Warmińsko-Mazurska Izba Rolnicza przypomina, iż zużyte opony są odpadem, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. poz. 10), które należy klasyfikować do kodu 16 01 03.
Ustawodawca, w przepisach rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. poz. 796) określa rodzaje odpadów oraz warunki ich odzysku. Zgodnie z postanowieniami ww. aktu prawnego zużyte opony powinny być poddane procesowi odzysku R11 i mogą zostać powtórnie wykorzystane m.in.:
– jako odbijacze,
– na placach zabaw, boiskach i w ogródkach,
– jako obciążniki do zabezpieczenia pryzm kiszonkowych.
Posiadacz odpadów chcący wykorzystać opony poza instalacją powinien wystąpić z wnioskiem o uzyskanie zezwolenia na przetwarzanie odpadów poza instalacjami.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699
z późn. zm.) posiadaczem odpadów jest wytwórca odpadów lub osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będące w posiadaniu odpadów. Za posiadacza odpadów ustawa uznaje również władających powierzchnią ziemi
w stosunku do odpadów znajdujących się w obrębie nieruchomości.
Organem właściwym do wydania zezwolenia jest starosta, a na terenach zamkniętych RDOŚ właściwy ze względu na miejsce przetwarzania odpadów.
Zakres wniosku na przetwarzanie odpadów powinien zawierać m.in.:
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów,
- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania,
- określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu
i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku, - oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów,
- oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów.
Do wniosku o wydanie przedmiotowego zezwolenia należy dołączyć zaświadczenie o niekaralności posiadacza odpadów za przestępstwa przeciwko środowisku.
Przetwarzanie odpadów bez wymaganego zezwolenia, to zgodnie z art. 194 ust. 4 ustawy o odpadach czyn, za który wymierza się administracyjną karę pieniężną w wysokości od 1.000 zł do 1.000.000 zł.
Źródło
Warmińsko - Mazurska Izba Rolnicza
http://www.wmirol.org.pl