Koszty prowadzenia firmy nie należą do niskich, zwłaszcza jeśli systematycznie się rozrasta, a zapewne do tego dąży każdy przedsiębiorca. Wielu właścicieli firm szuka sposobów na oszczędności, które jednocześnie nie wpłyną negatywnie na jakość oferowanych usług czy asortymentu. Jeden z nich to obniżenie zużycia energii elektrycznej, które pozwala nie tylko zmniejszyć kwoty na rachunkach za prąd, ale również zadbać o środowisko. Sprawdź, jak obniżyć koszty energii w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Audyt energetyczny
W obecnych czasach redukcja zużycia energetycznego to nie tylko sposób na zmniejszenie kosztów, ale także obowiązek. Dotyczy to szczególnie dużych firm. Dlaczego? Dyrektywa unijna obliguje je do okresowego przeprowadzania audytów energetycznych. Obowiązek ten nie dotyczy małych (zatrudniających średniorocznie mniej niż 50 pracowników) i średnich (zatrudniających średniorocznie mniej niż 250 pracowników) przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że jako mały lub średni przedsiębiorca możesz zupełnie pominąć temat audytu energetycznego. Pozwala on bowiem zebrać informacje o aktualnym zużyciu energetycznym w Twojej firmie. Co więcej, dane te przedstawione są w postaci raportu, który uwzględnia jednocześnie rekomendowane zmiany. Zastosowanie się do rekomendacji może przynieść firmie mnóstwo korzyści. Główna z nich to oszczędności. Nie bez znaczenia jest także ochrona środowiska oraz zmniejszenie emisyjności, które bez wątpienia poprawią wizerunek Twojej firmy w oczach klientów. Poniżej poznasz kilka rozwiązań, które przybliżą firmę do obniżenia kosztów energii, a które mogą zostać wskazane właśnie w audycie energetycznym.
Fotowoltaika w kontekście małych i średnich przedsiębiorstw
Jedną z rekomendacji, którą możesz znaleźć w raporcie sporządzonym po przeprowadzeniu audytu energetycznego, jest inwestycja w fotowoltaikę. Nie powinno Cię to dziwić. Coraz więcej małych i średnich firm inwestuje w OZE, co ma zarówno związek z poszukiwaniem oszczędności, jak również budową ekologicznego wizerunku firmy, która podąża za nowoczesnymi rozwiązaniami. Obecnie przedsiębiorstwa chętnie stawiają na pozyskiwanie energii ze słońca. Jest to efektem przynajmniej dwóch czynników.
Po pierwsze jako przedsiębiorca możesz liczyć na pomoc w sfinansowaniu instalacji fotowoltaicznej. Małe i średnie przedsiębiorstwa skorzystać mogą m.in. z programu Energia Plus. Zakłada on możliwość uzyskania pożyczki w wysokości do 85% kosztów zakupu i montażu instalacji, jednak nie więcej niż 3,9 mln złotych. Warto wiedzieć, że pożyczka udzielana jest maksymalnie na okres 20 lat. Jako przedsiębiorca masz czas na złożenie wniosku do 31 grudnia 2025 roku.
Po drugie, poprawie ulega sytuacja prawna firm, które zdecydują się na własną mikroelektrownię. Świadczy o tym m.in. fakt, że w kwietniu 2019 roku zostały one objęte definicją prosumenta (konsumenta i jednocześnie producenta energii), dzięki czemu mogą korzystać z atrakcyjnego systemu opustów. W praktyce daje im to możliwość magazynowania nadwyżki wyprodukowanej energii w sieci energetycznej, a następnie jej odbioru w ciągu roku zgodnie z wyznaczonym systemem opustów. Dla mikroelektrowni o mocy do 10 kWp za każdą oddaną 1 kWh odbierzesz 0,8 kWh. Natomiast dla instalacji o mocy pomiędzy 10 a 50 kWp, 1 kWh oddana do sieci pozwoli Ci na odbiór 0,7 kWh w okresie Twojego zwiększonego zapotrzebowania na prąd.
Odpowiednio dobrana moc instalacji fotowoltaicznej powinna pokryć całościowe zapotrzebowanie na energię w Twojej firmie. Nieco mniejszy uzysk energii odnotujesz zimą, lecz wówczas skorzystać możesz ze zmagazynowanych nadwyżek, które najprawdopodobniej powstaną w okresie letnim. Co to wszystko oznacza dla Ciebie i Twojego przedsiębiorstwa? Z pewnością niezależność od cen energii. Szacunki pokazują, że inwestycja w fotowoltaikę zwraca się nawet w 6-8 lat. Po tym czasie Twoja firma będzie więc produkować darmową energię, co pozwoli uwolnić się od rachunków za energię elektryczną. Brzmi kusząco?
Wymiana oświetlenia na lampy LED
Musisz wiedzieć, że w kontekście oszczędności energetycznej duże znaczenie ma oświetlenie. Jeśli stosujesz tradycyjne żarówki i halogeny to koniecznie musisz je wymienić, gdyż są bardzo energochłonne. Lampy LED i energooszczędne świetlówki zmniejszą zużycie prądu w Twojej firmie od 30 do nawet 70%. Jak to możliwe? Tradycyjne żarówki charakteryzuje bardzo krótka żywotność wynosząca około tysiąca godzin. Co więcej ich wydajność jest niska, a energochłonność wysoka. Dla porównania, świetlówka energooszczędna pracuje nawet 10 tysięcy godzin, a lampa LED nawet do 100 tysięcy godzin, przy czym ich wydajność jest przynajmniej kilkukrotnie wyższa! Sprawia to, że nawet gdy jasność działania lamp LED okaże się słabsza niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnych żarówek, to nadal bardziej opłaca się połączenie kilkudziesięciu ledów, gdyż przełoży się to na mniejszy pobór prądu.
Wymiana żarówek w gospodarstwie domowym pozwala zaoszczędzić nawet 250 złotych rocznie. Pomyśl, o ile większa może być ta kwota w Twojej firmie, gdzie oświetlenie najprawdopodobniej jest włączone przez cały dzień. Nie dziwi Cię już zapewne fakt, że raport z audytu energetycznego często uwzględnia wymianę oświetlenia na lampy LED.
Zmiana taryfy energetycznej
Co jeszcze może mieć znaczenie w kontekście zużycia energetycznego w Twojej firmie? Bez wątpienia wybór taryfy energetycznej. Sprawdź, jakie taryfy energetyczne dla firm funkcjonują na rynku.
- Taryfy jednostrefowe
Firmy mogą wybierać spośród dwóch taryf jednostrefowych, czyli takich, w których stawka za zużycie prądu pozostaje stała przez całą dobę. Do ich dyspozycji jest taryfa C11 i C2. Taryfa C11 powstała z myślą o odbiorcach zasilanych sieciami elektroenergetycznymi niskiego napięcia. Oznacza to więc, że ich moc umowna nie przekracza 40 kWp. Taryfa C11 sprawdzi się zatem idealnie w przypadku małych i średnich firm. Z taryfy C21 powinny skorzystać przedsiębiorstwa, w których moc czynna przekracza 40 kWp. Może to mieć miejsce wyłącznie w przypadku dużych firm. Taryfa jednostrefowa to dobre rozwiązanie w sytuacji, gdy trudność stanowi dokładne zaplanowanie rozkładu dnia.
- Taryfy dwustrefowe
Jako właściciel firmy możesz zdecydować się także na wybór taryfy dwustrefowej. W ich przypadku niższa stawka za energię obowiązuje zazwyczaj w nocy. Będzie to korzystne rozwiązanie dla firm nastawionych na produkcję. Zmiana pracy w taki sposób, aby najbardziej energochłonne procesy były realizowane w godzinach nocnych, może przynieść im wiele korzyści jeśli zdecydują się na taryfę dwustrefową. Analogicznie do opisanych wyżej taryf jednostrefowych, taryfa C12 przeznaczona jest dla firm, w których wykorzystywana moc umowna nie przekracza 40 kWp. Na taryfie C22 skorzystają zaś przedsiębiorstwa z mocą umowną powyżej 40 kWp.
Nie tylko zmiana taryfy może przynieść korzyści pod względem finansowym, ale i zmiana sprzedawcy energii. Warto zatem zapoznać się z poszczególnymi ofertami dostępnymi na rynku. Na uwagę zasługuje m.in. innogy Polska, która posiada niezwykle rozbudowaną ofertę dla małych i średnich przedsiębiorstw. Jeśli myślisz o inwestycji w odnawialne źródła energii, to innogy przygotowała interesujące pakiety instalacji fotowoltaicznej, które obejmują m.in. doradztwo w zakresie doboru mocy instalacji fotowoltaicznej, jak również jej montaż. Oferta innogy Polska to nie tylko energia elektryczna ale także gaz ziemny dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Jak obniżyć koszty energii w firmie - podsumowanie
Nie ulega wątpliwości, że najwięcej korzyści pod względem zmniejszenia zużycia energii w firmie przyniesie audyt energetyczny. Jego wyniki bardzo często opierają się na rekomendacji wprowadzenia rozwiązań bazujących na odnawialnych źródłach energii, w tym inwestycji w fotowoltaikę. Warto zatem rozważyć taki krok - szczególnie, że pozyskiwanie energii ze słońca staje się coraz powszechniejsze, a co najważniejsze tańsze. Nie należy jednak zapominać, że nawet tak proste rozwiązanie, jak wymiana tradycyjnych żarówek na lampy LED, pozwoli na znaczące oszczędności w kontekście rachunków za prąd. Z pewnością warto rozważyć także zmianę taryfy energetycznej. Jeśli chcesz znacząco obniżyć koszty energii w firmie musisz zatem działać kompleksowo.