W grudniu 2016 r. sprzedaż przyczep rolniczych utrzymała się na niskim poziomie, zarejestrowano 215 szt. – 31% więcej niż w listopadzie 2016 r., ale wciąż 16% mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. Rok 2016 był pod względem sprzedaży przyczep rolniczych dużo słabszy od roku ubiegłego – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.
Początek 2016 r. na rynku przyczep rolniczych to stagnacja, trwająca od stycznia do maja – w tym okresie każdego miesiąca rejestrowano ok. 200 nowych przyczep. Sprzedaż zaczęła rosnąć dopiero w czerwcu, by osiągnąć maksimum w lipcu i rozpocząć tendencję spadkową. Chociaż od lipca 2016 r. różnica między ilością rejestracji w analogicznych okresach roku 2015 i 2016 była niewielka, to w 2016 r. odnotowano ogromny spadek sprzedaży w porównaniu z poprzednimi dwunastoma miesiącami. Sprzedaż w 2016 r. wyniosła bowiem 2981 szt., a więc aż o 3179 szt. mniej niż w 2015. W samym grudniu do rąk nowych właścicieli trafiło 215 nowych przyczep.
Oznacza to, że między 2015 a 2016 r. rynek spadł o 52%. Najlepszym miesiącem okazał się lipiec z wynikiem 574 szt.; najgorszy dla producentów był natomiast wrzesień, w którym zarejestrowano zaledwie 149 przyczep.
– Podobnie jak w przypadku ciągników, przyczepy nie sprzedawały się najlepiej. Większość marek odnotowała spadki sprzedaży, a niski popyt na nowe przyczepy spowodowany był przede wszystkim brakiem dofinansowań unijnych. Dodatkowo słaba koniunktura rynku i niskie ceny płodów rolnych spowodowały, że nowa przyczepa przestała być produktem pierwszej potrzeby. Wydaje się, że – podobnie jak w przypadku rynku ciągników – rynek przyczep sięgnął dna i ten stan będzie się utrzymywał tak długo, jak długo polski rolnik będzie oczekiwał na unijne fundusze – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Spadki sprzedaży uderzyły w największych
Liderem rynku niezmiennie pozostaje Pronar, który od stycznia do grudnia 2016 r. zarejestrował 1215 przyczep, czyli o 1248 szt. mniej niż w roku poprzednim. Pronar najlepszy wynik sprzedaży osiągnął w lipcu, kiedy wprowadził na rynek 235 przyczep rolniczych. Pozycja lidera w grudniu również należała do Pronaru, którego produkty zostały zarejestrowane w liczbie 71 szt. Drugi pod względem liczby rejestracji, podobnie jak w roku poprzednim, był Metal-Fach, który w omawianym okresie sprzedał 442 szt. – o 51% mniej niż w roku 2015. Producent z Sokółki był także drugi w grudniowym zestawieniu sprzedaży, dzięki zarejestrowaniu 50 przyczep rolniczych w omawianym miesiącu. Trzeci w zestawieniu rocznym okazał się Metaltech, który od stycznia do grudnia sprzedał 248 przyczep – producent z Mirosławca zanotował więc największy spadek sprzedaży z całej czołówki (62% w porównaniu z rokiem 2015). Metaltech był ponadto trzeci w zestawieniu grudniowym – w rzeczonym miesiącu zarejestrowano 12 przyczep tego producenta.
Rok wysokich ładowności
W 2016 r. największą popularnością cieszyły się przyczepy o ładowności 10–12 t, których sprzedano 935 szt., co stanowi 31% wszystkich sprzedanych przyczep w omawianym okresie. Był to również najpopularniejszy przedział w grudniu, kiedy 39 zarejestrowanych pojazdów tego typu miało tę ładowność. Kolejny pod względem popularności okazał się tonaż w przedziale 6–7 t – od stycznia do grudnia zarejestrowano 519 szt. o takiej ładowności; w grudniu było to 31 szt., co pozwoliło zająć temu przedziałowi drugą lokatę. Trzeci na podium ładowności w 2016 r. był przedział 13–17 t – zarejestrowano 437 przyczep tego tonażu, co stanowiło 15% rynku; w grudniu ładowność ta także osiągnęła trzecią lokatę, na równi z przedziałem 5–6 t – zarejestrowano po 25 egzemplarzy każdej z ładowności.
Wielkopolska ponownie na czele
Wielkopolska utrzymała pozycję lidera wśród regionów – zarówno w zestawieniu rocznym, jak i miesięcznym. W ciągu dwunastu miesięcy 2016 r. zarejestrowano w tym regionie 453 przyczepy rolnicze, z czego 32 w grudniu – dokładnie tyle samo co w grudniu 2015 r. Wiceliderem 2016 r. z 335 rejestracjami zostało woj. mazowieckie, osiągając jednocześnie drugą lokatę w zestawieniu grudniowym z 28 rejestracjami, a więc wynikiem lepszym od grudnia 2015 r. o 12%. Na trzecim miejscu w 2016 r. było woj. lubelskie z 288 rejestracjami, co oznacza spadek w ujęciu rocznym o 61%. Z kolei grudniową czołówkę zamyka woj. łódzkie, w którym odnotowano 24 rejestracje nowych przyczep rolniczych, a więc o 14% więcej niż w grudniu roku poprzedzającego.
*Każdorazowo gdy w materiale jest mowa o sprzedaży przyczep rolniczych, należy ją rozumieć jako sprzedaż mierzoną liczbą rejestracji.
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych w grudniu 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych w grudniu
|
Udział rynkowy w %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [Gru16-Gru15]
|
PRONAR
|
71
|
33,02%
|
-44,09%
|
METAL-FACH
|
50
|
23,26%
|
31,58%
|
METALTECH
|
12
|
5,58%
|
100,00%
|
PPHU WODZINSKI
|
11
|
5,12%
|
450,00%
|
URSUS
|
10
|
4,65%
|
25,00%
|
ZASŁAW
|
9
|
4,19%
|
-18,18%
|
MEPROZET
|
8
|
3,72%
|
33,33%
|
WIELTON
|
8
|
3,72%
|
-38,46%
|
CYNKOMET
|
7
|
3,26%
|
75,00%
|
GOMAR
|
5
|
2,33%
|
66,67%
|
INNE
|
24
|
11,16%
|
-38,46%
|
SUMA
|
215
|
100,00%
|
-16,34%
|
Źródło: AgriTrac 2005–2016
Sprzedaż nowych przyczep rolniczych od stycznia do grudnia 2016 (mierzona liczbą rejestracji)
Marka
|
Liczba przyczep rolniczych od początku roku
|
Udział rynkowy w %
|
Zmiana proc. w stosunku do 2015 r. [narastająco od początku roku]
|
PRONAR
|
1215
|
40,76%
|
-50,67%
|
METAL-FACH
|
442
|
14,83%
|
-50,67%
|
METALTECH
|
248
|
8,32%
|
-61,55%
|
ZASŁAW
|
185
|
6,21%
|
-52,56%
|
WIELTON
|
182
|
6,11%
|
-67,90%
|
MEPROZET
|
102
|
3,42%
|
-9,73%
|
URSUS
|
97
|
3,25%
|
14,12%
|
CYNKOMET
|
66
|
2,21%
|
20,00%
|
PPHU WODZINSKI
|
52
|
1,74%
|
-17,46%
|
GOMAR
|
45
|
1,51%
|
-34,78%
|
INNE
|
347
|
11,64%
|
-57,37%
|
SUMA
|
2981
|
100,00%
|
-51,61%
|
Źródło: AgriTrac 2005–2016