Dołączenie do ponad 12 000 użytkowników społeczności „e-Agriculture”? Zdalne studiowanie weterynarii na jednym z holenderskich uniwersytetów? A może wybór spośród kierunków lub kursów na SGGW? Rozkwit nowych technologii daje rolnikom i pasjonatom rolnictwa różne możliwości rozwoju Czy zarządzający gospodarstwem lub grupą producentów w Polsce mogą wyciągać z tej lekcji coś dla siebie?
E-learning to dobry sposób nauki dla tych, którzy lubią sami planować swoje obowiązki. Materiały przygotowywane przez ekspertów czy wykładowców są dostępne dla słuchaczy o każde porze dnia i nocy. Naukę przez internet można pogodzić z pracami w gospodarstwie. Kontakty z pasjonatami rolnictwa z różnych części świata to szansa, by każdego dnia poznawać nowe metody upraw czy zarządzania. Umożliwiają to np. fora internetowe dla rolników czy społeczność „e-Agriculture”.
Tradycja i innowacje
Brak czasu wynikający z doglądania gospodarstwa, odległość od najbliższej uczelni to tylko niektóre z przeszkód, które mogą utrudniać rolnikom poszerzanie wiedzy. Szeroka oferta zagranicznych szkół czy organizacji oraz liczne materiały e-learningowe sprawiają, że czas i dystans pomiędzy wykładowcami a studentami przestaje być problemem. Według statystyk, co trzeci student w USA zapisany jest na przynajmniej jeden kierunek on-line1. Choć liczby pochodzą z uczelni o różnych profilach nauczania, pokazują w jakim kierunku może rozwijać się też edukacja rolników. Polskie szkoły wyższe także stają w wyścigu o pasjonatów rolnictwa.
- W Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie metodą e-learningu prowadzonych jest kilkadziesiąt kursów oraz zajęcia dydaktyczne na wszystkich wydziałach uczelni – mówi dr inż. Krzysztof Szwejk, Rzecznik Prasowy SGGW. - Z możliwości tej korzysta od kilku do kilkunastu pracowników każdego wydziału podczas realizacji zajęć dydaktycznych. Na Wydziale Rolnictwa i Biologii tą metodą realizowany był pełny cykl studiów. Prowadzenie kursów i zajęć metodą e-learningu nie stwarza obecnie kłopotów technicznych, jednak nie jest jeszcze powszechną metodą nauczania.Studenci studiów stacjonarnych jak dotychczas preferują tradycyjną metodę uczestniczenia w zajęciach. Także dla wykładowców największą trudnością wydaje się przygotowanie atrakcyjnych materiałów, które mogą być prowadzone w formie e-learningu – dodajedr inż. Krzysztof Szwejk z SGGW.
Praktyka czyni mistrza
W podobnym tonie jak Krzysztof Szwejk wypowiada się Anna Sikora, Główny Konsultant Kierownik Zespołu Wsparcia Dydaktyka z firmy Kalasoft:
- Obserwując klientów, którzy mogą integrować platformy e-learningowe z e-dziekanatem, zauważam, że e-learning spełnia głównie rolę pomocniczą dla zajęć prowadzonych w tradycyjny sposób. Najczęściej w formie zdalnej prowadzone są niezależne kursy otwarte lub zajęcie fakultatywne – mówi Anna Sikora z Kalasoft. - Możliwości technicznych jest dostatecznie dużo i szkoły wyższe mogą wybierać spośród różnych rozwiązań. Osobną kwestią jest decyzja władz uczelni, czy inwestować w taką formę prowadzenia zajęć. Zawsze idzie to w parze z koniecznością wypracowania odpowiedniej formuły zajęć, weryfikacji prac studentów czy przygotowania atrakcyjnych materiałów – podkreśla Anna Sikora z Kalasoft, firmy będącej liderem na rynku zintegrowanych systemów klasy ERP wspomagających zarządzanie uczelniami wyższymi w Polsce. Dodaje ona również, że wyzwaniem dla uczelni i organizacji, które chcą uczyć rolników przez Internet jest również to, w jaki sposób prowadzić zajęcia praktyczne.
Studia przyszłości
Jaka przyszłość czeka e-learning w Polsce? Jeśli uczelniom uda się dopasować do przepisów, oczekiwań wykładowców, studentów i słuchaczy, może być to ciekawa forma uzupełniania wiedzy dla rolników, ale też innych grup społecznych.
- Oceniam, że e-learning jeszcze przez wiele lat nie będzie tak powszechny na uczelniach, jak metody tradycyjne. Może być jednak dobrym i bardziej powszechnym rozwiązaniem np. dla kursów prowadzonych przez Uniwersytety Otwarte funkcjonujące przy uczelniach – prognozujedr inż. Krzysztof Szwejk, Rzecznik Prasowy SGGW.
Jak może wkrótce wyglądać edukacja? - E-learning rozwija się na naszych uczelniach stopniowo, jednak nie brakuje obszarów, w których szybko zyskuje na popularności. Wystarczy spojrzeć na rosnącą liczbę pracowników korzystających z e-szkoleń czy przykłady zza granicy. Nowoczesne technologie i nauka nieraz zaskakiwały nas już tempem zmian, gdy np. w ubiegłym roku jedna z zagranicznych uczelni zastąpiła wykładowcę jego hologramem. Niewykluczone, że wkrótce zaobserwujemy kolejne zmiany, które będą dotyczyć e-learningu – podsumowuje Anna Sikora.
O KALASOFT
KALASOFT Sp. z o.o. jest liderem na rynku zintegrowanych systemów klasy ERP wspomagających zarządzanie uczelniami wyższymi w Polsce. Oprogramowanie HMS Solution to system wspierający uczelnię w każdym segmencie: dziekanacie, kadrach i płacach oraz finansach. W rezultacie zapewniane są kompleksowe rozwiązania dedykowane dla rynku uczelni wyższych indywidualnie dopasowywane do specyfiki działania każdego Klienta, poprzez dokonywanie modyfikacji zgodnych ze zmianami prawa oraz sugestiami i potrzebami użytkowników.
1 https://www.insidehighered.com/digital-learning/article/2018/01/05/new-us-data-show-continued-growth-college-students-studying