8 listopada przypada Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Celem tego święta jest promowanie zdrowego jedzenia wśród dzieci i dorosłych, dobrych nawyków żywieniowych oraz informowanie o konsekwencjach złej diety. Cele te wpisują się w zadania Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, do których należy m.in. promocja polskiej żywności w kraju i za granicą oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i postaw konsumenckich wśród społeczeństwa.
Ważnym działaniem wspierającym kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych najmłodszych, realizowanym przez KOWR jest unijny „Program dla szkół”. Kierowany jest dla dzieci w wieku szkolnym, które są dotknięte nadwagą i otyłością. W ramach tego programu dzieci otrzymują bezpłatnie owoce, warzywa i produkty mleczne. W tym roku szkolnym do szkół trafiają: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, marchewki, rzodkiewki, papryka słodka, pomidory, kalarepa, soki owocowe, mleko, jogurt naturalny, kefir naturalny, serek twarogowy i maślanka naturalna.
Aby skutecznie kształtować nawyki żywieniowe, dzieci uczestniczą też w działaniach edukacyjnych prowadzonych przez szkoły. Uczą się samodzielnego dokonywania właściwych wyborów żywieniowych, zasad zdrowej diety i zdobywają wiedzę na temat pochodzenia owoców, warzyw i produktów mlecznych.
W ramach działań edukacyjnych realizowane są też warsztaty kulinarne, konkursy i festyny tematyczne, a także wycieczki do gospodarstw rolnych i ogrodniczych oraz zakładów przetwórstwa owoców i warzyw. Dzieci wspólnie spożywają drugie śniadania. Zakładają i prowadzą ogródki szkolne.
Obok działań edukacyjnych realizowane są działania promocyjne. Ambasadorem „Programu dla szkół” jest świnka o imieniu Chrumas, która doskonale kojarzona jest przez dzieci oraz ich rodziców i nauczycieli.
Główną grupę docelową Programu stanowią dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Jednak kampanie promocyjne „Programu dla szkół” skierowane są również do ich rodziców, bo to właśnie oni są najbardziej odpowiedzialni za kształtowanie postaw żywieniowych dzieci.
Motywem wiodącym kampanii promocyjnych realizowanych przez KOWR jest atrakcyjna dla dzieci formuła „wyzwania”. W ubiegłym roku szkolnym przeprowadzono dwa wyzwania w postaci:
plebiscytu muzycznego – zachęcającego do tworzenia utworów muzycznych, których przewodnim tematem było zdrowe odżywianie, oparte w szczególności na owocach, warzywach i produktach mlecznych i konkursu na komiks – w ramach którego zadaniem uczestników było przygotować kreatywną opowieść o przygodach głównego bohatera Chrumasa w formie komiksu.
Warto podkreślić, że Plebiscyt był wyjątkowy. Udało się dotrzeć bardzo szeroko, do dużych i małych szkół. W finale znalazło się aż 5 szkół wiejskich. Co więcej, plebiscyt, który w założeniu jest promocją zdrowego odżywiania poprzez zabawę, był impulsem do aktywizacji lokalnych społeczności.
Kolejnym ważnym zadaniem Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa jest promowanie produktów rolnych i żywnościowych oraz metod ich produkcji.
#KupujŚwiadomie to hasło kampanii zachęcającej do wyboru produktów z oznaczeniami i certyfikatami żywności. Do konsumentów kierowany jest przekaz, że polska żywność jest smaczna i wysokiej jakości. W tym celu KOWR organizuje liczne akcje promocyjne i informacyjne.
Do oznaczeń, o których KOWR szeroko informuje społeczeństwo, należą np.: znak PRODUKT POLSKI, logo produkcji ekologicznej UE czy unijne oznaczenia: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność.
Celem kampanii jest edukacja społeczeństwa o tym, jak codzienne decyzje zakupowe wpływają na gospodarkę i wspierają krajowe rolnictwo. KOWR zachęca do zwracania uwagi na etykiety produktów, szczególnie na informacje o kraju pochodzenia, po to, aby kupować świadomie. Konsumenci mają prawo wiedzieć, skąd pochodzą kupowane przez nich produkty. Kampania promuje wiedzę o oznaczeniach i certyfikatach oraz informuje rolników i producentów o możliwościach i zasadach znakowania wyrobów.
Dla prawdziwych smakoszy, a także koneserów rodzimej kuchni oraz polskich produktów prosto od lokalnych wytwórców KOWR zorganizował II Festiwal Polskiej Żywności #KupujŚwiadomie. Odbył się on we wrześniu na Stadionie Narodowym. Na powierzchni prawie 3200 m² producenci żywności z całej Polski, działający w ramach rolniczego handlu detalicznego i działalności lokalnej wystawili produkty ze wspomnianymi oznaczeniami.
W tym roku zorganizowano także konkurs filmowy dla dzieci i młodzieży „Młody Ambasador Regionu”. Ma on na celu promowanie i kultywowanie wśród dzieci lokalnych tradycji kulinarnych związanych z danym regionem Polski oraz budowanie świadomości społecznej nt. produktów żywnościowych. Obecnie trwa quiz, w którym można się wykazać wiedzą o rolnictwie ekologicznym.
KOWR obsługuje także 10 branżowych funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, utworzonych w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji żywności.
Zdjęcia (1)
Źródło
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
http://www.kowr.gov.pl