Program „Pomidory dobre z natury” powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami (SPPiOPO). Jego celem jest promocja spożycia pomidorów na rynku polskim i niemieckim, a jego budżet wynosi ponad 3 mln Euro.
Za jego realizację odpowiedzialne będzie konsorcjum firm NuOrder i VMG wyłonione w drodze przetargu.
Polska w czołówce producentów w Europie.
Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB w Warszawie oraz doktora Michała Trzęsowskiego z Uniwersytet Przyrodniczego w Poznaniu Polska jest piątym producentem pomidorów w Europie. Wg. SPPiOPO prawie osiemdziesiąt procent produkcji jest sprzedawane na polskim rynku, a pozostałe dwadzieścia procent stanowi eksport. Głównymi odbiorcami polskich pomidorów były dotychczas: Rosja, Ukraina, Białoruś, Czechy, Niemcy i Wielka Brytania. Spośród tych sześciu krajów pięćdziesiąt procent eksportu do momentu wprowadzenia embargo przypadało na Rosję. W połączeniu z Ukrainą i Białorusią sięgał on siedemdziesięciu pięciu procent.
Obecnie Rosja wraz z Niemcami to dwaj najwięksi importerzy pomidorów w Europie, a sąsiedztwo obu krajów stanowi dla Polski duży potencjał rozwoju eksportu tych warzyw. W latach 2005 – 2013 zanotowano dużą dynamikę importu pomidorów na rynek rosyjski, który wzrósł z 351,8 tysięcy ton do 852,5 tysięcy ton, osiągając według danych Factsheet Russia wartość 1101,8 mln USD.1
Projekt „Pomidory dobre z natury”
Program popularyzujący spożycie pomidorów będzie mieć charakter informacyjno
-promocyjny. Projekt będzie promowany w mediach zarówno za pośrednictwem internetu, prasy jak i telewizji. Dodatkowym wsparciem będzie kampania internetowa i PR-a, działania direct mailingowe, współpraca z blogerami oraz eventy: akcje w punktach sprzedaży i placówkach oświatowych oraz udział w targach. Większość działań będzie realizowana na rynku polskim, na który przeznaczono osiemdziesiąt procent budżetu kampanii wynoszącego ponad 3 mln Euro. Pozostałe dwadzieścia procent jest dedykowane rynkowi niemieckiemu. Głównym celem projektu jest wzrost świadomości zdrowotnych właściwości pomidorów i ich wartości odżywczej, a także zwiększenie ich spożycia na rynku polskim i niemieckim oraz promocja zdrowej diety.
- Pomyślna realizacja kampanii jest dla nas niezwykle istotna i liczymy, że uda nam się trafić z przekazem do dużej liczby konsumentów. Kluczowe są dla nas przede wszystkim te działania, które na szeroką skalę pokażą jak ważne jest jedzenie warzyw, a z pomidorów uczynią filar zdrowej, zbilansowanej diety i świadomego stylu życia - wyjaśnia Maciej Mularski, Prezes SPPiOPO.
Samo zdrowie w pomidorze
W projekt zostaną zaangażowani eksperci do spraw żywienia, którzy uświadomią konsumentom liczne walory pomidorów. Nie każdy wie, że owoc pomidora ważący około stu osiemdziesięciu gramów, aż w sześćdziesięciu procentach pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, natomiast w dwudziestu pięciu procentach na witaminę E. Pomidor zawiera również beta-karoten, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne takie jak potas, wapń, magnez, żelazo, mangan i kobalt. Kampania przybliży konsumentom wszystkie zalety zdrowotne i smakowe codziennego spożywania pomidorów, zaprezentuje pomidory jako element zbilansowanej diety oraz składnik bazowy smacznej kuchni, ponadto przedstawi zakres oferty tych warzyw oraz informacje na temat jakości i bezpieczeństwa pomidorów pochodzących z UE.
Program przeszedł pozytywną weryfikację na szczeblu krajowym i został przekazany do oceny do Komisji Europejskiej. W przypadku wydania przez KE pozytywnej decyzji akceptującej program, początek akcji zaplanowano na luty 2016 r.
Finansowanie projektu jest przewidziane z budżetu Unii Europejskiej, Polski i samego Stowarzyszenia.
Informacje o SPPiOPO:
Stowarzyszenie Producentów Pomidorów i Ogórków Pod Osłonami z siedzibą w Krakowie powstało w 2012 roku w odpowiedzi na dynamiczną sytuację na rynku owoców i warzyw, w szczególności pomidorów i ogórków. Celem wspólnego i zdecydowanego działania środowiska producentów warzyw szklarniowych jest przeciwstawianie się trudnościom i wykorzystanie istniejących szans osób działających na rynku owoców i warzyw. Prezesem Stowarzyszenia jest Maciej Mularski.