Agnieszka Maliszewska razem z 15 innymi przedstawicielami europejskiej branży mleczarskiej uczestniczy w Misji Wysokiego Szczebla do Chin Komisarza ds. Rolnictwa Phila Hogana, która trwa w terminie 14-19 maja 2018 r.
Piątego dnia Misji tj. 18 maja delegacja biznesowa udała się do Shenzhen. Dyrektor Maliszewska podczas wizyty w Shenzhen uczestniczyła w licznych spotkaniach z przedstawicielami rządu oraz z przedstawicielami sektora e-Commerce. Shenzhen to bardzo nowoczesne miasto, które postało 20 lat temu, a obecnie na jego terenie zlokalizowanych jest ponad 1200 firm z sektora e-Commerce.
Skierowany dla sektora mleczarskiego program Misji pokazuje, iż stale rośnie znaczenie chińskiego rynku mleczarskiego zarówno w UE, jak i w Polsce. W 2017 r. eksport i import rolny w Chinach wzrósł o 9,1%. Chiny były jednym z największych światowych importerów produktów mleczarskich w szczególności masła, odtłuszczonego i pełnotłustego mleka w proszku. E-Commerce to doskonały kanał sprzedaży. Zakupy w Chinach dokonywane są głównie za jego pośrednictwem. W Chińskiej Republice Ludowej na pierwszym miejscu w sprzedaży przez kanał e-Commerce jest mleko w proszku dla dzieci. Polskie firmy mleczarskie posiadają dobre wyniki sprzedażowe za pomocą kanału e-Commerce, na pierwszym miejscu plasuje się sprzedaż mleka UHT.
Inspekcja towarów na przywóz i wywóz z Chińskiej Republiki Ludowej powinna odbywać się w oparciu o ochronę zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, ochronę życia i zdrowia zwierząt lub roślin, ochronę środowiska, zapobieganie oszustwom i bezpieczeństwo narodowe. Katalog towarów importowych i eksportowych podlegających administracji weryfikacyjnej powinien być sformułowany, dostosowany i ogłoszony przez działy kontroli i kwarantanny.
Podczas wspólnej konferencji prasowej z komisarzem UE Philem Hoganem oraz innymi stowarzyszeniami branżowymi, która miała miejsce podczas Misji sekretarz generalny EDA, Alexander Anton podkreślił, że mleko i produkty mleczne pochodzące z krajów Unii Europejskiej są bezkonkurencyjne pod względem jakości, bezpieczeństwa i innowacyjności.
Udział przedstawiciela Polskiej Izby Mleka w Misji Wysokiego Szczebla do Chin możliwy jest dzięki sfinansowaniu z Funduszu Promocji Mleka.
Źródło: Polska Izba Mleka