynąć na obowiązujące i stosowane wprost w Polsce prawo Unii Europejskiej.
W związku z tym należy uznać, że zgłaszane Państwu wątpliwości co do zgodności przetwarzania danych osobowych rolników przez naszą organizację są niezasadne. Wykorzystanie takich danych jest jak najbardziej zgodne z prawem i mieści się w dyspozycji art. 6 RODO.
Pismo KRIR >> otwórz
Odpowiedź Agencji Nasiennej >> otwórz
Źródło
Lubuska Izba Rolnicza
http://lir.agro.pl/