Jak polepszyć możliwości sprzętów, które rolnik posiada w swoim parku maszynowym? Jednym z rozwiązań jest chiptuning. Na czym to polega i w jaki sposób zmienia parametry urządzenia?
Chiptuning to modyfikacja maszyn rolniczych, a dokładniej zmiana charakterystyki oryginalnej mapy wtrysków, czyli dawki paliwa, powietrza, kąta wyprzedzenia zapłonu itp. Przestawieniu ulegają: moc KM oraz moment obrotowy Nm. - Przede wszystkim to poprawa dynamiki pracy silnika. Maszyna funkcjonuje znacznie efektywniej, mniejsza liczba redukcji biegów wyraźnie poprawia elastyczność pracy silnika. Maszyna po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu przy znacznie niższych obrotach. Przekłada się to na niższe zużycie jednostki napędowej oraz znacznie mniejsze spalanie. Żywotność silnika znacząco wzrasta – wyjaśnia Angelika Kuboń z firmy XTuning.
Przeprowadzenie modyfikacji pociąga za sobą ekonomiczną korzyść w postaci zmniejszenia spalania. Chiptuning pozwala na nadanie indywidualnego charakteru pracy silnika, a zastosowanie oprogramowania ma pozytywny wpływ na jego eksploatację. Do- O G Ł O S Z E N I E brze wykonana modyfikacja wprowadza zmiany, które nie przekraczają konstrukcyjnych możliwości poszczególnych jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu. Przekłada się to na ich wydłużony czas pracy. - Klienci dokonujący modyfikacji zawsze otrzymują bezpłatny 2-tygodniowy okres próbny. W tym czasie mają możliwość dokładnego przetestowania maszyny pod względem dodatkowej mocy i zysków płynących z ekonomiczniejszej pracy jednostki. Dopiero po upływie okresu próbnego klient decyduje, czy płaci za usługę - jeśli jest oczywiście zadowolony. W przypadku jego niezadowolenia maszyna zostaje przeprogramowana do ustawień fabrycznych, bez jakichkolwiek kosztów dla klienta. Na oprogramowanie, jak i na jednostkę ECU, w którą ingerujemy, udzielamy 24-miesięcznej gwarancji. Jak również świadczymy dożywotnią podporę techniczną na wykonaną modyfikację – dodaje specjalistka z firmy XTuning.
Aby prawidłowo przeprowadzić chiptuning trzeba znać niezbędne dane dotyczące rzeczywistych osiągów jednostki. Pomiar ich wielkości i zakres przebiegu wykonywany jest za pomocą hamowni obciążeniowej, podłączanej do maszyny poprzez WOM. - O ile jednostki napędowe z reguły mają spore zapasy mocy, to głównym wyznacznikiem jest z reguły górna bariera bezpiecznej pracy przekładni. Zwiększając moc danej maszyny rolniczej nigdy nie można przekroczyć tej bariery bezpieczeństwa, którą na danej jednostce wyznaczył producent – podkreśla Angelika Kuboń. Ważnymi informacjami, są również stan serwisowy maszyny, ilość mth, a nawet warunki, w jakich pracuje.
(arz)