Najważniejszym punktem obrad Rady Ministrów UE ds. rolnictwa i rybołówstwa, która odbyła się 22 października 2015 r. w Luksemburgu, w części rybackiej były negocjacje limitów połowowych (Total Allowable Catch - TAC) dla Morza Bałtyckiego na rok 2016.
Dzięki konstruktywnej postawie wszystkich stron oraz ścisłej współpracy regionalnej w ramach BALTFISH pod przewodnictwem Polski, udało się osiągnąć jednomyślne porozumienie. Szczegółowe wyniki negocjacji dla poziomu TAC dla stad, w których Polska ma udziały, obrazuje poniższa tabela:
Gatunek |
Podobszary ICES |
TAC na rok 2015 |
Propozycja KE TAC na rok 2016 |
TAC na rok 2016 przyjęty przez Radę |
Zmiana TAC w stosunku do roku 2015 |
Kwota dla Polski na rok 2016 |
Śledź |
22-24 |
22 220 |
24 797 (+11,6%) |
26 274 |
+18,2% |
3 419 |
Śledź |
25-27,28.2, 29 i 32 |
163 451 |
177 505 (+8,6%) |
177 505 |
+8,6% |
44 224 |
Dorsz |
25-32 |
51 429 |
41 143 |
41 143 |
-20% |
10 884 |
Dorsz |
22-24 |
15 900 |
10 363 (-34,8%) |
12720 |
-20% |
1486 |
Gładzica |
22-32 |
3 409 |
4 034 (+18,3%) |
4 034 |
+18,3% |
605 |
Łosoś* |
22-31 |
95 928 |
105 850 (+10,3%) |
95 928 |
- |
6030 |
Szprot |
22-32 |
213 581 |
184 336 |
202 320 |
-5,3% |
59 399 |
* TAC wyrażony w sztukach, pozostałe TAC i kwoty w tonach
Zarówno Komisja Europejska, jak i Prezydencja luksemburska Rady UE podkreśliły wagę współpracy regionalnej oraz rozwiązania wypracowanego w ramach BALTFISH. Kompromis wypracowany przez państwa regionu Morza Bałtyckiego został niemalże w całości przeniesiony do ostatecznego porozumienia.
Negocjacje były w tym roku niezwykle trudne, a porozumienie niepewne do ostatniej chwili, ze względu na sugerowane w doradztwie naukowym Międzynarodowej Rady Badań Morza (ICES) obniżki TAC dorsza o odpowiednio 46% dla stada wschodniego i 49% dla stada zachodniego. Przy tym, ICES kolejny rok z rządu nie przedstawił pełnego doradztwa dla dorsza stada wschodniego. Z polskiej perspektywy, największe ryzyko wiązało się z podejściem ICES do zjawiska tzw. „mieszania się stad dorsza wschodniego i zachodniego”, opartym o mocno niepewne dane, lecz zmierzającym do naruszenia dotychczasowego podziału kwot między państwa członkowskie. Uwzględnienie tego rodzaju sugestii, aktywnie popieranych przez niektórych uczestników negocjacji, mogłoby skutkować w praktyce trwałym zmniejszeniem TAC stada wschodniego dla Polski, na rzecz stada zachodniego, w którym nasz udział jest znacznie mniej korzystny. Trwale zmniejszyłoby to wielkość dostępnej polskim rybakom kwoty dorsza i byłoby absolutnie nie do przyjęcia. Taką opcję udało się jednak wykluczyć.
W wyniku negocjacji podjęto również zobowiązanie państw BALTFISH i Komisji Europejskiej do przeglądu poziomu limitów dorsza w ciągu przyszłego roku. Ponadto, BALTFISH powoła grupę roboczą, której zadaniem będzie dogłębne zbadanie przyczyn pogorszenia się kondycji stad dorsza w ostatnich latach. Będzie ona miała charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych stron.
Dla pozostałych stad, szczególnie szprota, udało się ustalić TAC stanowiące kompromis między stopniowym dążeniem do osiągnięcia poziomu połowów zgodnego z tzw. maksymalnym podtrzymywalnym połowem (MSY), a ograniczeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych i społecznych dla sektora rybackiego. Rada UE zobowiązała także Komisję Europejską do zbadania przyczyn zmian w doradztwie naukowym dla tego stada, które skutkują rekomendacjami obniżek limitu TAC bez wyraźnych przyczyn biologicznych.
Podczas wymiany poglądów na temat porozumienia UE z Norwegią państwa członkowskie apelowały do Komisji Europejskiej o zbalansowane porozumienie pozwalające na zrównoważenie korzyści wynikających z wymian dorsza arktycznego na gatunki pelagiczne. Państwa członkowskie poparły strategię negocjacyjną Komisji.