POLSKA MARKA ROŚNIE W SIŁĘ
W maju 2016 r. URSUS, jedyny polski producent ciągników, odnotował niemal 55-procentowy wzrost sprzedaży nowych ciągników w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Z analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) wynika, że lubelski producent jest liderem wzrostów w branży, ponieważ jako jedyny spośród 10 największych firm w kraju zanotował wzrost rejestracji nowych ciągników.
W maju 2016 r. w Polsce zarejestrowano ogółem 647 nowych pojazdów. To o 779 sztuk, czyli o 55 procent mniej niż w maju ubiegłego roku. W omawianym okresie wszyscy pozostali producenci, znajdujący się w pierwszej dziesiątce z największym udziałem w rynku, odnotowali spadki sprzedaży, podczas gdy URSUS osiągnął prawie 55-procentowy wzrost.
Od początku 2016 r. URSUS jako jedyny utrzymał wzrost sprzedaży na poziomie niemal 54 procent.
Pozycja
|
Marka
|
Zmiana
|
styczeń – maj 2016 r.
|
styczeń – maj 2015 r.
|
1
|
URSUS
|
53,60%
|
232
|
151
|
2
|
CLAAS
|
-22,50%
|
138
|
178
|
3
|
KUBOTA
|
-22,60%
|
386
|
499
|
4
|
ZETOR
|
-32,30%
|
498
|
736
|
5
|
VALTRA
|
-34,90%
|
121
|
186
|
6
|
CASE IH
|
-37,80%
|
245
|
394
|
7
|
NEW HOLLAND
|
-39,50%
|
540
|
892
|
8
|
FARMTRAC
|
-42,60%
|
113
|
197
|
9
|
JOHN DEERE
|
-47,40%
|
481
|
915
|
10
|
DEUTZ-FAHR
|
-54,50%
|
227
|
499
|
Źródło: analizy PZPM na podstawie CEP
Spółka odnotowała również wzrost udziału rejestracji ciągników URSUS w ogólnej liczbie rejestracji z 3,5 procent w 2015 r. do 6 procent w I kw. 2016 r. (dane według CEPiK - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). W maju br. udział ten wzrósł do blisko 7 procent.
Informacje o spółce:
URSUS S.A. to największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa. Spółka oferuje szeroką gamę pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa w kraju i na świecie. Produkty URSUS odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom wszystkich pokoleń rolników, łącząc tradycję polskiej motoryzacji z nowoczesnością i światową jakością. URSUS to najstarsza marka narodowa o światowej renomie i potencjale dalszego rozwoju.
Spółka posiada obecnie trzy zakłady produkcyjne: w Dobrym Mieście, w Opalenicy i największy w Lublinie, gdzie zatrudnia łącznie ponad 800 osób. URSUS produkuje rocznie ok. 1,5 tysiąca ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych sprzedawanych w Polsce i na świecie.
Grupa należy do kluczowych inwestorów regionu lubelskiego, gdzie rozwija swoje zaplecze produkcyjne i laboratorium badawczo-rozwojowe. URSUS R&D współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej oraz z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie przy opracowywaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zarząd chce wykorzystać ponad 120-letnią tradycję marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego.
Produkty URSUS docierają do tysięcy klientów w kraju i na świecie, w tym do Czech, Belgii, Holandii czy Pakistanu. Z 1,5 mln ciągników wykorzystywanych obecnie w Polsce, prawie połowa, tj. ok. 700 tys. to ciągniki marki URSUS. W ostatnich latach URSUS należy również do czołówki polskich eksporterów do Afryki. W 2013 r. - w ramach umowy pomiędzy rządem polskim a etiopskim - Grupa zawarła umowę ze spółką METEC (Etiopia) na dostawę 3 tysiące ciągników, wyposażenie centrów serwisowych, dostawę części zamiennych do ciągników oraz szkolenia. 26 sierpnia 2015 r. URSUS podpisał kolejny kontrakt na dostawę ciągników, przyczep i części zamiennych do transportu trzciny cukrowej z firmą Ethiopian Sugar Corporation (ESC). Umowa na łączną kwotę 30,7 mln powiększone o 5 mln USD
Zlecenie będzie realizowane w IV kwartale 2015 r. i I kwartale 2016 r. Umowa z ESC to już drugi afrykański kontrakt dla URSUSA, efekt wygranego przetargu, w którym oferta techniczna i finansowa URSUSA uzyskała najwyższą ocenę. Z kolei w październiku 2015 r. URSUS zawarł kontrakt w Tanzanii na dostawę 2400 ciągników, oprzyrządowania i części zamiennych, a także wyposażenie hali montażowej i serwisu na kwotę 55 mln USD. Realizacja umowy nastąpi w pierwszych trzech kwartałach 2016 r.