W związku z powstałymi w wyniku przejścia huraganu szkodami w uprawach rolnych oraz hodowlach zwierząt gospodarskich, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjął szereg inicjatyw mających na celu pomoc poszkodowanym i usprawnienie działań z tym związanych. Producenci rolni poszkodowani w wyniku huraganu (poza odszkodowaniami z zakładów ubezpieczeń) po oszacowaniu strat w uprawach rolnych, zwierzętach gospodarskich oraz środkach trwałych wykorzystywanych do produkcji rolnej (poza budynkami mieszkalnymi) mogą ubiegać się o:
- kredyt preferencyjny obrotowy na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej. Kredyt ten może zostać przeznaczony na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej (kwalifikowanego materiału siewnego, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin, paliwa na cele rolnicze, inwentarza żywego).
- kredyt preferencyjny na odtworzenie środków trwałych, który może zostać przeznaczony m.in. na przywrócenie funkcji użytkowych zniszczonych lub uszkodzonych budynków inwentarskich, magazynowo-składowych, szklarni, tuneli foliowych i innych budynków i budowli służących do produkcji rolniczej, poprzez ich odbudowę lub wykonanie niezbędnych remontów kapitalnych oraz na remont lub zakup (w miejsce zniszczonych): ciągników, maszyn, urządzeń rolniczych W chwili obecnej w bankach współpracujących z Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dostępne są środki na udzielanie kredytów preferencyjnych.
- udzielenie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, na indywidualny wniosek rolnika, pomocy w formie odroczenia terminu płatności składek i rozłożenia ich na dogodne raty, a także umorzenie w całości lub w części bieżących składek;
- zastosowanie przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych, a od 1 września 2017 r. przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, odroczenia i rozłożenia na raty płatności z tytułu umów sprzedaży lub dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także umorzenia czynszu z tytułu umów dzierżawy, na indywidualny wniosek producenta rolnego;
- udzielenie przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast ulg w podatku rolnym, na wniosek producenta rolnego.
Zostanie znowelizowane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 stycznia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Celem nowelizacji jest pomoc rolnikom, których gospodarstwa ucierpiały w wyniku tegorocznych burz i huraganów. Pomoc będzie przyznawana przez kierownika biura powiatowego ARiMR w drodze decyzji administracyjnej, na podstawie wniosku złożonego przez rolnika w terminie do 30 września 2017 r. Projekt znowelizowanych przepisów wprowadza ryczałt w wysokości 50 zł za każdy pozytywnie rozpatrzony przez ARiMR wniosek z załączonym protokołem jako zwrot kosztów pracy w komisjach pracowników ODR i izb rolniczych. Projekt rozporządzenia zostanie zmieszczony na stronię BIP MRiRW oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podpisał w dniu 22-08-2017 r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu „Inwestycje odtwarzające potencjał produkcji rolnej” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji w odtwarzanie gruntów rolnych i przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych, niekorzystnych zjawisk klimatycznych i katastrof” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Pomoc przeznaczona jest dla rolników w gospodarstwach, których szkody wynoszą co najmniej 30% średniej rocznej produkcji rolniczej i dotyczy odtworzenia takich składników gospodarstwa jak np. maszyny rolnicze, sady, plantacje wieloletnie, infrastruktura techniczna, zwierzęta gospodarskie. Pomoc, maksymalnie do 300 tys. zł na gospodarstwo, przyznaje się w formie refundacji - do 80% kosztów kwalifikowalnych. Termin składania wniosków o przyznanie takiej pomocy do ARiMR planowany jest na pierwszą połowę września br. Budżet tego działania – ponad 200 mln euro.
W przypadku, gdy w wyniku wystąpienia huraganu wystąpiła sytuacja mogąca mieć wpływ np. na powierzchnię lub liczbę zwierząt kwalifikujących się do płatności lub gdy rolnik nie mógł wypełnić swoich zobowiązań w zakresie przestrzegania norm i wymogów wzajemnej zgodności, należy złożyć do biura powiatowego ARiMR pisemne oświadczenie o zaistniałych okolicznościach, opatrzone czytelnym podpisem i datą złożenia oraz dostarczyć dowód potwierdzający wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności lub siły wyższej. Dokumenty te należy złożyć w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym rolnik lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać takiej czynności. W przypadku płatności w ramach PROW 2007-2013 termin ten jest krótszy i wynosi 10 dni.
Jeżeli z powodu warunków agrometeorologicznych niemożliwe było dokonanie wysiewu międzyplonu ścierniskowego deklarowanego jako obszar proekologiczny EFA w ramach zazielenienia w terminie, tj. do dnia 20 sierpnia, rolnik ma możliwość: (i) zmiany elementu EFA na inny (poprzez zmianę do wniosku o płatność), (ii) w przypadku kontroli na miejscu, wskazania innych elementów EFA w gospodarstwie, (iii) w uzasadnionych przypadkach powołanie się na działanie siły wyższej lub wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności.
Analogiczne działania informacyjne będą prowadzone wobec beneficjentów pozostałych działań PROW 2014-2020 oraz PROW 2007-2013. W przypadku, gdy w wyniku wystąpienia huraganu zaistniały np. szkody w gospodarstwie rolnym lub przedsiębiorstwie, należy złożyć do właściwego organu wniosek, zawierający opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami. Dokumenty ww. należy złożyć w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać takiej czynności. W przypadku PROW 2007-2013 termin ten jest krótszy i wynosi 10 dni.
Źródło
Centrum Doradztwa Rolniczego
http://cdr.gov.pl/