Honorowym patronatem sympozjum objął minister rolnictwa i rozwoju wsi Stanisław Kalemba,a w otwarciu jubileuszowej edycji tego wydarzenia uczestniczył podsekretarz stanu w Tadeusz Nalewajk.
W zaplanowanych sesjach plenarnych i warsztatowych uczestniczyło ponad 120 osób z całej Polski, związanych z turystyką wiejską. Wśród uczestników byli m.in.: kwaterodawcy, przedsiębiorcy, przedstawiciele nauki, doradztwa, władz samorządowych, stowarzyszeń agroturystycznych, lokalnych grup działania z terenu całego kraju.
Tematem przewodnim konferencji było „Komunikowanie i doradztwo w turystyce wiejskiej”. Podczas sympozjum przybliżono kwestię zmian, jakim ulega postępowanie nabywców na rynku pod wpływem rozwoju nowych mediów, zwracając uwagę na udział mediów w kreowaniu marki i wykorzystania usług internetowych w działalności marketingowej. Drugim obszarem tematycznym były instytucjonalne uwarunkowania w rozwoju turystyki wiejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem roli doradztwa rolniczego w stymulowaniu działań na rzecz turystyki wiejskiej oraz nowych wyzwań stojących przed systemem doradztwa wynikających z konkurencyjnego rynku i wzrostu wymagań konsumentów usług turystycznych. Uczestnicy podnosili również kwestie dotyczące likwidacji barier prawnych rozwoju usług agroturystycznych, podjęcia szeroko zakrojonych działań edukacyjnych na rzecz rozwoju kapitału społecznego polskiej wsi oraz roli badań, mających na celu obserwację rynku turystycznego na wsi, zarówno poprzez pryzmat oczekiwań usługodawców jak i turystów. Istotnym obszarem dyskusji była również kwestia roli systemu kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej, czyli dobrowolnej oceny obiektów turystyki wiejskiej, przeprowadzanej przez Polską Federację Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”. Celem tego sytemu jest podwyższanie standardów wiejskiej bazy recepcyjnej i jakości świadczonych usług, rekomendacja i promocja, a co za tym idzie kreowanie pozytywnego wizerunku wypoczynku na wsi.
Uczestnicy sympozjum postulowali, aby podejmowane zagadnienia problemowe znalazły odzwierciedlenie w przygotowywanym Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Sympozjum było również doskonałą okazją do promocji turystycznego wizerunku mazowieckiej wsi, szczególnie poprzez prezentację oferty mazowieckich gospodarstw agroturystycznych, ekologicznych i edukacyjnych oraz walorów dziedzictwa kulturowego, kulinarnego i przyrodniczego.
Patronat medialny nad tą imprezą sprawowały: RDC Polskie Radio S.A oraz TVP Warszawa.
Galeria zdjęć: