W dniu 22 marca br. odbyło się pierwsze w tym roku, posiedzenie plenarne Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Poznaniu kadencji 2019-2023. Ze względu na obecną sytuację epidemiologiczną, posiedzenie to odbyło się w formie on-line. Posiedzenie poprowadził Przewodniczący Rady prof. Józef Orczyk. Ze strony Wielkopolskiej Izby Rolniczej w spotkaniu wziął udział Dyrektor Biura Grzegorz Wysocki.
W programie posiedzenia ujęto m.in. przyjęcie sprawozdania z działalności w Poznaniu na rok 2021 oraz uchwalenie Planu Pracy WRRP w Poznaniu na rok 2021. Co roku Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zwraca się z prośbą do przewodniczących wojewódzkich rad rynku pracy o przygotowanie sprawozdania z działalności w danym roku. W wyznaczonym przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii terminie, Przewodniczący Rady zatwierdził i podpisał w imieniu WRRP sprawozdanie, które zostało przesłane do Ministerstwa dnia 15 stycznia br. Sprawozdanie mogą Państwo zobaczyć tutaj
Propozycja Planu Pracy na 2021 rok zawiera punkty konieczne do przeprowadzenia, ze względu na wydanie opinii WRRP oraz tematy wydziałów merytorycznych WUP, które mogą być dla Rady interesujące. Plan Pracy może ulegać dalszej modyfikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę dynamicznie zmieniającą się sytuację gospodarczą w kraju i w regionie.
W związku z napływającymi informacjami dotyczącymi niekorzystnego dla Wielkopolski podziału środków unijnych na programy regionalne na lata 2021-2027, WRRP w Poznaniu przyjęła specjalny apel do wielkopolskich Parlamentarzystów. Rada zaapelowała o podjęcie niezwłocznych działań w celu zwiększenia kwot dla Wielkopolski, wynikających z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2021-2027. Z puli środków przeznaczonych na realizację programów regionalnych dla wszystkich 16 województw (28,5 mld euro), Wielkopolska ma otrzymać zaledwie 1,07 miliarda euro na programy regionalne (o 1,5 mld euro mniej). WRRP wyraża sprzeciw wobec takiego podziału środków i pragnie wesprzeć działania Samorządu Województwa Wielkopolskiego, walczącego o godziwy udział w dzielonej do dyspozycji województw kwocie unijnych funduszy. Wielopolska, pomimo wysokiego poziomu rozwoju, ma jeszcze bardzo wiele problemów do rozwiązania. W naszym regionie istnieją duże wewnętrzne dysproporcje, które wymagają prorozwojowych interwencji. Konsekwencją ograniczenia środków będzie obniżenie alokacji dla terenów najbardziej zagrożonych, w tym subregionu konińskiego. Apel mogą Państwo zobaczyć tutaj
WRRP w Poznaniu podjęła także uchwałę w sprawie wykazu zawodów, w których za przygotowanie zawodowe młodocianych pracowników może być dokonywana refundacja kosztów poniesionych przez pracodawcę na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne młodocianych pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. Samorząd województwa corocznie określa wykaz zawodów refundowanych. Po zasięgnięciu opinii Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy w Poznaniu i przyjęciu przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego, wykazu ten musi zostać ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego do 30 kwietnia danego roku.
Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Poznaniu zapoznała się również z informacją, dotyczącą wysokości środków Funduszu Pracy przydzielonych na 2021 r. dla samorządów powiatowych Wielkopolski na finansowanie programów aktywizacji zawodowej bezrobotnych, w tym środków na realizację projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz informacją dotyczącą środków wydatkowanych na ten cel w 2020 roku.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, decyzją z dnia 4 marca 2021 r., po podpisaniu Ustawy Budżetowej, przydzieliło dla województwa wielkopolskiego kwotę w wysokości 204.119.190,05 zł środków Funduszu Pracy na 2021 r., z tego:
■ 193.571.657,73 zł na aktywizację bezrobotnych,
■ 10.547.532,32 zł na zadania fakultatywne,
W tym w ramach środków na aktywizację na projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 114.312.635,76 zł:
■ WRPO – 45.289.679,40 zł,
■ PO WER – 69.022.956,36 zł.
Porównanie limitów roku 2020 i 2021:
|
Limit na 2020 |
Limit na 2021 |
Różnica |
|
Środki FP ogółem |
135 574 215,00 zł |
204 119 190,05 zł |
+ 68 544 975,05 zł |
|
aktywizacja zawodowa w tym: |
125 716 250,00 zł |
193 571 657,73 zł |
+ 67 855 407,73 zł |
|
|
WRPO |
41 453 556,70 |
45 289 679,40 zł |
+ 3 836 122,70 zł |
PO WER |
59 726 866,30 zł |
69 022 956,36 zł |
+ 9 296 090,06 zł |
|
fakultatywne |
9 857 965,00 zł |
10 547 532,32 zł |
+ 689 567,32 zł |
WYDATKOWANIE ŚRODKÓW FUNDUSZU PRACY w 2020 roku
Powiatowe urzędy pracy (PUP) województwa wielkopolskiego w 2020 r. objęły aktywizacją zawodową 13.725 osób. W działaniach swoich korzystały ze środków Funduszu Pracy (FP) przyznanych algorytmem oraz wnioskowały o środki z rezerwy FP w wyniku naboru ogłoszonego przez Ministra oraz tych realizowanych w trybie na bieżąco (dotyczy osób zwolnionych w 2020 r. z przyczyn niedotyczących pracowników, zwolnienia grupowe). W 2020 r., w ramach ogłoszonego przez Ministra naboru na dodatkowe środki z rezerwy FP na aktywizację zawodową osób bezrobotnych, wpłynęło 31 wniosków samorządów powiatowych Wielkopolski. Natomiast w ramach ww. naborów realizowanych w trybie na bieżąco, wpłynęły wnioski z PUP w Chodzieży oraz PUP w Turku.
W wyniku przeprowadzonych naborów rozdysponowano pomiędzy samorządy powiatowe Wielkopolski łącznie 28.386,7 tys. zł na następujące programy aktywizacji zawodowej bezrobotnych:
Ponadto zaopiniowano 30 wniosków samorządów powiatowych Wielkopolski na finansowanie innych fakultatywnych zadań. Głównie dotyczące kosztów wezwań, zawiadomień i przekazywania świadczeń, kosztów szkolenia i studiów kadr służb zatrudnienia, kosztów refundacji dodatków do wynagrodzeń, kosztów opracowywania, rozpowszechniania lub wydawania informacji o usługach organów zatrudnienia, kosztów rad rynku pracy oraz kosztów badań i analiz rynku pracy. Ministerstwo przekazało na ten cel w ramach rezerwy FP kwotę 638,1 tys. zł.
TARCZA ANTYKRYZYSOWA
Z rezerwy Ministra została przeznaczona kwota dodatkowych środków FP na finansowanie przez PUP w Wielkopolsce zadań określonych w art. 15 zzb - 15 zze ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).
Marszałek Województwa Wielkopolskiego uczestniczył w przekazywaniu środków pomiędzy dysponentem FP – Ministrem Rozwoju, Pracy i Technologii, a Powiatowymi Urzędami Pracy realizującymi mechanizmy wsparcia przewidziane w ramach art. 15 zzb – 15 zze4 ww. ustawy (Fundusz Przeciwdziałania COVID-19).
W katalogu wsparcia przedsiębiorców, w ramach Tarczy Antykryzysowej, znalazły się instrumenty realizowane przez PUP. Pomoc państwa na ochronę miejsc pracy obejmuje w tym zakresie następujące narzędzia wsparcia tzw. ustawy przeciwdziałającej skutkom COVID-19:
- art. 15zzb – dofinansowanie przedsiębiorcy części kosztów wynagrodzeń pracowników,
- art. 15zzc – dofinansowanie osobie prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą części kosztów prowadzenia tej działalności,
- art. 15zzd – jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy,
- art. 15zzda – jednorazowa pożyczka na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności organizacji pozarządowej,
- art. 15zze – dofinansowanie organizacji pozarządowej części kosztów wynagrodzeń pracowników,
- art. 15zze2 – dofinansowanie kościelnej osobie prawnej części kosztów wynagrodzeń pracowników,
- art. 15zze4 jednorazowa dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
Źródłem finansowania wszystkich ww. nowych instrumentów były środki rezerwy FP, przeznaczone przez Resort Pracy na finansowanie wydatków związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Fundusz Przeciwdziałania COVID-19). Samorządy powiatowe na bieżąco składały swoje zapotrzebowania do WUP w Poznaniu. Wszystkie te wnioski pracownicy WUP w Poznaniu analizowali i przygotowywali do opiniowania przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, który natychmiast przekazywał je do Ministerstwa. Szybkie procedowanie wniosków, zarówno przez WUP, jak i Marszałka Województwa, przyczyniało się do niezwłocznego przekazania funduszy przez resort pracy, a tym samym szybkiego wsparcia finansowego i zaradzenia problemom gospodarczym lokalnego rynku pracy.
Od marca do grudnia 2020 r. odbyły się 44 nabory, w ramach których dysponent środków FP przekazał do samorządów powiatowych województwa wielkopolskiego kwotę ponad 1,77 mld zł.
Ponadto od 2020 r. w projektach EFS powiatowych urzędów pracy udzielano pomocy w postaci dofinansowania do wynagrodzeń (oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne) pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz organizacji pozarządowych i podmiotów, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z kolei przedsiębiorcy, będący osobami fizycznymi niezatrudniającymi pracowników, mogli otrzymać dofinansowanie do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Warunkiem uzyskania pomocy był spadek obrotów gospodarczych lub przychodów z działalności statutowej w następstwie wystąpienia COVID-19, który musiał wynieść co najmniej 30% (przy spadku co najmniej 50% bądź 80% wartość dofinansowania była procentowo wyższa). Interwencje przeciwdziałające negatywnym skutkom pandemii COVID-19 były realizowane w poniższych działaniach:
- POWER 2014-2020: Działanie 1.1 Wsparcie osób młodych na regionalnym rynku pracy – projekty pozakonkursowe, Poddziałanie 1.1.1. Wsparcie udzielane z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Po zatwierdzeniu stosownej Uchwały przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego wartość wydatków przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19 w roku 2020 wyniosła 51.105.321,54 zł z dodatkowej rezerwy Funduszu Pracy na objęcie wsparciem 15.032 osób.
- WRPO na lata 2014-2020: Działanie 6.1 Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy – projekty pozakonkursowe realizowane przez PSZ.
Po zatwierdzeniu stosownej Uchwały przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego wartość wydatków przeznaczonych na działania związane z pandemią COVID-19 w roku 2020 wyniosła 50.000.000,00 zł z dodatkowej rezerwy Funduszu Pracy na wsparcie 14.428 osób.
Łączne wydatki z Funduszu Pracy poniesione w 2020 roku wyniosły 1.969.810,3 tys. zł i były wyższe o 1.692.415,2 tys. zł niż poniesione rok wcześniej.
Wydatki z Funduszu Pracy w województwie wielkopolskim w 2020 r. na działania aktywne i pasywne (zasiłki dla bezrobotnych).
* w tym m.in. dodatki aktywizacyjne, świadczenia integracyjne, świadczenia na ubezpieczenia społeczne rolników, koszty rad rynku pracy, koszty partnerstwa lokalnego, systemu EURES, koszty sądowe, egzekucyjne i odsetki, koszty szkolenia kadr służb zatrudnienia, OHP, refundacja dodatków do wynagrodzeń, koszty kwalifikowalne EFS, koszty wysyłki zawiadomień, druki, prowizje bankowe, komunikacji, koszty poradnictwa zawodowego, badań i ekspertyz, koszty rozwoju i eksploatacji systemu teleinformatycznego, Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Należy podkreślić, że 93,2% wydatkowanych środków na działania aktywne zostało przeznaczonych na realizację przez powiatowe urzędy pracy instrumentów wsparcia przedsiębiorców na ochronę miejsc pracy w celu zminimalizowania negatywnych skutków kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.
Barometr Zawodów 2021
Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu zakończył realizację VI edycji badania Barometr zawodów. Przebiegała ona w specyficznych warunkach pandemii i ograniczonej działalności wielkopolskich publicznych służb zatrudnienia. Zrealizowano 31 paneli eksperckich mających na celu określenie wielkości prognozowanego zapotrzebowania na pracowników w 2021 na powiatowych rynkach pracy.
Deficytów kadrowych należy spodziewać się w branży transportowej, budowlanej, oświatowej (szkolnictwo zawodowe), przetwórstwa przemysłowego (przemysł spożywczy, meblarski), opieki medycznej, służb mundurowych. W szacunkach na 2021 rok nowymi wśród deficytowych zawodów są: betoniarze i zbrojarze, cukiernicy, graficy komputerowi oraz psycholodzy i psychoterapeuci. Status deficytowych utraciły zawody: kelnerzy i barmani, mechanicy maszyn i urządzeń, nauczyciele języków obcych i lektorzy, pracownicy ds. finansowo-księgowych ze znajomością języków obcych oraz sprzedawcy i kasjerzy.
Utrzymuje się niedobór pracowników z wysokim poziomem umiejętności zawodowych i aktualną wiedzą w ramach wykonywanej profesji, dotyczy to m.in. branży beauty (fryzjerzy, kosmetyczki), gastronomii (kucharze), branży motoryzacyjnej (blacharze i lakiernicy samochodowi, mechanik pojazdów samochodowych), usług księgowo-rachunkowych (pracownicy ds. rachunkowości i księgowości, samodzielne księgowe). Umiejętność obsługi maszyn wymagana będzie także od kandydatów do pracy w przetwórstwie przemysłowym. Liczną grupę deficytów stanowią zawody z przemysłu spożywczego i meblarskiego: cukiernicy, elektrycy, elektromechanicy, elektromonterzy, krawcy i pracownicy produkcji odzieży, masarze i przetwórcy ryb, operatorzy obrabiarek skrawających, piekarze, robotnicy obróbki drewna i stolarze, spawacze, ślusarze.
Niepokoi deficyt kadr nauczycielskich odpowiedzialnych za kształcenie zawodowe (nauczyciele przedmiotów zawodowych i instruktorzy praktycznej nauki zawodów). Eksperci wskazali na starzenie się tej grupy zawodowej, ale i starzenie się ich wiedzy i umiejętności w stosunku do realiów funkcjonowania nauczanego zawodu na rynku. Podejmowane są już działania mające niwelować braki w kształceniu zawodowym, np. poprzez współpracę szkół z biznesem i zaangażowanie przedstawicieli przedsiębiorstw posiadających wiedzę zawodową w proces edukacji.
W aktualnej trudnej sytuacji w gospodarce dobrze radzi sobie branża technologii informatycznych, m.in. dzięki łatwości dostosowania się do pracy zdalnej. Dodatkowo sytuacja epidemiologiczna spowodowała wzrost zainteresowania usługami informatycznymi poprzez przeniesienie wielu działalności do sieci internetowej, a także automatyzację pewnych procesów. Tutaj nadal poszukiwani będą projektanci i administratorzy baz danych, programiści, specjaliści elektroniki, automatyki i robotyki oraz graficy komputerowi.
W aglomeracji poznańskiej największe kłopoty ze znalezieniem zatrudnienia mogą mieć przedstawiciele następujących zawodów: ekonomiści, filozofowie, historycy, politolodzy i kulturoznawcy, pedagodzy, pracownicy biur podróży i organizatorzy obsługi turystycznej, recepcjoniści i rejestratorzy, socjolodzy i specjaliści ds. badań społeczno- ekonomicznych, specjaliści technologii żywności i żywienia, technicy informatycy. Nadwyżka kadr wynika z akademickiego charakteru Aglomeracji i znacznego kształcenia na kierunkach humanistycznych lub aktualnych problemów tych branż.
Duży deficyt pracowników w powiecie poznańskim i stolicy Wielkopolski występować będzie w zawodach związanych z branżą transportową (kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, magazynierzy), służbami mundurowymi, szkolnictwem zawodowym (nauczyciele praktycznej nauki zawodów, nauczyciele przedmiotów zawodowych, ale także inne zawody nauczycielskie), opieką medyczną (lekarze oraz ratownicy medyczni, pielęgniarki i położne, opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej).
Barometr Zawodów 2021 dostępny jest dla Państwa tutaj
Na koniec spotkania uczestnicy wysłuchali wystąpienia Jarosława Lange – Przewodniczącego Zarządu Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”, a jednocześnie Przewodniczącego Rady Rynku Pracy. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w rozdziale 8 Dialog społeczny i partnerstwo na rynku pracy, określa ramy prawne funkcjonowania rad rynków pracy. Dotyczy to szczególnie określenia kompetencji, zakresu działania, organizacji pracy oraz kadencyjności rady. Z drugiej strony, mamy do czynienia z praktyczną stroną zapisów ustawowych, czyli realizacją wspomnianych wyżej zadań. Pojawia się zatem pytanie, na gruncie wieloletnich doświadczeń przedstawicieli podmiotów konstytuujących radę czy zakres formalny (konkretne zapisy ustawowe) oraz praktyczny „nadąża” za szybko zmieniającą się sytuacją gospodarczą i (co jest fundamentalne dla tych rozważań) bieżącą sytuacją na rynku pracy. Dyskusja na ten temat jest o tyle istotna, że pandemia unaoczniła nam wszystkim, jak bardzo ważny jest dialog społeczny pomiędzy partnerami i jak ważna jest współpraca na poziomie rad rynku pracy. Asumptem do tych rozważań jest również fakt, że na poziomie rządu (poszczególnych jego ministerstw) praca znalazła swoje miejsce nie w otoczeniu rodziny i spraw społecznych, lecz w otoczeniu rozwoju i technologii. Pojawia się zatem pole do dyskusji nad zakresem kompetencji, zadań rad rynku pracy. Uczestnicy spotkania wyrazili swoje uwagi i opinie w kwestiach zmian nad zakresem kompetencji i zadań rad rynku pracy, które Pan J. Lange spisał i zobowiązał się przedstawić na planowanym spotkaniu w Warszawie.
Opracowano na podstawie materiałów WRRP w Poznaniu.
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/