Sprzedaż bezpośrednia to z pewnością szansa dla wielu rolników na skrócenie łańcucha i dotarcie bezpośrednio do konsumenta. Ten temat był kompleksowo omówiony podczas konferencji zorganizowanej przez Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu, w dniu 21.04.2021 r. Podczas tego wydarzenia on-line omówione zostały podstawy prawne funkcjonowania sprzedaży bezpośredniej, kwestie podatkowe, bezpieczeństwo żywności sprzedawanej tym kanałem, zagadnienia związane z certyfikacją czy promocją takiej żywności.
Pani Barbara Sałata z Centrum Doradztwa Rolniczego w Radomiu przedstawiła dosyć zawiły system i modele sprzedaży bezpośredniej. Wydaje się, że system ten wymaga uspójnienia i uproszczenia. Jeden z uczestników konferencji zauważył, że prowadząc działalność marginalną i lokalną (MOL) musi spełniać wymogi weterynaryjne i posiadać HACAP a zasięg jego sprzedaży jest ograniczony do powiatu. Z drugiej strony rolnik, który rejestruje rolniczy handel detaliczny (RHD) i nie ma HACAP-u może sprzedawać swoje produkty na obszarze całego kraju. Z przedstawionych informacji jasno wynikało, że taka forma sprzedaży wymaga od rolnika zupełnie nowej wiedzy, umiejętności oraz poświęcenia czasu na jej rozwój i prowadzenie. W wielu przypadkach niezbędne są również inwestycje w maszyny i urządzenia niezbędne do przygotowania produktu do sprzedaży lub jego przetworzenia. Każda z możliwych form sprzedaży bezpośredniej wymaga rejestracji w powiatowej inspekcji weterynaryjnej lub sanitarnej. Prowadzący taką działalność rolnik musi mieć świadomość, że to on odpowiada za bezpieczeństwo żywności, a co za tym idzie życie i zdrowie konsumentów. Niezbędne jest zbudowanie kanałów dystrybucji i dotarcie do docelowych klientów. To wymaga bardzo dużo czasu. Podczas konferencji Pan Marek Grądzki, szef fundacji prowadzącej „Zielony Targ” w Poznaniu podkreślał, że sukces tego przedsięwzięcia to było 10 lat wytężonej pracy samych producentów żywności ekologicznej. W tym czasie dorobili się oni miejsca i marki prowadzonego co tydzień targowiska w Poznaniu. Takie miejsca powinny powstawać w wielu miastach i miasteczkach, tam gdzie jest szansa na pozyskanie klientów, którzy interesują się żywnością nabywaną bezpośrednio od producenta.
Pan Michał Mierkiewicz, przedstawiciel Wojewódzkiej Inspekcji Weterynaryjnej z Poznania w bardzo interesujący sposób przedstawił zagadnienie związane z rzeźniami rolniczymi oraz ich powiązaniem ze sprzedażą bezpośrednią. Od kiedy pojawiła się taka możliwość w Polsce powstały trzy takie rzeźnie, w tym jedna w województwie wielkopolskim. To ciągle niewykorzystana szansa dla rolników, którzy chcą dotrzeć z mięsem oraz jego przetworami bezpośrednio do konsumentów. Pani Justyna Głowacka, broker innowacji z Wielkopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego przedstawiła możliwości sfinansowania działań związanych z prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej w ramach działania PROW „Współpraca”, na które to działanie trwa właśnie nabór wniosków. To unikalna szansa na pozyskanie nawet 325 000 zł na sfinansowanie takich działań, pod warunkiem współpracy grupki 5 rolników, którzy taką sprzedaż będą prowadzili.
Wielkopolska Izba Rolnicza od wielu lat promuje ideę sprzedaży bezpośredniej, produkty lokalne oraz współpracę producentów. Co roku organizujemy szereg wydarzeń promocyjnych, gdzie mogą wystawiać się lokalni przetwórcy, rolnicy czy koła gospodyń wiejskich. Właśnie uruchomiliśmy nową zakładkę na naszej stronie internetowej - Wielkopolska droga "od pola do stoła", dedykowaną tym zagadnieniom, na którą zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
Zobacz również: