Wielkopolska Izba Rolnicza przekazała do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dwa stanowiska z 15 lipca 2023r: Stanowisko XIV Walnego Zgromadzenia Wielkopolskiej Izby Rolniczej VI kadencji z dnia 15 lipca 2023 r. w sprawie aktualnej sytuacji w rolnictwie oraz Stanowisko XIV Walnego Zgromadzenia Wielkopolskiej Izby Rolniczej VI kadencji z dnia 15 lipca 2023 r. w sprawie możliwości wspólnego działania rolników w ramach grup producenckich.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w odpowiedzi przekazało informacje o realizowanych mechanizmach wsparcia, a są to: pomoc dla producentów pszenicy, kukurydzy i gryki, pomoc dla producentów pszenicy i gryki, kredyty płynnościowe dla producentów rolnych, dofinansowanie transportu zbóż lub rzepaku do portów nadbałtyckich, dopłaty do oprocentowania kredytów, pomoc dla podmiotów prowadzących działalność w zakresie skupu lub obrotu zbożem, które poniosły dodatkowe koszty w wyniku braku stabilizacji na rynku kukurydzy, pomoc dla producentów rolnych, którzy zgłosili do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do dnia 31 sierpnia 2023 r. oznakowanie świń urodzonych w ich gospodarstwie od dnia 15 marca 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2023 r.
Odnosząc się do stanowiska w sprawie możliwości wspólnego działania rolników w ramach grup producenckich, resort rolnictwa przekazał, że zgodnie z ustawą każdy z członków grupy w każdym roku działalności grupy produkuje oraz sprzedaje do grupy co najmniej 70% wyprodukowanych przez siebie produktów lub grup produktów, ze względu na które grupa została utworzona. Zgodnie z przepisami rozporządzenia określona została m.in. minimalna roczna wielkość produkcji towarowej (podana w tonach, sztukach, litrach lub złotych) produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa została uznana, wyprodukowana przez wszystkich członków grupy i sprzedana do tej grupy w danym roku jej działalności, tj. w terminie roku, licząc od dnia wpisu grupy do rejestru grup producentów rolnych. W odpowiedzi resortu rolnictwa zostały przedstawione szczegółowe przepisy funkcjonowania grup producenckich.
Resort rolnictwa przekazał także informacje o szacowaniu tegorocznych szkód suszowych na potrzeby udzielania pomocy dla producentów rolnych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jednym z warunków ubiegania się o pomoc w związku z suszą jest posiadanie protokołu z oszacowania szkód wygenerowanego przez aplikację publiczną, a zatem aby uzyskać protokół lub kalkulację z oszacowania szkód powstałych w wyniku suszy, producent rolny powinien do 15 października złożyć wniosek o oszacowanie szkód za pośrednictwem publicznej aplikacji. Dodatkowo, producent rolny może zgłosić wystąpienie szkód w terminie umożliwiającym ich oszacowanie przez powołaną przez wojewodę komisję ds. szacowania strat, nie później niż do dnia 15 września roku wystąpienia szkody. Komisja będzie składać jeden raport z oszacowania szkód w danym gospodarstwie rolnym za pomocą publicznej aplikacji w terminie 60 dni od dnia oszacowania szkód spowodowanych przez suszę nie później niż do dnia 15 października roku wystąpienia suszy.
Odnosząc się do sytuacji na rynku trzody chlewnej resort rolnictwa przekazał, że przez cześć rolników postulaty odnośnie do trudnej sytuacji w sektorze trzody chlewnej, związanej z rosnącymi kosztami produkcji, które szczególnie dotykają małych producentów rolnych, w resorcie rolnictwa podjęto decyzję o odstąpieniu od obowiązku spełniania, pod pewnymi warunkami, części wymagań wynikających z przepisów krajowych tj. rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 sierpnia 2021 r. w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń (Dz. U. z 2021 r. poz. 1485, z późn. zm.). aktualnie w resorcie rolnictwa podjęte zostały prace legislacyjne nad przygotowaniem nowego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie środków podejmowanych w związku z wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń ze względu na wejście w życie ww. rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/594.
Odnosząc się do sytuacji na rynku mleka Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że prowadzi stały monitoring rynków rolnych, korzystając zarówno z danych handlowych Ministerstwa Finansów, informacji zbieranych w ramach Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej, jak i danych udostępnianych przez Komisję Europejską. Sytuacja na rynku produktów zwierzęcych, w tym mleka, jest przedmiotem cyklicznej, comiesięcznej dyskusji na posiedzeniach komitetów i grup ekspertów ds. wspólnej organizacji rynków rolnych – produkty zwierzęce, a także na posiedzeniach Specjalnego Komitet ds. Rolnictwa oraz Rady UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa. Niezależnie od przedstawionych powyżej informacji, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęło szereg działań mających na celu wsparcie krajowego sektora produkcji i przetwórstwa mleka w związku z rozwojem sytuacji na rynku mleka w 2023 r. Wśród działań były: przeciwdziałania wykorzystywaniu przewagi kontraktowej, dopłaty do oprocentowania kredytów, dopłaty do bydła i krów, pożyczki na skup, przechowywanie lub przetwarzanie produktów rolnych, interwencyjne zakupy masła i OMP, program dobrowolnej redukcji produkcji mleka.
Odnosząc się do sytuacji na rynku owoców i warzyw, resort rolnictwa przekazał, że z branży płyną sygnały dotyczące zwiększonych zapasów mrożonych owoców miękkich w Polsce. Jest to skutkiem wzmożonego importu tych produktów z Ukrainy, w szczególności mrożonych malin, ale również bardzo wysokich cen skupu malin i porzeczek czarnych do przetwórstwa w poprzednich sezonach, które zniechęcały odbiorców do zakupu przetworów z tych owoców. Niemniej w Polsce nie są zbierane oficjalne dane na temat zapasów mrożonych owoców. W bieżącym sezonie ceny maliny do przetwórstwa w skupie są niższe ponad 3-krotnie w porównaniu z ubiegłym sezonem, a porzeczek czarnych - 4-krotnie. Polska cały czas podejmuje starania na forum UE mające na celu czasowe wstrzymanie lub ograniczenie importu mrożonych malin i truskawek z Ukrainy do momentu stabilizacji cen na rynku krajowym. W dniu 14 lipca br. Polska złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o wprowadzenie środków zapobiegawczych (tj. zakazu importu, z możliwością tranzytu) w imporcie z Ukrainy do Polski produktów tj. mrożone maliny (CN 0811 20 31) oraz mrożone truskawki (CN 0811 10). Dodatkowe działania wprowadzone na rynku owoców miękkich: Polski Rząd przygotował przepisy uruchamiające nową pomoc w formie dopłat do oprocentowania kredytów bankowych dla firm skupujących owoce miękkie od polskiego rolnika lub prowadzących działalność w zakresie mrożenia tych owoców, dwie spółki Skarbu Państwa zaangażowały się w skup malin na zasadach rynkowych - podmioty w województwie lubelskim prowadzą skup malin na zlecenie tych spółek, MRiRW stale monitoruje sytuację na rynku owoców miękkich i na bieżąco prowadzi dialog z uczestnikami tego rynku.
Pełną odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na nasze stanowiska znajdą Państwo tutaj
Opracowanie:
Aleksander Poznański