W maju zarejestrowano479 przyczep rolniczych. Popyt na te pojazdy wzrósł o 22% w stosunku do kwietnia. Rynek odnotował także 12-procentową poprawę w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – informuje agencja Martin & Jacob, monitorująca rynek rolniczy.
Maj przyniósł znaczny wzrost rynku przyczep rolniczych. Utrzymanie siętakiej tendencji w czerwcu pozwoliłoby na poprawę wyniku z pierwszego półrocza ubiegłego roku. Pozytywnym sygnałem jest także zróżnicowanie potrzeb gospodarzy, którzy przygotowując się do sezonu, wybierali pojazdy o rozmaitej ładowności – mówi Tomasz Rybak z firmy Martin & Jacob.
Liderzy ze wzrostami
Znów najczęściej wybierano konstrukcje marki Pronar. Producent z Narwi odnotował w maju rejestrację 213 przyczep, a więc o 30% więcej niż w kwietniu. Taki wynik przełożył się także na 4% wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku. Na drugiej pozycji uplasowała się firma Metal-Fach, z wynikiem 56 pojazdów. Popyt na przyczepy tego producenta zwiększył się o 10% w stosunku do poprzedniego miesiąca. Był również o 37% wyższy niż w maju ubiegłego roku. Czołówkę zamknął Wielton. Zarejestrowano 47 przyczep z oferty tej firmy, czyli o 42% więcej niż miesiąc wcześniej. Taki wolumen oznaczał również 62% wzrostu w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku.
Ilu rolników, tyle wymagań
Największą popularność utrzymały pojazdy z przedziału 10–13 t. W maju wydano tablice do 148 takich przyczep. To o 25% więcej niż w kwietniu. Popyt na wspomniane konstrukcje wzrósł także o 6% w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku. Druga lokata przypadła ładowności 13–17 t. Rejestracja 76 takich pojazdów przełożyła się na 31% wzrostu zarówno w odniesieniu do kwietnia, jak i maja ubiegłego roku. Na trzecim miejscu uplasował się przedział 5–6 t. Wydano tablice do 67 przyczep o tym tonażu. Zapotrzebowanie na takie przyczepy wzrosło o 29% zarówno w stosunku do wcześniejszego miesiąca, jak i zeszłorocznego maja.
Zmienne rozłożenie popytu
Czołówka regionów wyglądała identycznie jak przed rokiem. Przewagę zbudowała Wielkopolska, na terenie której dokonano 72 rejestracji. Zapotrzebowanie na przyczepy wzrosło tam o 80% w stosunku do kwietnia oraz 26% w odniesieniu do maja ubiegłego roku. Na drugiej pozycji uplasowała się Lubelszczyzna, z wynikiem 54 pojazdów. W przypadku tego województwa majowy popyt okazał się o 4% niższy od kwietniowego. Sprzedaż zmalała także o 2% w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku. Podium zamknęło Mazowsze i Podlasie. W każdym z tych regionów wydano tablice do 47 przyczep. Dla województwa mazowieckiego oznaczało to 12% wzrostu w porównaniu z kwietniem oraz 2% w stosunku do zeszłorocznego maja. Poprawę w ujęciu miesięcznym odnotowało także województwo podlaskie. W jego przypadku majowe potrzeby okazały się o 38% wyższe od kwietniowych. Zmalały jednak o 8% w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
www.martin-jacob.com
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych w maju
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [Maj19-Maj18]
|
PRONAR
|
213
|
44,47%
|
3,90%
|
METAL-FACH
|
56
|
11,69%
|
36,59%
|
WIELTON
|
47
|
9,81%
|
62,07%
|
METALTECH
|
29
|
6,05%
|
-34,09%
|
ZASŁAW
|
24
|
5,01%
|
14,29%
|
MEPROZET
|
21
|
4,38%
|
162,50%
|
PPHU WODZINSKI
|
18
|
3,76%
|
63,64%
|
CYNKOMET
|
9
|
1,88%
|
-35,71%
|
POMOT
|
8
|
1,67%
|
-11,11%
|
GOMAR
|
7
|
1,46%
|
16,67%
|
POZOSTAŁE
|
47
|
9,81%
|
23,68%
|
|
479
|
100,00%
|
12,44%
|
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych od początku roku
|
Udział rynkowy %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2018 r. [narastająco od początku r.]
|
PRONAR
|
772
|
41,82%
|
-15,07%
|
METAL-FACH
|
236
|
12,78%
|
5,36%
|
WIELTON
|
149
|
8,07%
|
30,70%
|
ZASŁAW
|
110
|
5,96%
|
39,24%
|
METALTECH
|
109
|
5,90%
|
-33,94%
|
PPHU WODZINSKI
|
66
|
3,58%
|
94,12%
|
MEPROZET
|
63
|
3,41%
|
65,79%
|
CYNKOMET
|
63
|
3,41%
|
21,15%
|
POMOT
|
33
|
1,79%
|
10,00%
|
GOMAR
|
29
|
1,57%
|
16,00%
|
POZOSTAŁE
|
216
|
11,70%
|
-0,92%
|
|
1846
|
100,00%
|
-2,22%
|