Krajowa Spółka Cukrowa S.A. zainwestowała ponad 100 milionów złotych w budowę Terminalu Cukrowego, silosu i infrastruktury nabrzeża. Pozwoli to Spółce dotrzeć do nowych rynków zbytu w Azji i Afryce. Krajowa Spółka Cukrowa planuje w najbliższych latach wysyłkę swojego cukru za pomocą Terminalu w wysokości 300 tys ton. Dzięki tej inwestycji w Trójmieście przybędzie kilkadziesiąt nowych miejsc pracy.
10 października br. Krajowa Spółka Cukrowa S.A. oddała do użytku Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Cała inwestycja obejmuje Terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w którego skład wchodzą: silos o pojemności 50 tys. ton, pakownia cukru, magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 000 ton i wysokości użytkowej 12 metrów oraz infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.
Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie Terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.
- Jeżeli Polska chce utrzymać wysoką produkcję buraków cukrowych, bardzo ważną nie tylko ze względu na cukier, ale na strukturę zasiewów, na zrównoważenie rolnictwa, wysoki poziom kultury rolnej, której buraki zawsze były najważniejszym symbolem, to musimy również szukać możliwości sprawnego i nowoczesnego eksportu. Czy to będzie 300 tys. ton, czy w przyszłości więcej - to już będzie w dużej mierze od nas zależało – powiedział Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski.
W ciągu najbliższych lat Krajowa Spółka Cukrowa S.A. planuje produkcję cukru na poziomie miliona ton rocznie, z czego eksport poza Unię Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej stanowić będzie około 30%. Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC S.A. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy – poinformował Krzysztof Kowa, Prezes Krajowej Spółki Cukrowej.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. powstała w sierpniu 2002 roku, jest obecnie największym w Polsce i jednym z najbardziej znaczących w Europie producentów cukru buraczanego. Większościowym udziałowcem KSC S.A. jest Skarb Państwa, ponad 20% akcji należy do plantatorów buraka cukrowego i pracowników.