Dyskonty nie są w stanie przebić oferty dwóch sieci hipermarketów
Katowice/Warszawa, 18 grudnia 2015 r. – Jak wynika ze świątecznego badania Koszyk cen dlahandlu.pl, przeprowadzonego w 9 sieciach hipermarketów i dyskontów w 8 miastach w Polsce, Auchan i Kaufland utrzymały pozycję liderów cenowych, choć Kaufland coraz mocniej zbliża się do konkurenta. Na przestrzeni roku najmocniej w ceny zainwestowały sieci Netto (3. miejsce
w zestawieniu) i Tesco. Główni gracze – Biedronka, Lidl, Aldi, Carrefour i Tesco oferują zakup
50 produktów w bardzo zbliżonych cenach (245-253 zł).
– Całościowe spojrzenie na rynek pokazuje, że na Święta wydamy podobne kwoty jak w 2014 roku, bo sieci utrzymały większość cen na niezmienionym poziomie. Było to efektem panującej na rynku deflacji. Z tego też powodu sieci mniej sił poświęcały na wojnę cenową i promocyjną, bo starały się chronić swoje marże. Nieznaczne podwyżki rok do roku dotyczą m.in. cen cukru, zaś obniżki – serów żółtych i nabiału, zwłaszcza masła – informuje Edyta Kochlewska, redaktor naczelna dlahandlu.pl.
Rachunek za 50 podstawowych produktów, jaki zapłacilibyśmy robiąc zakupy w weekend 11-13 grudnia br. w 9 popularnych sieciach handlowych prezentowałby się następująco:
W ostatnim tygodniu Auchan proponował zakupy 50 produktów z Koszyka od 210,96 zł w Trójmieście do 230,70 zł w Warszawie. Na początku grudnia br. ceny w hipermarketach Auchan wahały się od 222,48 zł w Poznaniu do 233,06 zł w Trójmieście. Rok temu Auchan proponował ceny od 221,63 zł
w Warszawie do 236,88 zł w Lublinie. Jest to ok. 10 zł taniej wobec grudnia br. oraz w ujęciu rocznym.
W sklepach Kaufland w ostatni weekend 50 produktów można było kupić od 224,08 zł w Bydgoszczy do 231,96 zł w Trójmieście. Na początku grudnia Kaufland oferował ceny od 230,59 zł w Trójmieście do 237,66 zł w Bydgoszczy, zaś przed Świętami w 2014 roku od 225,61 zł w Warszawie do 233,29 zł
w Krakowie. W tym badaniu bydgoski Kaufland okazał się najtańszym marketem w tym mieście, zaś w Warszawie i Wrocławiu oferuje niemal identyczne ceny jak Auchan. Porównując miesiąc do miesiąca Kaufland obniżył ceny na święta o ok. 5 zł, zaś w ujęciu rocznym ceny utrzymał.
W sieci Netto za 50 produktów płacimy obecnie od 236,39 zł w Poznaniu do 240,76 zł na Górnym Śląsku. Pod koniec października 2015 ceny wahały się od 251,36 zł w Trójmieście do 253,28 zł
w Bydgoszczy, zaś w grudniu 2014 oscylowały wokół 262 zł. W ujęciu rok do roku oznacza to obniżkę o 22-26 zł, w ujęciu miesięcznym spadek o ok. 15 zł.
W Biedronce w połowie grudnia 2015 roku za 50 produktów trzeba było zapłacić 245,92 zł względem 251-252 zł w październiku 2015 roku i 253,70 zł w grudniu 2014 roku. Oznacza to spadek na poziomie 5 zł w ujęciu miesięcznym i 10 zł w ujęciu rocznym. Na obniżkę najbardziej wpłynęła promocyjna cena kiełbasy podwawelskiej oraz wprowadzenie do oferty schabu pakowanego w kawałku, obok schabu pakowanego krojonego.
Lidl zaproponował zakup 50 podstawowych produktów z Koszyka cenie od 247,93 zł w Lublinie do 250,23 zł w Trójmieście. Pod koniec października br. ceny wahały się od 257,43 zł w Poznaniu do 260,43 zł we Wrocławiu, zaś w grudniu 2014 oscylowały wokół 263 zł. Oznacza to spadek cen o ok. 13-16 zł rok do roku oraz o ok. 10 zł w ujęciu miesięcznym. Tutaj także, jak w innych dyskontach, główny wpływ na niższą cenę miało wprowadzenie do oferty tańszego schabu – w kawałku, a nie
w plastrach.
Sieć Aldi proponuje obecnie zakupy w cenie od 248,22 zł w Poznaniu do 253,24 zł we Wrocławiu. Miesiąc temu ceny w Aldi wahały się na poziomie 261- 262 zł. Rok temu było podobnie – 50 produktów kosztowało 261,76 zł. Spadek cen o 7-12 zł to głównie efekt niższej ceny schabu bez kości. Pozostałe ceny pozostały niemal identyczne.
W Carrefour podobne zakupy kosztują obecnie od 249,60 zł w Poznaniu do 251,91 zł we Wrocławiu. Dwa tygodnie temu Carrefour oferował 50 produktów w cenie od 252,87 zł w Lublinie do 258,65 zł Warszawie, a w grudniu 2014 od 257,50 zł w Trójmieście do 258,49 zł w Krakowie. Oznacza to spadek cen o ok. 3-7 zł w ujęciu miesięcznym i spadek o ok. 7-8 zł w ujęciu rocznym.
W hipermarketach Tesco w ostatni weekend ceny oscylowały wokół 253,95 zł w porównaniu z 262,38 zł dwa tygodnie temu i 265,85 zł w grudniu 2014 roku. Oznacza to spadek cen o ok. 9 zł na przestrzeni ostatnich dwóch tygodni i spadek o ok. 12 zł rok do roku.
Sieć E.Leclerc w zależności od miasta ma bardzo różne ceny: od 266,91 zł w Trójmieście do 295,38 zł w Bydgoszczy. Na początku grudnia E.Leclerc oferował ceny od 262,76 zł w Trójmieście do 296,61 zł w Poznaniu. Rok temu oferta sieci wahała się od 262,32 w Trójmieście do 278,16 zł w Lublinie. Oznacza to, że na przestrzeni ostatnich dwóch tygodni ceny niemal nie zmieniły się. W ujęciu rocznym w zależności od miasta zauważalne są podwyżki o kilka-kilkanaście złotych.
Monitoring przeprowadzono w weekend 11-13 grudnia 2015. Badanie nie objęło hipermarketów na Górnym Śląsku: Auchan, Kaufland i E.Leclerc.
Badanie Koszyk cen dlahandlu.pl prowadzone jest nieustannie od 6 lat. W 2013 roku Komisja Europejska uznała, że jest to „przykład dobrych praktyk na rynku porównywarek cenowych".
Od początku 2014 roku monitoringi przeprowadzane są w terminach znanych jedynie redakcji portalu. W przypadku braku towaru z listy cena uzupełniania jest przez średnią rynkową (cena
z ostatniego miesiąca). Ceny przeliczone z większych i mniejszych gramatur do tej wskazanej
w Koszyku cen.
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się
w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów
w PTWP–ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.
Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.
W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.
Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.