W 2024 roku w wyniku powodzi we wrześniu wprowadzono stan klęski żywiołowej. W związku z tym rolnicy, których gospodarstwa zostały dotknięte tym kataklizmem, mogą ubiegać się o pomoc finansową na pokrycie trzeciej i czwartej raty podatku rolnego za 2024 rok. Nabór wniosków prowadzony jest przez Platformę Usług Elektronicznych ARiMR i potrwa do 29 listopada 2024 roku. Do tej pory zarejestrowano już ponad 400 wniosków.
Kto może ubiegać się o pomoc?
Pomoc finansowa przysługuje producentom rolnym, którzy spełniają następujące warunki:
- Szkody w gospodarstwie: W ich gospodarstwach powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane powodzią, które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę.
- Numer identyfikacyjny: Posiadają nadany numer identyfikacyjny w krajowym systemie ewidencji producentów rolnych.
- Status przedsiębiorstwa: Są mikroprzedsiębiorstwem, małym lub średnim przedsiębiorstwem zgodnie z definicją zawartą w załączniku I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 2022/2472.
Wysokość i warunki pomocy
Wysokość pomocy odpowiada równowartości trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego na 2024 rok. Jednak wsparcie nie może przekroczyć 100% wartości obniżenia dochodu z produkcji roślinnej lub produkcji rolnej - obliczonego zgodnie z art. 37 ust. 8 rozporządzenia Komisji (UE) NR 2022/2472.
W przypadku gdy suma pomocy publicznej oraz odszkodowań otrzymanych przez rolnika przekracza maksymalną dopuszczalną wartość, pomoc zostanie ograniczona do różnicy między tą kwotą a wysokością wcześniejszych świadczeń. Rolnicy, którzy otrzymali odszkodowania i wsparcie w wysokości przekraczającej wyznaczoną wartość, nie mogą ubiegać się o dodatkową pomoc.
Procedura składania wniosków
Aby skorzystać z pomocy, rolnicy muszą złożyć wniosek za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ARiMR, dostępnej na stronie internetowej Agencji. Formularz wniosku można wypełnić po zalogowaniu się do platformy. Termin składania wniosków upływa 29 listopada 2024 roku, a datą złożenia wniosku jest data wskazana w systemowym potwierdzeniu. Szczegółowa instrukcja wypełniania formularza dostępna jest na stronie ARiMR.
Wymagane dokumenty
Do wniosku należy załączyć:
- Kopię protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez komisję powołaną przez wojewodę.
- Kopię decyzji ustalającej wysokość podatku rolnego na 2024 rok.
- Oświadczenia dotyczące działalności gospodarczej, wysokości otrzymanej pomocy publicznej oraz kwoty odszkodowania z zakładu ubezpieczeń.
- Zgodę na prowadzenie postępowania administracyjnego w formie elektronicznej oraz oświadczenie o znajomości skutków tej zgody.
Wypłata środków
Środki finansowe zostaną przekazane na rachunek bankowy rolnika, wskazany w krajowym systemie ewidencji producentów.
Pomoc dla rolników poszkodowanych we wrześniowej powodzi to istotne wsparcie finansowe w trudnym okresie odbudowy gospodarstw. Warto pamiętać o zachowaniu terminów i dopełnieniu wszystkich formalności, by skorzystać z tej formy wsparcia. Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie ARiMR lub w lokalnych biurach powiatowych Agencji.
Więcej informacji znajdą Państwo tutaj
Źródło: ARiMR
Opracowanie: Dominika Kołacka
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/