Tylko do końca marca mikro- i małe przedsiębiorstwa z branży przetwórstwa rolno – spożywczego mogą korzystać z usługi pilotażowej świadczonej w ramach Krajowego Systemu Usług. Profesjonalne doradztwo świadczą wybrane ośrodki KSU. Z programu skorzystało już prawie 300 firm z całego kraju. Usługa jest dofinansowana w 100%, co oznacza, że przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów.
Z badań przeprowadzonych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że przedsiębiorcy z branży rolno-spożywczej zainteresowani są usługami doradczymi oraz zdobywaniem wiedzy w dziedzinie marketingu. Od czerwca 2013 roku 11 ośrodków współpracujących z PARP w ramach KSU realizuje doradczo-szkoleniowy program pilotażowy. Usługę doradztwa marketingowego dla branży rolno-spożywczej zrealizowano już w prawie 300 przedsiębiorstwach. Do tej pory najwięcej, bo ponad 80 firm, skorzystało z usługi w województwie wielkopolskim. Usługę w dalszym ciągu realizuje wiele ośrodków, których pełna lista znajduje się na stronie internetowej KSU:
http://ksu.parp.gov.pl/pl/oferta_ksu/pilotaze/marketing-dla-branzy-przetworstwa-rolno-spozywczego
Pierwszym etapem usługi jest przeprowadzenie audytu marketingowego w siedzibie przedsiębiorstwa. Analizie zostają poddane czynniki zewnętrzne wpływające na działalność przedsiębiorstwa, w tym popyt i podaż produktów, potencjalne grupy nabywców, otoczenie rynkowe. Doradca bada także otoczenie wewnętrzne firmy, w tym jej dotychczasową działalność marketingową i strukturę sprzedaży. Na tej podstawie doradca przygotuje indywidualny plan marketingowy i pomoże w jego wdrożeniu. Przedsiębiorca może także skorzystać ze szkoleń z zakresu marketingu sprzedaży i promocji.
Usługa pilotażowa to wiele korzyści dla firmy. Przede wszystkim nowa strategia marketingowa pozwoli przedsiębiorcy świadomie kierować rozwojem strategicznym firmy. Przełoży się to na poprawę wyników sprzedaży produktów i wzrost konkurencyjności. Doradca wyposaży przedsiębiorcę w odpowiednio dopasowane kompetencje oraz instrumenty, pozwalające rozpoznać zmieniające się potrzeby rynkowe oraz wdraża
działania poprawiające pozycję rynkową firmy. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli w przyszłości samodzielnie realizować plany marketingowe.
W wielu przypadkach, przedsiębiorcy z sektora MSP nie mają dostępu do specjalistycznych usług doradczych lub dostęp ten jest ograniczony. Zgodnie ze strategią rozwoju Krajowego Systemu Usług, usługi pilotażowe są odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby przedsiębiorców. Programy pilotażowe, które cieszą się powodzeniem wśród przedsiębiorców i przejdą pomyślnie ewaluację, mają szansę zostać wprowadzone na stałe do katalogu usług systemowych KSU. Oprócz usługi doradztwa marketingowego dla branży rolno-spożywczej w ramach KSU są prowadzone jeszcze 2 programy pilotażowe: w zakresie wykorzystania technologii informacyjnych w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz zarządzania efektywnością energetyczną przedsiębiorstw. Wszystkie usługi pilotażowe są dofinansowane w 100%.
Informacje dla przedsiębiorców, porady, wskazówki, jak założyć firmę, jak się rozliczyć, jaką wybrać formę prawną dla nowo zakładanej firmy, a nawet pomoc w szukaniu finansowania – to nowoczesne środki rozwoju przedsiębiorczości, jakie oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Krajowego Systemu Usług.
KSU powstał w październiku 1996 r. z inicjatywy Polskiej Fundacji Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw (obecnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości), która wspiera system organizacyjnie i merytorycznie, czuwa nad jakością usług świadczonych przez ośrodki KSU i ich konsultantów, m.in. poprzez systematycznie prowadzone audyty oraz inne działania – informacyjne, szkoleniowe
i doradcze.
KSU rozwija koordynację wspólnych działań na rzecz promocji przedsiębiorczości z polskimi regionami. Współpraca z Urzędami Marszałkowskimi piętnastu województw w znacznym stopniu ułatwia polskim przedsiębiorcom dostęp do informacji a także wsparcia doradczego i finansowego. Zaangażowanie samorządu terytorialnego ma dzięki temu znaczący wpływ na rozwój gospodarczy w swoim regionie.
******
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jest agencją rządową podlegającą Ministrowi właściwemu ds. gospodarki. Powstała na mocy ustawy z 9 listopada 2000 roku. Zadaniem Agencji jest zarządzanie funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich.
Misją PARP jest tworzenie korzystnych warunków dla zrównoważonego rozwoju polskiej gospodarki poprzez wspieranie innowacyjności
i aktywności międzynarodowej przedsiębiorstw oraz promocja przyjaznych środowisku form produkcji i konsumpcji.
Celem działania Agencji jest realizacja programów rozwoju gospodarki wspierających działalność innowacyjną i badawczą małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), rozwój regionalny, wzrost eksportu, rozwój zasobów ludzkich oraz wykorzystywanie nowych technologii.
W perspektywie finansowej obejmującej lata 2007-2013 Agencja jest odpowiedzialna za wdrażanie działań w ramach trzech programów operacyjnych Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki i Rozwój Polski Wschodniej.