WIELKOPOLSKIE FORA ROLNICZE
XV edycja
Lista pytań i odpowiedzi
FORUM ROLNICZE POWIATÓW GOSTYŃSKIEGO I LESZCZYŃSKIEGO - 26.01.2022r.
1. Pan Andrzej pyta: "Od jakiej powierzchni gospodarstwa będzie obowiązkowa dywersyfikacja upraw oraz odłogowanie gruntów w założeniach Zielonego Ładu?"
Odpowiedź: starszy specjalista Wielkopolskiej Izby Rolniczej dr Andrzej Przepióra
Zasady warunkowości określone w Krajowym Planie Strategicznym definiują następujące warunki:
DKR 7 - Zmianowanie upraw lub inne praktyki mające na celu zachowanie potencjału gleby, w tym dywersyfikacja upraw.
Gospodarstwa powyżej 10 ha gruntów ornych zobowiązane są do prowadzenia co najmniej 3 różnych upraw na gruntach ornych, przy czym uprawa główna nie może zajmować więcej niż 65% powierzchni gruntów ornych, a dwie uprawy główne łącznie nie mogą zajmować więcej niż 90% powierzchni gruntów ornych. Za odrębną uprawę uznaje się:
− rodzaj w klasyfikacji botanicznej upraw,
− pszenicę orkisz Triticum spelta,
− formę ozimą i jarą tego samego rodzaju,
− gatunek z rodzin kapustowatych (Brassicaceae), psiankowatych (Solanaceae) i dyniowatych (Cucurbitaceae),
− grunt ugorowany,
− trawę lub inne pastewne rośliny zielne.
Z wdrażania normy wyłączone są gospodarstwa o powierzchni do 10 ha gruntów ornych oraz te, w których:
- więcej niż 75% GO jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, uprawy roślin strączkowych lub ugorowanych lub stanowi sumę powyższych,
- więcej niż 75% UR stanowi TUZ lub jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, lub stanowi sumę powyższych,
- prowadzona jest produkcja ekologiczna potwierdzona certyfikatem.
Cel główny praktyki: zachowanie potencjału gleb poprzez przerywanie upraw monokulturowych jako jednego z czynników wpływających na degradację gleb. Praktyka będzie ograniczała specjalizację produkcji, co w efekcie przekłada się na zmniejszenie zużycia przemysłowych środków produkcji, tj. głównie nawozów mineralnych i środków ochrony roślin. Intensywne użytkowanie gleb w monokulturach niszczy strukturę gleb, prowadzi do nadmiernej aeracji siedlisk oraz do mineralizacji próchnicy i uwalniania dużych ilości dwutlenku węgla do atmosfery.
DKR 8 – Obszary nieprodukcyjne.
Rolnicy posiadający grunty orne o powierzchni powyżej 10 ha gruntów ornych w gospodarstwie zobowiązani są do przeznaczenia co najmniej 4% ich powierzchni na obszary lub obiekty nieprodukcyjne. W przypadku jeśli do wypełniana normy wykorzystywane są międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, minimalny udział powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie przeznaczany na obiekty lub obszary nieprodukcyjne oraz międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, wynosi co najmniej 7%, z czego co najmniej 3% powierzchni gruntów ornych stanowią obszary lub obiekty nieprodukcyjne lub grunty ugorowane.
W przypadku jeśli rolnik podejmie w ramach ekoschematów zobowiązanie dotyczące przeznaczenia co najmniej 7% gruntów ornych w gospodarstwie na obiekty lub obszary nieprodukcyjne, minimalny udział gruntów ornych w gospodarstwie na obszary i obiekty nieprodukcyjne w ramach normy DKR 8 zostaje obniżony do 3%.
Obiektami nieprodukcyjnymi służącymi do realizacji ww. obowiązku są następujące elementy:
− elementy krajobrazu objęte obowiązkiem zachowania w ramach normy DKR 8,
− grunty ugorowane, w tym ugory z roślinami miododajnymi, bez stosowania środków ochrony roślin,
− żywopłoty, pasy zadrzewione, zadrzewienia liniowe
− pojedyncze drzewa,
− rowy,
− zagajniki śródpolne,
− oczka wodne,
− miedze śródpolne i strefy buforowe, w tym strefy buforowe objęte normą DKR 4;
− pasy gruntów kwalifikujące się do płatności wzdłuż obrzeży lasu (bez produkcji) bez stosowania środków ochrony roślin.
Obiektami produkcyjnymi służącymi do realizacji ww. obowiązku są również międzyplony oraz uprawy wiążące azot bez stosowania środków ochrony roślin, spełniające określone kryteria. Do wyliczenia minimalnej powierzchni przeznaczanej na obiekty lub obszary nieprodukcyjne, międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, stosowane są współczynniki ważenia i konwersji (analogiczne jak w ramach zazielenienia).
W ramach normy zachowaniu w gospodarstwie podlegają następujące elementy krajobrazu: drzewa będące pomnikami przyrody, oczka wodne o powierzchni mniejszej niż 100 m2 oraz rowy o szerokości nieprzekraczającej 2 m.
Na użytkach rolnych obowiązuje zakaz przycinania drzew i żywopłotów (z wyłączeniem wierzb, drzew owocowych i zagajników o krótkiej rotacji) w okresie lęgowym ptaków, tj. od dnia 15 kwietnia do dnia 31 lipca.
Z wdrażania normy wyłączone są gospodarstwa o powierzchni do 10 ha gruntów ornych oraz te, w których
- więcej niż 75% GO jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, uprawy roślin strączkowych lub ugorowanych,
- więcej niż 75% UR stanowi TUZ lub jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych.
Cel główny praktyki: wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju, przyczynia się do wzmocnienia sieci siedlisk przyrodniczych, płatów i korytarzy ekologicznych, a przez to zwiększenia różnorodności gatunkowej roślin i zwierząt. Bezpośrednio przyczynia się do poprawy różnorodności biologicznej poprzez zachowanie i utrzymanie wskazanych elementów krajobrazu, a także poprzez określenie okresu przycinania drzew i krzewów w okresie lęgowym ptaków w gospodarstwach rolnych.
Szczegółowe informacje dotyczące wszystkich zasad warunkowości znajdziecie Państwo w naszym artykule:Warunkowość – chcesz dopłaty, musisz się dostosować
2. Pani Ewa pyta: "proszę o przybliżenie tematu wycofywania środków ochrony roślin i tego konsekwencji"
Odpowiedź: Michał Piątek – Kierownik Delegatury WIORIN w Lesznie
Wycofywanie środków ochrony roślin nie jest zagadnieniem nowym. Od kilku lat wycofywane są substancje czynne o podstawowym znaczeniu dla właściwej ochrony roślin. Wynika to między innymi z nowych strategii Komisji Europejskiej, które naszym zdaniem idą za daleko. Jako Inspekcja stoimy na stanowisku, że preparaty dopuszczone do użytku, jeśli są stosowane zgodnie z zasadami określonymi przez producenta nie stanowią istotnego zagrożenia. Niestety w tej materii obserwujemy medialną nagonkę. Trudno nam jest powiedzieć jak będzie się ta sytuacja rozwijała w przyszłości. W ramach naszej Instytucji musimy stosować obowiązujące przepisy prawa. Polecam Państwu sesję Instytutu Ochrony Roślin, która będzie miała miejsce w dniach 16-18 luty br. Jej kluczowym tematem będzie europejski zielony ład i przyszłość ochrony roślin. Warto zwrócić uwagę na to, co naukowcy mają do zaoferowania. Coraz ważniejsze będą niechemiczne metody ochrony takie jak dobór odmian, agrotechnika, rolnictwo precyzyjne.
3. Pan Marcin pyta: "Przekazywanie gospodarstwa w założeniach Nowego Ładu, na jakich zasadach będzie to możliwe?"
Odpowiedź: starszy specjalista Wielkopolskiej Izby Rolniczej dr Andrzej Przepióra
Od ponad roku słyszymy zapowiedzi, że będzie możliwość przejścia na emeryturę bez konieczności pozbywania się gospodarstwa. Już poprzedni Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Pan Grzegorz Puda zapowiedział prace nad taką ustawą, a obecny Minister te zapowiedzi niedawno podtrzymał. Niestety do chwili obecnej nie widzieliśmy jako izba rolnicza takiego projektu.
4. Pan Karol pyta: "Kiedy będzie możliwe składanie wniosków na rekompensatę zmniejszonego dochodu ze sprzedaży świń w strefach ASF za IV kwartał 2021 roku i czy pomoc ta będzie kontynuowana?"
Odpowiedź: Ewa Jakubowska - Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Gostyniu
Czekamy za informacją o planowanym naborze na to działanie. Oczekujemy, że będzie on mógł być ogłoszony na początku lutego. Kończymy w tej chwili wypłaty środków dla rolników, którzy złożyli wnioski w obecnym naborze. Do końca lutego wszystkie takie środki zostaną przelane na konta rolników. Niestety mamy informację, że nabór na rok 2022 nie jest planowany ponieważ Komisja Europejska nie wyraziła na niego zgody.
5. Pan Andrzej pyta: "Czy i jaka jest koncepcja zagospodarowania gruntów po firmie TOP FARMS"?
Odpowiedź: Marcin Przydróżny – przedstawiciel KOWR w Poznaniu
Top Farms do 2023 ma podpisane umowy dzierżawy. Nie wyłączył wcześniej 30% gruntów i tym samym planowany będzie odbiór i rozdysponowanie gruntów dla rolników.
6. Pan Małgorzata pyta: "Czy istnieje możliwość sprzedaży prosiąt ze strefy różowej przed upływem 30 dniu?"
Odpowiedź: Janina Świerczyńska, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Gostyniu
Tą zasadę reguluje precyzyjnie rozporządzenie. Sprzedaż prosiąt pochodzących ze strefy czerwonej lub różowej musi być zablokowana na okres 30 dniu po przemieszczeniu. Tę zasadę stosują wszyscy lekarze powiatowi weterynarii i na dzień dzisiejszy, nie ma możliwości odstępstwa.
7. Pan Wojciech pyta: "Jakie jest obecnie powiązanie między emeryturą rolniczą i emeryturą z ZUS?"
Odpowiedź: Agnieszka Klupś – Kierownik Placówki Terenowej KRUS w Gostyniu
Rolnik ma prawo skorzystać z emerytury w ZUS i KRUS jednocześnie, pod warunkiem, że spełnia warunki niezbędne do jej uzyskania. W przypadku KRUS jest to 25 lat opłacania składek z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Należy również pamiętać, że rolnicy muszą zgłaszać do KRUS podjęcie innych form zarobkowania i opłacania w związku z tym składek do ZUS, który ma w takiej sytuacji pierwszeństwo. Rolnicy mogą natomiast uzyskiwać dochody z pracy zleconej i opłacać składkę KRUS pod warunkiem, że ich dochód nie przekracza progu płacy minimalnej.
8. Pani Aleksandra pyta: "Czy Izba ma uwagi do definicji rolnika aktywnego?"
Odpowiedź: starszy specjalista Wielkopolskiej Izby Rolniczej dr Andrzej Przepióra
Tak, Wielkopolska Izba Rolnicza składała uwagi do tej definicji. Tak się akurat składa, że były one autorstwa Rady Powiatowej WIR w Lesznie. Niestety nasze uwagi nie zostały uwzględnione.
Do Komisji Europejskiej został zgłoszona następująca definicja:
- Nie przyznaje się płatności bezpośrednich osobom fizycznym lub prawnym ani grupom osób fizycznych lub prawnych, które administrują portami lotniczymi, wodociągami, stałymi terenami sportowymi i rekreacyjnymi, jak również świadczą usługi przewozu kolejowego lub usługi w zakresie obrotu nieruchomościami.
- Osoby wskazane w punkcie 1 mogą zostać uznane za rolnika aktywnego zawodowo jeżeli:
a) posiadają zarejestrowane w IRZ zwierzęta zapewniające minimalną obsadę, lub
b) w CEiDG ich działalność rolnicza została wskazana jako główna, lub
c) dokumenty z KRS lub REGON potwierdzą, że wykonywana przez te osoby działalność rolnicza stanowi główną działalność gospodarczą, lub
d) udokumentują, że:
- poniosły koszty na działalność rolniczą w minimalnej wysokości, lub
- osiągnęły przychód ze sprzedaży płodów rolnych na minimalnym poziomie, lub
- ich przychód z działalności rolniczej stanowi co najmniej 1/3 całego przychodu
w gospodarstwie, lub - roczna kwota płatności bezpośrednich wynosi co najmniej 5% całości przychodów
z działalności pozarolniczej - Punkty 1 i 2 nie mają zastosowania do osób, których kwota otrzymanych płatności bezpośrednich za rok poprzedni nie przekracza 5 000 EUR
Jeżeli dany rolnik nie złożył wniosku o przyznanie pomocy dotyczącego płatności bezpośrednich w poprzednim roku obrotowym, łączną kwotę płatności bezpośrednich określa się mnożąc liczbę kwalifikujących się hektarów zgłoszonych przez tego rolnika w roku złożenia wniosku o przyznanie płatności przez średnią krajową płatność na hektar w ramach wsparcia bezpośredniego za poprzedni rok obrotowy.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW JAROCIŃSKIEGO I OSTROWSKIEGO - 01.02.2022r.
1. Pan Jacek pyta: "Czy Budowa Kurnika na 3 tys. niosek na jajko ekologiczne może być uwzględniona w Modernizacji Gospodarstw Rolnych? Jest to budynek o wymiarach 9x50 m z możliwością przemieszczania po działce przy użyciu specjalistycznego sprzętu w celu zapewnienia świeżego wybiegu dla niosek. Pytanie Czy taka inwestycja będzie traktowana jako inwestycja budowlana ?"
Odpowiedź: Pan Błażej Biegański ARiMR Jarocin
Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Budowa samego kurnika z przeznaczeniem na jajka ekologiczne oczywiście może stanowić przedmiot wniosku z działania Modernizacji Gospodarstw Rolnych. Jeśli chodzi o budynek z możliwością jego przenoszenia po powierzchni działki to wymaga analizy technicznej dokumentacji dotyczącej tego budynku m. in. związania z podłożem itd. Powyższe pytanie powinno być również przedmiotem konsultacji ze Starostwem Powiatowym (Powiatowy Inspektorat Budowlany). Po szczegółowe pytania bądź informacje (z możliwością zadania pytania do uzyskania interpretacji) zapraszamy do kontaktu w wydziałem Biura Wsparcia Inwestycyjnego ARiMR w Poznaniu tel. 618455620, 618455652
2. Pan Jacek pyta: Jak wygląda obecnie kwestia ubezpieczenia rolników w KRUS, w tym ubezpieczeń chorobowych?
Odpowiedź: Dorota Hurna KRUS Ostrów Wielkopolski
Wysokość zasiłku chorobowego od 1.01.2022r. wynosi 20,00zł za każdy dzień czasowej niezdolności do pracy trwającej nieprzerwanie co najmniej 30 dni.
Zasiłek chorobowy w związku z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 wynosi 30,00 zł za każdy dzień czasowej niezdolności do pracy trwającej nieprzerwanie nie dłużej niż 14 dni. Zasiłek z tytułu kwarantanny wynosi 1505,00zł, zasiłek opiekuńczy w celu przeciwdziałania COVID-19 - 33,79zł za dzień (przysługuje obecnie, w okresie od 01.02.2022r. do 27.02.2022r.).
3. Pan PanKracy pyta: Fundusz promocji mięsa wieprzowego w Polsce pobierany jest na podstawie kwoty netto od sprzedanej wieprzowiny przez polskiego rolnika. Jaką kwotę w stosunku procentowym zapłaci pośrednik wprowadzający wieprzowinę z zachodu Europy na rynek Polski? Czy taki pośrednik może podlegać uldze lub całkowitemu zwolnieniu z pobranej opłaty na rzecz funduszu promocji mięsa co w konsekwencji tworzy nierówną konkurencję?
Odpowiedź: Pani Magdalena Kantorska KOWR
Nowelizacja z dnia 15 grudnia 2016 r. (DZ. U. z 2016 r. poz. 2170) ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2017 r. wprowadziła obowiązek dla przedsiębiorców prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju: świń rzeźnych, bydła rzeźnego, owiec i drobiu rzeźnego do naliczania na fundusz promocji od zwierząt poddanych ubojowi a niebędących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT tj. od zwierząt pochodzących z własnych ferm oraz od zwierząt ubitych w tzw. uboju usługowym.
4. Pan PanKracy pyta: W jaki sposób KOWR wspomaga wydzierżawienie gruntów z zasobu państwowego młodym rolnikom którzy są oddaleni od danej działki i w żaden sposób nie mogą uzyskać takiej działki na podstawie punktacyjnej ponieważ dzierżawę podejmują ciągle te same osoby? Wiec osoby, które nigdy nie miały dzierżawy z KOWR a są oddalone o np. 20 km nigdy nie rozwiną swojego gospodarstwa. Dodatkowo należy podkreślić, że dzierżawę podejmują wciąż te same osoby, które wcześniej wydzierżawiły w jakiś sposób grunty na wcześniejszych przetargach czy to w postaci aukcji czy też przetargu na punkty. Jeżeli ktoś wydzierżawił grunt z zasobu KOWR powinien przystąpić do kolejnego przetargu jeżeli wcześniejsza dzierżawa z KOWR właśnie uległa zakończeniu. W ten sposób rolnik mający kilkudziesięciu hektarowe gospodarstwo i powiększył powierzchnię na podstawie kilku przetargów do 200 -400 ha uniemożliwiając powiększenie małemu rolnikowi, który był kilka kilometrów za daleko lub brakowało mu np. 0.5 punktu.
Odpowiedź:Pan Przemysław Majchrzak KOWR
Podstawową formą rozdysponowania nieruchomości w KOWR są przetargi. Grunty rolne są wydzierżawiane w przetargach ograniczonych rolnikom indywidualnym chcącym powiększyć swoje gospodarstwa rodzinne. Przetargi ofertowe promują pięć rożnych kryteriów:
- odległość – to kryterium ma stworzyć szansę aby grunty mogli wydzierżawić rolnicy, których miejsce zamieszkania czy prowadzenia gospodarstwa znajduje się w pobliżu,
- młodzi rolnicy – to kryterium wieku, maksymalna ilość punktów przyznawana jest do 40 roku życia, później ilość punktów maleje do 65 roku życia,
- intensywność produkcji zwierzęcej w gospodarstwie oferenta - max liczbę punktów uzyska się za obsadę równą lub większą niż 1,5 DJP/ha.
- powierzchnia nieruchomości rolnych nabytych lub dzierżawionych z Zasobu - mniejsza lub równa 1,5 - krotności średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w województwie
- powierzchnia użytków rolnych, którymi dysponuje rolnik - max ilość punktów otrzymuje oferta która mieści się w przedziale od 1 ha do 3-krotności średniej powierzchni gruntów rolnych w gospodarstwie rolnym w danym województwie.
Te kryteria dają przewagę młodym rolnikom, promują również rolników, którzy spełniają kryterium odległości.
Postepowanie z umowami dzierżawy, które się kończą reguluje ustawa. Dzierżawca może złożyć wniosek o wydłużenie umowy nie później niż na 3 m-ce przed wygaśnięciem. Wniosek takiej osoby jest analizowany i decyzje są indywidualne w zależności od analizy, np. posiadają umowy dotacyjne, produkcje zwierzęco, osoby zatrudnione.
5. Pan Stefan pyta: Pytanie do KOWR Jak wygląda sytuacja dzierżawy ze Skarbu Państwa gospodarstwa rolnego Rusko gmina Jaraczewo?
Odpowiedź: Pan Przemysław Majchrzak KOWR
Umowa dzierżawy jeszcze trwa i jest realizowana przez dzierżawcę.
6. Pan PanKracy pyta: W jaki sposób WIR zamierza interweniować na rynku mięsa wieprzowego odnośnie wczorajszego spadku ceny wieprzowiny do poziomu ceny 3.5 zł/kg. Gospodarstwo położone w strefie białej do wczoraj mogło sprzedawać wieprzowinę po cenie rynkowej ok 4.3zł / kg nie mając możliwości wsparcia że strony wsparcia na podstawie dopłat do utraconego dochodu w związku z ASF. Krótko licząc tucznik 120kg ×4.3zl = 516zl + 7% vat dla ryczałtowca daje sumę 552.12 brutto. Rolnik sprzedający w strefie czerwonej sprzeda za 3.5 zł/kg w obecnym czasie i otrzyma w zależności od ilości sprzedanych sztuk dopłatę z tyt. utraconego dochodu ok 400 zł do tucznika, co daje ponad 800 zł za tucznika. Ubojnia nie chcą kupować tuczników ze strefy białej i niebieskiej bo jest dla nich "za droga" wolą zapłacić za strefę czerwoną mniej ponieważ konsument nie docieka czy jest to wieprzowina ze strefy ASF białej, niebieskiej czy czerwonej bądź różowej.
Odpowiedź: Piotr Walkowski Prezes WIR
Jest to tez pytanie do KOWR, który ma wspierać rynek i rolnictwo. My obserwujemy ten rynek. Wysyłamy pisma. Jest dopłata do loch w wys. 1000 zł, rekompensata za tucz w strefach. Nie ma rozwiązania na tą sytuację. Jest akcja wstrzymania sprzedaży tuczników, rynek jest rozstrojony. Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Jeszcze dziś wystąpimy z interwencją a do MRiRW w tej sprawie. W krajach UE mamy sygnały o domaganiu się wsparcia wieprzowiny. Komisarz Wojciechowski wyraził się, że będzie starał się poddać pod dyskusje możliwe rozwiązania. Obserwujemy drastyczne załamanie rynku. Spadek o 40% stad trzody chlewnej, spadek pogłowia loch z 111 000 do 70 000. Przedstawiciel Wielkopolskiego Związku Hodowców Trzody Chlewnej był na spotkaniu z Ministrem Rolnictwa Nasze opracowania wskazują na głęboką nieopłacalność. Jest deficyt w handlu. Jutro będzie przygotowana interwencja.
7. Pan PanKracy pyta: Dlaczego młody rolnik, który skorzystał z działania premiowego nie może zakupić ziemi? Zaznaczam, że w biznes planie przeznaczył kwotę 150 tyś na zakup ziemi. Rolnik w chwili obecnej ma 36 miesięcy na uzupełnienie wykształcenia i póki co nie prowadził gospodarstwa przez 5 lat. KOWR nie wyraża zgody na zakup ziemi mimo, że młody rolnik został uznany przez ARMIR za rolnika.
Odpowiedź: Piotr Walkowski Prezes WIR
Te kwestie wymagają szczegółowych wyjaśnień. Wystąpimy do KOWR, ARMiR oraz Ministerstwa Rolnictwa o ustosunkowanie się do tego pytania.
8. Pan Szymon pyta: W czyim interesie jest blokowanie zakupu ziemi przez młodych rolników, którzy otrzymali premię z ARiMR? Po pierwsze ARiMR wnikliwie sprawdza wykształcenie rolników oraz to co dzieje się z zakupionymi gruntami, więc nie rozumiem dlaczego KOWR posiadając dokument potwierdzający, że rolnik otrzymał decyzję z ARiMR wymaga szeregu dokumentów o wykształceniu i oświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa. Druga kwestia: dlaczego pracownicy KOWR-u podważają autorytet notariuszy i pracowników starostwa żądając dokumentów, których żaden urząd nie wystawia! Podkreślę, że w dzisiejszych czasach ciężko jest kupić grunty rolne, a osoby, które decydują się na ich sprzedaż nie są zainteresowani bieganiem po urzędach w celu załatwiania dokumentacji oraz czekania ponad pół roku aż KOWR łaskawie wyda zgodę na zakup ziemi przez młodego rolnika, ponieważ tak naprawdę szybciej jest sprzedać grunty np. takiemu panu architektowi czy też lekarzowi, który może kupić grunty rolne bo posiada status rolnika
Odpowiedź: Przemysław Majchrzak KOWR
Jest głód ziemi i są to trudne pytania. Wymagamy dokumentów – z ARMiR – DJP za poprzedni rok i na dzień dzisiejszy musimy potwierdzić to żeby przyznać punkty za produkcje zwierzęca. To kwestia do dyskusji na poziomie krajowym.
9. Pan PanKracy pyta: Hodowla jest premiowana w przetargach KOWR, co w przypadku gdy rolnik miał 1000 szt. trzody, miał 20 ha a przyczyn ASF i niskiej, wręcz nieopłacalnej produkcji trzody, musiał zlikwidować trzodę? Chcąc zmienić profil produkcji na produkcję roślinną nie ma możliwości premii punktacyjnej w przetargu.
Odpowiedź: Przemysław Majchrzak KOWR
Rolnicy maja możliwość wystąpić o czasową zgodę do Oddziału Terenowego KOWR, na czasowe zaniechanie produkcji zwierzęcej i nie wyobrażam sobie sytuacji, żeby Dyrektor nie wyraził zgody.
10. Pan Paweł pyta: Co mam zrobić jeśli brakuje mi 1 hektar ziemi z KOWRu? Dostałem ziemie z KOWRu na terenie gminy Dobrzyca. Na polu nie ma kamieni ani punktu granicznego.
Odpowiedź: Przemysław Majchrzak KOWR
Dzierżawcy mają możliwość za zgodą KOWR zaangażować geodetę i nanieść oznaczenia.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW KĘPIŃSKIEGO I OSTRZESZOWSKIEGO - 03.02.2022r.
1. Pani Maria pyta: "W 2018 zakupiliśmy niewielką nieruchomości rolną o pow O,7400ha z przyczyn losowych jesteśmy zmuszeni do wcześniejszego zbycia. Czy jest taka możliwość?"
Odpowiedź: Pan Przemysław Majchrzak KOWR
W takich przypadkach należy wcześniej skontaktować się osobiście lub pisemnie z KOWR. Akt notarialny może zawierać zapisy, które mogą grozić różnymi konsekwencjami. Każda taka sprawa jest rozpatrywana indywidualnie. Najważniejszy jest kontakt z nami i przedstawienie swojej sprawy, która pozwoli nam podjąć właściwą decyzję i uniknąć przykrych konsekwencji.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW MIĘDZYCHODZKIEGO I SZAMOTULSKIEGO - 10.02.2022r.
1. Pan Maciej pyta: „Pytanie do Powiatowego Lekarza Weterynarii dotyczące nie bezpośrednio naszego powiatu. W sumie to też bezpośrednio, bo jednak strefa związana z ujawnieniem przypadku dzika na ASF na terenie powiatu Obornickiego skutkowała naniesieniem stref ograniczenia na teren naszego powiatu. Czy Wiadomo kiedy w/w strefa zostanie zniesiona? We wrześniu mija rok od ujawnienia zakażonego "jednego" dzika, strefa cały czas jest z nami z czego to wynika?
Odpowiedź: Powiatowy Lekarz Weterynarii w Szamotułach Robert Łęgosz
Zdarzenie miało miejsce we wrześniu 2020r. Sankcje w postaci strefy II (różowej) nałożono 5 października 2020. W myśl przepisu o "uwalnianiu" stref PLW w Obornikach wnioskiem z października 2021r.skierowanym do Głównego Lekarza Weterynarii zwrócił się o jej zniesienie. Wniosek skierowano do UE. Do dnia dzisiejszego niestety nie został on pozytywnie rozpatrzony. Powodem mają być wyniki dodatnie stwierdzane na terenie powiatu szamotulskiego (w roku 2021 - 20 szt.: 2 szt..odstrzelone i 18 padłych)
Niestety ten rok zaczęliśmy od 1 dzika dodatniego odstrzelonego i 12 dzików padłych znalezionych w 1 miejscu na terenie gminy Pniewy.
2. Pan Maciej pyta: Cały czas będę się upierał że łączenie obu stref jest bezpodstawne, to są odrębne ogniska, nie połączone ze sobą strefą różową i czerwoną?
Odpowiedź: Powiatowy Lekarz Weterynarii w Szamotułach Robert Łęgosz
5 stycznia 2022r. PLW w Szamotułach we wniosku skierowanym do Głównego Lekarza Weterynarii zwrócił się o zmianę strefy III na II. Wniosek dotyczył północnej części gm. Wronki, wschodniej części gminy Pniewy i zachodniej części gminy Szamotuły. Czekamy na stanowisko Komisji Europejskiej biorąc pod uwagę 13 szt. dzików z wynikiem dodatnim w styczniu 2022r. W dniach 15 i 16 lutego 2022r. odbędzie się wideokonferencja z WE dotycząca rozprzestrzeniania ASF u dzików na terenie zachodniej Polski. Być może podczas jej trwania przedstawione zostaną zamierzenia dotyczące zmian stref.
3. Pan Radek pyta: Pytanie do Pana dyrektora KOWR. Jak wygląd kwestia respektowania postanowień terenowej rady społecznej przy KOWR ot Poznań odnośnie organizacji i formy przeprowadzanych przetargów na dzierżawę nieruchomości? Czy Pana zdanie potrzebna jest współpraca na Lini KOWR rada społeczna oraz WIR?
Odpowiedź: Adrianna Przybylska, KOWR
Dzień dobry, w związku z zapytaniem kierowanym do Pana Dyrektora KOWR, prosimy o wystosowanie pisma bądź przesłanie e-maila na adres KOWR z zapytaniem, na które zostanie udzielona odpowiedź.
4. Pan Witold pyta: Mam pytanie do przedstawiciela TUW dotyczące lokalizacji sądu do którego rolnik będący niezadowolony z wyceny bądź odmowy wypłaty odszkodowania przez TUW ma się zwrócić. Likwidacją szkód na terenie wielkopolski zajmuje się biuro TUW w Rzeszowie czy sąd też będzie w Rzeszowie?
Odpowiedź: Beata Grelowska, Dyrektor Regionu TUW
Właściwym jest sąd dla miejsca zamieszkania rolnika. Nie jest ważna siedziba biura likwidującego szkodę, tylko odpowiedni sąd rejonowy.
5. Pan Paweł pyta: Czy pomoc w związku z utraconymi dochodami producentów świń będzie kontynuowana, czy pomoc dla producentów loch i prosiąt, która obecnie rusza, będzie jednorazowa czy też będzie kontynuowana w przyszłości?
Odpowiedź: Paweł Banach - Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Międzychodzie
Jako Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie mamy takich informacji. Pytanie należy skierować do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Pytaliśmy już o te kwestie wcześniej. Póki co mamy odpowiedź, że Komisja Europejska nie jest skłonna do kontynuacji pomocy finansowej na rekompensatę utraconych dochodów. Będziemy jeszcze tę sprawę wyjaśniać. Mamy również odpowiedź Pana Ministra Kowalczyka, że Komisja Europejska notyfikowała pomoc dla producentów świń (1000 zł do lochy) w takiej postaci, jak to zostało ogłoszone. Pan Henryk Kowalczyk w wypowiedziach medialnych przekazał, że jeśli sytuacja się nie poprawi to pomoc będzie kontynuowana. Jako WIR przesłaliśmy już wcześniej uwagę, że taka pomoc, aby była skuteczna, nie może mieć charakteru doraźnego.
6. Pan Jan pyta: Czy nie można ustalić jasnej, transparentnej procedury ustalania wielkości stref i okresu ich obowiązywania, bez czynnika uznaniowego ? Chociażby na wzór ograniczeń przy zwalczaniu ptasiej grypie. Mamy obecnie sytuację, gdy na części Gminy Szamotuły nadal utrzymywana jest czerwona strefa, chociaż od 9 miesięcy nie było przypadku ASF u świń
Odpowiedź: Powiatowy Lekarz Weterynarii w Szamotułach Robert Łęgosz
Pomimo istnienia odpowiedniego aktu prawa UE to aktualna sytuacja epizootyczna determinuje przyjęcie takich a nie innych rozwiązań, w tym określania wielkości obszarów.
7. Pan Sławomir pyta: Obecnie trwa procedura wydzierżawiania obwodów łowieckich na kolejne lata. Jaki wpływ na wybór nowego dzierżawcy będzie miał Samorząd Rolniczy? Wiemy, ze dotychczasowa współpraca z niektórymi Kołami jest bardzo uciążliwa, lub wręcz nie ma jej wcale
Odpowiedź: Barbara Idczak, Starszy Specjalista WIR
Opinia WIR w sprawie potencjalnych dzierżawców obwodu łowieckiego będzie przedstawiana na wniosek wydzierżawiającego, czyli Starostwa powiatowego bądź RDLP w zależności od typu obwodu. Obecnie trwa ocena wniosków o dzierżawę przez ZO PZŁ, w której uczestniczą przedstawiciele WIR. Zachęcamy do kontaktu z Biurem Powiatowym WIR na terenie którego leży obwód łowiecki w celu omówienia problemów z funkcjonowaniem kół łowieckich.
8. Pan Jan pyta: Pytanie do KOWR: Jeżeli KOWR nie planuje przetargów na dzierżawę w powiecie szamotulskim, co z działką (ok 8 ha) w gminie Kaźmierz w okolicach Sokolnik Wielkich, która od 2 lat leży odłogiem ? Działka nr 43/3 obręb Komorowo
Odpowiedź: Michal Pyssa, KOWR
Dzień dobry proszę o wskazanie nr działki i obręb oraz oficjalne pismo lub maila w tej sprawie.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW KALISKIEGO I PLESZEWSKIEGO - 11.02.2022r.
1. Pani KINGA pyta: Kiedy zostanie zniesiona niebieska strefa dla gminy Blizanów?
Odpowiedź udzielona na czacie przez p. Miłosza Bąkowskiego Powiatowego Lekarza Weterynarii w Kaliszu
”Zniesienie strefy jest uzależnione od wielu czynników między innymi niewystępowaniem ognisk choroby na obszarach objętych ograniczeniami, ale także spełnienia warunków bioasekuracji przez gospodarstwa utrzymujące świnie, co musi być potwierdzone kontrolami. Dopiero wtedy PLW występuje do GLW a GLW do KE o zdjęcie stref.”
FORUM ROLNICZE POWIATÓW NOWOTOMYSKIEGO I WOLSZTYŃSKIEGO - 14.02.2022r.
1. Pan TL pyta: "Czy potrzebne są dwudniowe szkolenia chemizacyjne, czy treści tam przekazywanych nie można by zmieścić w jeden dzień? Czy jest możliwość skrócenia też czasu szkoleń powtarzanych co 5 lat. Wystarczyłaby aktualizacja wiedzy o tym co się zmieniło, a nie powtarzanie często tych samych informacji."
Odpowiedź: Katarzyna Chyżewska WIORIN Wolsztyn
.Zniesienie strefy jest uzależnione od wielu czynników między innymi niewystępowaniem ognisk choroby na obszarach obiętych ograniczeniami, ale także spełnienia warunków bioasekuracji przez gospodarstwa utrzymujące świnie, co musi być potwierdzone kontrolami. Dopiero wtedy PLW występuje do GLW a GLW do KE o zdjęcie stref.
.Zniesienie strefy jest uzależnione od wielu czynników między innymi niewystępowaniem ognisk choroby na obszarach obiętych ograniczeniami, ale także spełnienia warunków bioasekuracji przez gospodarstwa utrzymujące świnie, co musi być potwierdzone kontrolami. Dopiero wtedy PLW występuje do GLW a GLW do KE o zdjęcie stref.
Tematykę i zakres szkoleń reguluje rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2013 roku. Zakres tematyczny szkolenia podstawowego jest bardzo szeroki i byłby niemożliwy do zrealizowania w ciągu jednego dnia. Osoby, które ukończyły szkoły ponadpodstawowe oraz uczelnie na kierunkach pokrywających się dokładnie z tematyką tego szkolenia mogą być z niego zwolnione.
2. Pan Paweł pyta: "A co z wymogami dotyczącymi zielonego ładu którego jako rolnicy nie chcemy".
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Zielony Ład to bardzo ogólne określenie strategii Unii Europejskiej nakierowanej na ochronę klimatu i środowiska. W rolnictwie jest on ogólnie opisany w ramach strategii Bioróżnorodność oraz Od pola do stołu. Dla rolnika największe znaczenie będzie miał Krajowy Plan Strategiczny, w ramach którego zaplanowano redukcję nawożenia na poziomie 1 kg N na 1 ha, redukcję zużycia środków ochrony roślin na poziomie 5% a antybiotyków 10% oraz podwojenie powierzchni upraw ekologicznych z 3,5% do 7%.
3. Pan W pyta: " Jak będzie wyglądać sytuacja z ekoschematami? Kiedy pojawi się informacja jaką dopłatę otrzyma rolnik po zastosowaniu danego ekoschematu? Czy po wykonaniu ekoschematów rolnik jest w stanie otrzymać takie dopłaty jakie otrzymywał dotychczas? Czy na płatność będzie miała wpływ ilość złożonych wniosków do danego ekoschematu?"
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Wysokość stawek dopłat do poszczególnych ekoschematów znajdziecie Państwo w naszej prezentacji: http://wir.org.pl/asp/pliki/aktualnosci2022/projekt_krajowego_planu_starategicznego_na_lata_2023-2027.pdf
Według naszych symulacji, dopiero połącznie trzech ekoschematów pozwoli na osiągnięcie poziomu dopłat, które rolnik otrzymuje obecnie. W KPS założono określone budżety na poszczególne ekoschamaty. Jeśli ilość wniosków przekroczy limit to będą możliwe przesunięcia pomiędzy ekoschematami lub, niestety redukacja stawek.
4. Pan Stanisław pyta: "Dzień dobry, co grozi za niezastosowanie się do wybudowania płyt obornikowych?"
Odpowiedź: Katarzyna Włodarczyk, kierownik BP ARiMR w Wolsztynie
Podczas kontroli croos compilence pomniejszenie płatności, a jeśli będzie to proces powtarzalny to odmowa i sankcje.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW POZNAŃSKIEGO I ŚREDZKIEGO - 15.02.2022r.
1. Pan Andrzej pyta: "Pytanie do prezesa WIR. Piotrze! Jak wiesz od kilkudziesięciu już lat rolnicy w całym kraju borykają się ciągle z prawem łowieckim. Tyle lat już się mówi m in i na Wielkopolskim Forum o problemach szkód łowieckich. Prawo łowieckie jest tak skonstruowane że rolnik nie ma nic do powiedzenia w procesie odszkodowawczym poza wniesieniem swoich opinii do protokołu i wystąpienia do sądu. Dam przykład sprawy oględzin szkód. Z opinii jaką otrzymałem z WIR-u w 04.2020r wynika że myśliwi muszą przeprowadzać za każdym razem po zgłoszeniu szkody oględziny. I proszę teraz zwrócić uwagę na stanowisko przesłane przez myśliwego, sekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska z grudnia 2020 do prezesa Piotra w którym pisze że tylko raz się przeprowadza oględziny. A co jest najdziwniejsze w tym piśmie to jak pisze "że ta opinia nie jest wiążąca dla innych podmiotów lub organów" I teraz myśliwi mając taką opinię swojego kolegi myśliwego podpierają się nią i śmieją się z rolników. Proszę o komentarz."
Odpowiedź: Piotr Walkowski Prezes WIR
Niestety odpowiedzi instytucji często są z sobą niespójne, co wynika z braku komunikacji pomiędzy nimi. Rolnik lub koło łowieckie, w każdym przypadku mają prawo wnieść odwołanie od protokołu do Lasów Państwowych. W takim przypadku odbywają się kolejne oględziny. Wielkopolska Izba Rolnicza wielokrotnie wnosiła o przekazanie kompetencji w sprawach łowieckich do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Miało to się wydarzyć w styczniu 2021 r. Niestety nie doszło do takiego przekazania i rzeczywiście interesy rolników, w związku z systemem szacowania szkód, nie są dostatecznie chronione.
2. Pan Marcin Kalemba pyta: "Jakiej wysokości będzie dopłata redystrybucyjna? A dopłaty bezpośrednie do ilu hektarów w KPO?"
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, Starszy Specjalista WIR
Dopłata redystrybucyjna będzie wynosiła pomiędzy 44 a 48,5 Euro do hektara, i będzie wypłacana do 30 ha ale tylko dl gospodarstw, które mają mniej niż 50 ha. To może jeszcze ulec zmianie po negocjacjach KPS z Unią Europejską.
Redukcja płatności nie będzie stosowana, to znaczy, że stawkę podstawową, w wysokości 118 Euro/ha dostaną wszyscy rolnicy na całość gospodarstwa.
3. Pan Marcin Kalemba pyta: Czy dopłata podstawowa obarczona jest jakimiś wymogami?
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, Starszy Specjalista WIR
Zgodnie z zawartymi w nowo opracowanym Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 zasadami przyznawania płatności dla gospodarstw rolnych, będą one od przyszłego roku uzależnione od spełnienia zasad tzw. warunkowości. Warunkowość to zbiór przepisów, które będą musiały być przestrzegane w gospodarstwie jako minimalne wymagania. Dopiero po ich zrealizowaniu będzie można myśleć o ubieganiu się o określone płatności, np. zawarte w ekoschematach. Zasada jest jasna: nie wypełniasz zasad warunkowości – nie otrzymujesz dopłat.
Warunkowość składa się z wymogów podstawowych w zakresie zarządzania (tzw. wymogi SMR) oraz norm dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska (tzw. normy DKR). Odnoszą się one do następujących obszarów:
- klimat i środowisko,
- zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt i zdrowie roślin,
- dobrostan zwierząt.
Jak już wspomniano wymogi warunkowości to wymogi obowiązkowe, które muszą spełniać rolnicy ubiegających się o płatności bezpośrednie oraz płatności w ramach interwencji II filara. Dopiero spełnienie wymagań większych niż w niej określone otwiera drogę do pieniędzy dla gospodarstwa.
Normy DKR zawarte w zasadach warunkowości
W Planie Strategicznym dla WPR na lata 2023-2027 określono 9 praktyk dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska, które wyszczególniono poniżej:
Norma |
Czego dotyczy |
DKR 1 |
Utrzymanie powierzchni trwałych użytków zielonych |
DKR 2 |
Ochrona torfowisk i terenów podmokłych |
DKR 3 |
Zakaz wypalania ściernisk |
DKR 4 |
Ustanawianie strefy buforowe wzdłuż cieków wodnych |
DKR 5 |
Ochrona przed degradacją i erozją gleby |
DKR 6 |
Utrzymanie minimalnej pokrywy glebowej |
DKR 7 |
Zachowanie potencjału gleby (zmianowanie i dywersyfikacja upraw) |
DKR 8 |
Wyznaczanie obszarów nieprodukcyjnych w gospodarstwie |
DKR 9 |
Utrzymanie powierzchni cennych trwałych użytków zielonych na obszarach Natura 2000 |
Wszystkie wynikają z dotychczasowych zasad związanych z tzw. zazielenieniem i wymogów cross-compliance, ale w szczegółach mogę nie być takie same. Z tego względu zamieszczamy ich opis w aktualnym brzmieniu, co pozwoli na zapoznanie się z nimi i odpowiednie przygotowanie gospodarstwa do nowych wymogów.
DKR 1 - Utrzymywanie trwałych użytków zielonych.
Realizowane będzie w oparciu o stosunek powierzchni trwałych użytków zielonych do powierzchni użytków rolnych na poziomie krajowym, regionalnym, subregionalnym, grup gospodarstw lub gospodarstwa. Ten stosunek nie może spaść o więcej niż 5% w porównaniu z rokiem referencyjnym 2018.
W przypadku zmniejszenia wskaźnika TUZ o więcej niż 5 %, przekształcanie trwałych użytków zielonych jest niedopuszczalne, a rolnicy, którzy przekształcili trwałe użytki zielone, będą zobowiązani do przywrócenia określonej powierzchni gruntu w TUZ lub odtworzenia TUZ na innym gruncie.
Główny cel praktyki: przyczynienie się do ochrony zasobów węgla, a także ochrony gleby, zwiększenia pochłaniania dwutlenku węgla oraz zachowania różnorodności biologicznej.
DKR 2 - Ochrona terenów podmokłych i torfowisk.
Na wyznaczonych obszarach podmokłych i torfowiskach rolnicy są zobowiązani przestrzegać zakazu ich przekształcania i zaorywania. Norma ta ma obowiązywać od 2025 roku. Przesunięcie czasowe związane jest z koniecznością aktualizacji bazy danych gleb pochodzenia organicznego.
Główny cel praktyki: ochrona gleb najbogatszych w węgiel, poprzez ochronę torfowisk i terenów podmokłych.
DKR 3 - Zakaz wypalania ściernisk, chyba że służy ono zdrowiu roślin.
Dotyczy wszystkich użytków rolnych podlegających warunkowości.
Cel główny praktyki: utrzymanie poziomu materii organicznej gleby i zapobieganie bezpośrednim emisjom dwutlenku węgla i pyłu drobnego (PM 2.5) do atmosfery. Ponadto ochrona struktury gleby przed degradacją oraz ochrona życia biologicznego.
DKR 4 - Ustanowienie stref buforowych wzdłuż cieków wodnych.
Wiąże się z zakazem stosowania nawozów oraz środków ochrony roślin na gruntach rolnych w pobliżu wód powierzchniowych w odległości wynoszącej co najmniej 3 m. Dotyczy wszystkich użytków rolnych sąsiadujących z wodami powierzchniowymi i podlegających warunkowości. Wody powierzchniowe w tym przypadku to: rowy o szerokości powyżej 5 m liczonej na wysokości górnej krawędzi brzegu rowu, jeziora i zbiorniki wodne, cieki naturalne, kanały, ujęcia wody, jeżeli nie ustanowiono strefy ochronnej na podstawie przepisów ustawy Prawo wodne, obszary morskiego pasa nadbrzeżnego.
Cel główny praktyki: zmniejszenie zanieczyszczenia wód, w szczególności nawozami i środkami ochrony roślin pochodzącymi ze źródeł rolniczych. Poprawa jakości wód i ochrona wód przed eutrofizacją.
DKR 5 - Zarządzanie orką w celu zmniejszenia ryzyka degradacji i erozji gleby, biorąc pod uwagę nachylenie terenu.
Grunty orne położone na stokach o nachyleniu ≥ 20% uznaje się za utrzymywane zgodnie z normami, jeżeli gruntów tych:
1) nie wykorzystuje się pod uprawę roślin wymagających utrzymywania redlin wzdłuż stoku;
2) nie utrzymuje się jako ugór czarny w okresie od jesienno-zimowym (od dnia 1 listopada do dnia 15 lutego).
Natomiast grunty orne, położone na stokach o nachyleniu ≥ 20%, wykorzystywane pod uprawę roślin wieloletnich, utrzymuje się z okrywą roślinną lub ściółką w międzyrzędziach.
Cel główny praktyki: ograniczenie zjawiska erozji gleb oraz procesów towarzyszących, tj. transportu składników nawozowych i zanieczyszczenia wód związkami biogennymi, utraty materii organicznej gleb zagrożonych erozją, zamulanie dróg, poboczy oraz cieków wodnych.
DKR 6 - Minimalna pokrywa glebowa w celu uniknięcia niepokrytej gleby w najbardziej newralgicznych okresach.
Na powierzchni stanowiącej co najmniej 30% gruntów ornych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, utrzymywana ma być okrywa ochronna gleby w okresie od dnia 1 listopada do dnia 15 lutego lub prowadzony system uprawy bezorkowej lub pasowej.
Cel główny praktyki: ochrona gleby przed erozją i utratą materii organicznej gleby. Ponadto ograniczenie spływu nawozów i związków biogennych do wód, przez co ogranicza się ich zanieczyszczenie.
DKR 7 - Zmianowanie upraw lub inne praktyki mające na celu zachowanie potencjału gleby, w tym dywersyfikacja upraw.
Gospodarstwa powyżej 10 ha gruntów ornych zobowiązane są do prowadzenia co najmniej 3 różnych upraw na gruntach ornych, przy czym uprawa główna nie może zajmować więcej niż 65% powierzchni gruntów ornych, a dwie uprawy główne łącznie nie mogą zajmować więcej niż 90% powierzchni gruntów ornych. Za odrębną uprawę uznaje się:
− rodzaj w klasyfikacji botanicznej upraw,
− pszenicę orkisz Triticum spelta,
− formę ozimą i jarą tego samego rodzaju,
− gatunek z rodzin kapustowatych (Brassicaceae), psiankowatych (Solanaceae) i dyniowatych (Cucurbitaceae),
− grunt ugorowany,
− trawę lub inne pastewne rośliny zielne.
Z wdrażania normy wyłączone są gospodarstwa o powierzchni do 10 ha gruntów ornych oraz te, w których:
- więcej niż 75% GO jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, uprawy roślin strączkowych lub ugorowanych lub stanowi sumę powyższych,
- więcej niż 75% UR stanowi TUZ lub jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, lub stanowi sumę powyższych,
- prowadzona jest produkcja ekologiczna potwierdzona certyfikatem.
Cel główny praktyki: zachowanie potencjału gleb poprzez przerywanie upraw monokulturowych jako jednego z czynników wpływających na degradację gleb. Praktyka będzie ograniczała specjalizację produkcji, co w efekcie przekłada się na zmniejszenie zużycia przemysłowych środków produkcji, tj. głównie nawozów mineralnych i środków ochrony roślin. Intensywne użytkowanie gleb w monokulturach niszczy strukturę gleb, prowadzi do nadmiernej aeracji siedlisk oraz do mineralizacji próchnicy i uwalniania dużych ilości dwutlenku węgla do atmosfery.
DKR 8 – Obszary nieprodukcyjne.
Rolnicy posiadający grunty orne o powierzchni powyżej 10 ha gruntów ornych w gospodarstwie zobowiązani są do przeznaczenia co najmniej 4% ich powierzchni na obszary lub obiekty nieprodukcyjne. W przypadku jeśli do wypełniana normy wykorzystywane są międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, minimalny udział powierzchni gruntów ornych w gospodarstwie przeznaczany na obiekty lub obszary nieprodukcyjne oraz międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, wynosi co najmniej 7%, z czego co najmniej 3% powierzchni gruntów ornych stanowią obszary lub obiekty nieprodukcyjne lub grunty ugorowane.
W przypadku jeśli rolnik podejmie w ramach ekoschematów zobowiązanie dotyczące przeznaczenia co najmniej 7% gruntów ornych w gospodarstwie na obiekty lub obszary nieprodukcyjne, minimalny udział gruntów ornych w gospodarstwie na obszary i obiekty nieprodukcyjne w ramach normy DKR 8 zostaje obniżony do 3%.
Obiektami nieprodukcyjnymi służącymi do realizacji ww. obowiązku są następujące elementy:
− elementy krajobrazu objęte obowiązkiem zachowania w ramach normy DKR 8,
− grunty ugorowane, w tym ugory z roślinami miododajnymi, bez stosowania środków ochrony roślin,
− żywopłoty, pasy zadrzewione, zadrzewienia liniowe
− pojedyncze drzewa,
− rowy,
− zagajniki śródpolne,
− oczka wodne,
− miedze śródpolne i strefy buforowe, w tym strefy buforowe objęte normą DKR 4;
− pasy gruntów kwalifikujące się do płatności wzdłuż obrzeży lasu (bez produkcji) bez stosowania środków ochrony roślin.
Obiektami produkcyjnymi służącymi do realizacji ww. obowiązku są również międzyplony oraz uprawy wiążące azot bez stosowania środków ochrony roślin, spełniające określone kryteria. Do wyliczenia minimalnej powierzchni przeznaczanej na obiekty lub obszary nieprodukcyjne, międzyplony lub uprawy wiążące azot, uprawiane bez środków ochrony roślin, stosowane są współczynniki ważenia i konwersji (analogiczne jak w ramach zazielenienia).
W ramach normy zachowaniu w gospodarstwie podlegają następujące elementy krajobrazu: drzewa będące pomnikami przyrody, oczka wodne o powierzchni mniejszej niż 100 m2 oraz rowy o szerokości nieprzekraczającej 2 m.
Na użytkach rolnych obowiązuje zakaz przycinania drzew i żywopłotów (z wyłączeniem wierzb, drzew owocowych i zagajników o krótkiej rotacji) w okresie lęgowym ptaków, tj. od dnia 15 kwietnia do dnia 31 lipca.
Z wdrażania normy wyłączone są gospodarstwa o powierzchni do 10 ha gruntów ornych oraz te, w których
- więcej niż 75% GO jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych, uprawy roślin strączkowych lub ugorowanych,
- więcej niż 75% UR stanowi TUZ lub jest wykorzystywanych do produkcji traw lub innych zielnych roślin pastewnych.
Cel główny praktyki: wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju, przyczynia się do wzmocnienia sieci siedlisk przyrodniczych, płatów i korytarzy ekologicznych, a przez to zwiększenia różnorodności gatunkowej roślin i zwierząt. Bezpośrednio przyczynia się do poprawy różnorodności biologicznej poprzez zachowanie i utrzymanie wskazanych elementów krajobrazu, a także poprzez określenie okresu przycinania drzew i krzewów w okresie lęgowym ptaków w gospodarstwach rolnych.
DKR 9 - Zakaz przekształcania lub zaorywania trwałych użytków zielonych wyznaczonych jako cenne na obszarach Natura 2000.
Cenne trwałe użytki zielone zostaną wyznaczone na obszarach Natura 2000 w sposób analogiczny do obecnego w ramach zazielenienia, tzn. jako te trwałe użytki zielone, dla których w planach zadań ochronnych albo w planach ochrony określono działania ochronne dla siedlisk przyrodniczych, gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk, lub, w przypadku nieustanowienia planów zadań ochronnych albo planów ochrony dla obszarów Natura 2000, zostaną one wskazane w załączniku do właściwego rozporządzenia.
Cel główny praktyki: utrzymanie wyznaczonych cennych trwałych użytków zielonych na obszarach Natury 2000 w celu zachowania różnorodności biologicznej.
Na zakończenie przypominamy – zgodnie z zasadami warunkowości wszystkie wymienione wyżej praktyki, jeśli oczywiście występują na terenie gospodarstwa, muszą być spełnione jeśli jego właściciel zamierza ubiegać się o jakiekolwiek płatności.
4. Pan Andrzej pyta: Czy WIR przewiduje szkolenie rolników z zakresu szacowania szkód łowieckich?
Odpowiedź: Piotr Walkowski Prezes WIR
Takie szkolenia prowadzą nadleśnictwa. Można brać w nich udział. Tylko takie szkolenia mają umocowanie prawne.
5. Pan Katarzyna pyta dzień dobry, Czy KOWR ma w planach obniżenie czynszów dzierżaw z poprzednich lat?
Odpowiedź: Michał Pyssa, KOWR
Czynsz dzierżawny za przedmiot dzierżawy ustala się na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 01.08.2016r. w sprawie sposobu ustalania wysokości czynszu dzierżawnego w umowach dzierżawy nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Ostateczny poziom czynszu dzierżawnego ustalony jest w wyniku przetargu. w związku z powyższym nie ma możliwości obniżenia czynszu dzierżawnego.
6. Pan Katarzyna pyta pytanie dotyczące emerytur dla rolnika. Czy jeśli rolnik zdeklaruje, że nie ma komu przepisać gospodarstwa, ale w przeciągu jakiegoś czasu ta sytuacja się zmieni i jednak będzie miał ewentualnego następcę. to czy za poprzednią deklaracje ponosi jakieś konsekwencje, czy jest to nieodwołalne i majątek przepada na rzecz Skarbu Państwa?
Odpowiedź: Marek Wieland, Kierownik PT KRUS Środa Wielkopolska
Zapraszam Panią Katarzynę do naszej placówki w celu omówienia tego zagadnienia.
FORUM ROLNICZE POWIATU KONIŃSKIEGO - 16.02.2022r.
1. Pan Karol pyta: Dzień dobry. W związku z częstymi oszustwami na wadze podczas sprzedaży bydła mięsnego odbieranego od rolnika przez pośredników, proszę o informację o możliwości wglądu do rejestru,,ZGŁOSZENIA UBOJU BYDŁA W RZEŹNI'' prowadzonego przez każdą ubojnię i przekazywanego do systemu rejestracji i identyfikacji zwierząt ARiMR. W zgłoszeniu tym jest ujęta waga bydła żywego dostarczonego i zważonego w ubojni. Informacja ta pozwoli mi zweryfikować prawidłowość zważonego u mnie bydła. WNIOSKUJĘ RÓWNIEŻ, O UMOŻLIWIENIE DOSTĘPU z pozycji komputera po zalogowaniu na własne konto ARiMR przez rolnika do,, ZGŁOSZENIA UBOJU BYDŁA W RZEŹNI'', do każdej sztuki, która została przez rolnika wyhodowana, co moim zdaniem ograniczy oszustwa w tym zakresie. Proszę również, nie tłumaczyć niemożliwością zrealizowania powyższego wniosku ze względu na RODO.
Odpowiedź: Jan Śledź, Kierownik Biura Powiatowego ARiMR
Takie dane nie są niestety dostępne, ponieważ stanowią tajemnicę handlową firmy.
2. Pan Jacek pyta: Do pana Ministra wniosek o to, aby nie było sztywnego terminu wysiewu nawozów na wiosnę, tylko aby termin ten był uzależniony od pogody, jak to jest np.; we Francji.
Odpowiedź: Wiktor Szmulewicz, Prezes KRiR
Pogoda jest różna w różnych częściach kraju. W Polsce Centralnej i Wschodniej nie widać jeszcze oznak wiosny. Natomiast w Polsce Zachodniej obecna pogoda wskazuje na możliwość wcześniejszego wyjechania w pola. Taki wniosek został już złożony do MRiRW i czekamy na odpowiedź.
Odpowiedź: Piotr Walkowski, Prezes WIR
Wielkopolska Izba Rolnicza już dwukrotnie interweniowała w tej sprawie w MRiRW. Wysłaliśmy również długoterminowe prognozy pogody. Mamy odpowiedź, że MRiRW analizuje sprawę.
3. Pan Paweł: Czy to prawda, że w nowej perspektywie finansowej, 1 ekoschemat może być realizowany na 1 działce.
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
W projekcie KPS nie ma na ten temat mowy. Na tym etapie można więc powiedzieć, że ekoschematy będzie można łączyć. Powstaje natomiast problem budżetowy. Na każdy z 16 ekoschematów przewidziano określony budżet, jeśli będzie więcej wniosków to te stawki mogą być redukowane. MRiRW ustali te kwestie w ramach poszczególnych rozporządzeń wykonawczych. Mowa też jest o tym, że jeśli rolnik złoży wniosek na kilka ekoschematów na 1 działkę to za pierwszy dostanie 100% stawki a za kolejne te stawki będą zredukowane. Według naszych symulacji dopiero połączenie 3 ekoschematów pozwoli na osiągnięcie poziomu dopłat, jakie rolnik otrzymuje obecnie.
4. Pani Anna pyta: Program dopłat do loch. Prosimy o szczegóły - jak będzie liczone do faktycznej liczby loch, czy do 10 urodzonych prosiąt? Ile pieniędzy przeznaczono na program i ile gospodarstw może z niego skorzystać? Czy to dofinansowanie mogą otrzymać gospodarstwa pracujące dla dużych integratorów "na kontrakcie"?
Odpowiedź: Jan Śledź, Kierownik Biura Powiatowego ARiMR
Pomoc przyznaje się do każdych 10 urodzonych prosiąt. Na przykład jeśli urodziło się 26 prosiąt to rolnik otrzyma pomoc do 20. Jeśli 8 prosiąt to nie dostanie pomocy w ogóle. Wszyscy rolnicy otrzymają pomoc. Budżet nie jest ograniczony.
5. Pani Anna pyta: Od kiedy wzrośnie dodatek postojowy dla producentów świń, którzy zrezygnowali z produkcji?
Odpowiedź: Jan Śledź, Kierownik Biura Powiatowego ARiMR
ARIMR wykonuje zadania zlecane przez MRiRW. Nie mamy na ten temat żadnej wiedzy.
6. Pani Aldona pyta: Rolnik na kwarantannie. Gdzie powinien się zgłosić? Jakie dokumenty powinien złożyć w KRUS?
Odpowiedź: Ewa Jakubowska KRUS Konin
Zasiłek z tytułu objęcia kwarantanną przysługuje ubezpieczonemu rolnikowi i domownikowi za okres objęcia kwarantanną w wysokości 1505 zł. Zainteresowany składa wniosek o zasiłek z tytułu objęcia obowiązkową kwarantanną do najbliższej PT KRUS. KRUS we własnym zakresie we własnym zakresie, potwierdza okres kwarantanny w systemie teleinformatycznym. Wnioski są dostępne na stronie internetowej oraz w jednostkach organizacyjnych Kasy.
7. Pani Barbara pyta Z sali: 63-letnia emerytka KRUS straciła syna, który był właścicielem gospodarstwa. Ona jest jedynym spadkobiercą. Czy musi oddać ziemię, żeby nie stracić prawa do emerytury?
Odpowiedź: Ewa Jakubowska KRUS Konin
Obecne przepisy mówią, że emerytka KRUS, która straciła syna i jest jedyną spadkobierczynią gospodarstwa rolnego powinna w ciągu roku od postanowienia sądu o nabyciu spadku przekazać gospodarstwo rolne i zaprzestać prowadzenia działalności rolniczej, aby zachować prawo do emerytury rolniczej.
8. Pan Wiktor pyta: Czy tym roku rolnicy mogą liczyć na wyhamowanie ciągle rosnących kosztów produkcji roślinnej oraz zwierzęcej ?
Odpowiedź: Leszek Galemba, Poseł
Wzrost kosztów produkcji wynika głównie ze wzrostu cen energii i gazu. Jeśli te ceny na rynkach światowych zaczną spadać to jest szansa na obniżenie cen środków produkcji. Póki co, rząd wprowadza tarczę antyinflacyjną w postaci obniżek podatku VAT oraz podatku akcyzowego, która również służy rolnikom.
9. Pan Roman pyta: Jaki podmiot sprawdza poziom toksycznych substancji chemicznych pochodzących z ŚOR w roślinie przewidzianych do spożycia bezpośrednio przez człowieka lub zwierzęta.
Odpowiedź: Janusz Brzęcki, kierownik WIORIN Konin
Za takie kontrole odpowiedzialna jest nasza instytucja czyli WIORIN. Systematycznie pobieramy próbki płodów rolnych do kontroli i wysyłamy je do akredytowanych laboratoriów. Dotyczy to głównie warzyw, owoców i nowalijek. W przypadku stwierdzenia takich pozostałości produkty podlegają utylizacji na koszt rolnika.
10. Pani Mirosława pyta: czy można przyspieszyć procedury przejęcia gruntów od KOWR- na rzecz gminy w celach wykorzystania sportowo-rekreacyjnego lub innego celu zgodnie z ustawą
Odpowiedź: Sz. Maliniec KOWR
Oddział Terenowy KOWR w Poznaniu nie ma możliwości przyspieszenia samej procedury nieodpłatnego przekazania nieruchomości Zasobu na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, bowiem oprócz rozpatrzenia sprawy pod względem formalnym, koniecznym jest zgromadzenie pełnej i niebudzącej wątpliwości dokumentacji, w tym również uzyskanie stosownych zaświadczeń z instytucji pomocniczych, na czas wydawania których Oddział nie ma wpływu. Ponadto Gmina do wniosku winna złożyć dokumenty, które również od niej wymagają czasu w tym. operat szacunkowy i uchwałę rady Gminy (na ten czas również Oddział nie ma wpływu). Ostateczna zgoda na nieodpłatne przekazanie należy do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, za pośrednictwem Centrali KOWR w Warszawie, a na tym etapie wniosek jest rozpatrywany ok. 3 miesięcy.
11. Pan Marek pyta: W jaki sposób działasz w mediach społecznościowych i jakie treści przekazujesz swoim odbiorcą?
Odpowiedź: Eryka Nawrocka
Codziennie staram się pokazywać piękno polskiej wsi na różnych portalach społecznościowych min. TikTok oraz Instagram, poprzez różnego rodzaju posty, zdjęcia, filmiki, czy instastories. Pokazuję w głównej mierze wieś, zdrowy styl życia oraz rolnictwo w kobiecym wydaniu. Dziękuję za pytanie!
12. Pani Marlena pyta: Pani Eryko świetna prezentacja. Z jakim najbardziej krzywdzącym stereotypem rolniczki się Pani spotkała w sieci?
Odpowiedź: Eryka Nawrocka:
Najczęściej spotykam się ze stereotypami na temat wyglądu kobiet pracujących w rolnictwie, dodatkowo utarło się, że rolnik nie posiada innych pasji, ani zainteresowań oprócz rolnictwa, jest to oczywiście nieprawda.
13. Pan Zenon pyta: Po wypowiedzi Pana Prezesa, czy izby muszą się wspierać Agrounią. Czy nie potrafią rozmawiać z Rządem?
Odpowiedź: Wiktor Szmulewicz, Prezes KRiR
My nie wspieramy AgroUnii, ale rolnicy są członkami AgroUnii. Chodzi o pokazanie że w rolnictwie sytuacja jest bardzo poważna. Chodzi też o wsparcie rolników protestujących w innych krajach. Problemy są podobne w całej Europie.
14. Pan Paweł pyta: Z sali: Minister Kowalczyk w grudniu 2021 r mówił o pomyśle dodatkowego dochodu w temacie energii. Jednak szczegóły miały być podane za kilka tygodni. Czy coś się wyjaśniło w tym temacie?
Odpowiedź: Leszek Galemba, Poseł
Wieś ma potencjał do produkcji energii odnawialnej. Trwają pracę nad rozwiązaniami prawnymi i systemowymi, które pozwolą na wykorzystanie tego potencjału i stworzenie rolnikom możliwości dodatkowych zarobków.
15. Pan Paweł pyta: Z sali: Czy projekt tzw. 5 dla zwierząt jest definitywnie w koszu?
Odpowiedź: Leszek Galemba, Poseł
Zdecydowanie tak, ten projekt jest w koszu i nie ma powrotu do niego.
16. Pan Paweł pyta: Czy przetargi ofertowe, które okazały się nieporozumieniem będą kontynuowane?
Odpowiedź: Sz. Maliniec KOWR
Na chwilę obecną w KOWR organizowane są przetargi ograniczone lub nieograniczone.
17. Pan Paweł do KOWR ponownie: Ale czy będzie kontynuacja przetargów ofertowych, które się już odbyły. Czy będą automatycznie przedłużane?
Odpowiedź: Sz. Maliniec KOWR
Jeżeli chodzi o przedłużenie umowy dzierżawy, która została zawarta po przetargu ograniczonym ofert pisemnych, to istnieje możliwość przedłużenia tej umowy na wniosek dzierżawcy w terminie określonym w umowie.
18. Pyta Pan Jacek: Czy jako dzierżawca gruntu, ale bez umowy pisemnej mogę otrzymać odszkodowania za szkody łowieckie? Jeśli nie czy koło ma prawo żądać okazania umowy, czy wystarczy oświadczenie?
Odpowiedź: Wojciech Lignowski, radca prawny WIR
Zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy – Prawo łowieckie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1683 z późn. zm.) wniosek o szacowanie szkód, o których mowa w ust. 1, w tym ustalenie wysokości odszkodowania, właściciel albo posiadacz gruntów rolnych składa do dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego. Nie wdając się w głębsze analizy wystarczy stwierdzić, iż posiadanie jako stan faktyczny może mieć miejsce zarówno w oparciu o tytuł prawny do gruntu, jak również bez takiego tytułu, jako np. bezumowny posiadacz. Prawo łowieckie wielokrotnie używa pojęcia “posiadacz” i nigdzie nie definiując tego pojęcia, co oznacza konieczność jego rozumienia zgodnie z Kodeksem cywilnym, tj. art. 336, który stanowi, że posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny). Warto zwrócić uwagę przy tej okazji, że Kodeks cywilny w żadnym z przepisów nie nakłada obowiązku zachowania formy pisemnej dla ważności umowy dzierżawy. W rezultacie stosunek dzierżawy zawarty w formie innej niż pisemnej, w tym ustnej, jak najbardziej pozostaje ważny i skuteczny.
Prawo łowieckie natomiast w art. 46 ust. 4 wskazuje konieczne elementu wniosku, na mocy którego zgłasza się szkodę, i nie ma tam nigdzie mowy o przedkładaniu jakiejkolwiek pisemnej umowy, która uprawnia do władania gruntem. Takiego obowiązku nie przewiduje też rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków szacowania szkód w uprawach i płodach rolnych (Dz. U. poz. 776).
W konsekwencji trzeba stwierdzić, iż nie ma żadnych podstaw prawnych do uzależniania wykonania przez koło łowieckie jego obowiązków ustawowych w zakresie szkód łowieckich od przedłożenia umowy dzierżawy w formie pisemnej przez poszkodowanego rolnika.
Na marginesie potrzeba zaznaczyć, że ewentualne podanie nieprawdy przez rzekomego posiadacza gruntu celem wyłudzenia odszkodowania od koła łowieckiego za szkodę łowiecką zagrożone jest odpowiedzialnością karną, stąd jeżeli koło łowieckie ma wątpliwości co do prawdziwości oświadczeń zgłaszającego szkody to powinno zawiadomić organy ścigania.
19. Pan Antoni pyta: Kiedy gęś zostanie uznana przez Ministerstwo Rolnictwa za zwierzę trawożerne?
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Tę sprawę Wielkopolska Izba Rolnicza kierowała do MRiRW. W projekcie KPS jest już taki zapis. Będziemy ponownie interweniować w tej sprawie.
20. Pan Zenon pyta: Kobiety, które urodziły 4 lub więcej dzieci i nie opłacały składki ubezpieczeniowej otrzymują emeryturę. A kobiety, które też urodziły 4-oro lub więcej dzieci, ale opłacały składkę KRUS, nie mają żadnego dodatku. Czy to się zmieni?
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Nie mamy takich informacji ale przygotujemy stosowne zapytanie w tej sprawie.
21. Pan Paweł pyta: Czy jeśli urodzi się mniej niż 6 lub 8 prosiąt, to czy rolnik również otrzyma pomoc dla trzody?
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Nie, nie otrzyma. Pomoc jest przyznawana do każdych 10 urodzonych prosiąt. Na przykład jeśli urodziło się 26 prosiąt to rolnik otrzyma pomoc do 20. Jeśli 8 prosiąt to nie dostanie pomocy w ogóle.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW GRODZISKIEGO I KOŚCIAŃSKIEGO - 17.02.2022r.
1. Pan Jan pyta: "Dzień dobry, czy dwuzawodowcy na ZUS-ie mogą liczyć na wsparcie ARiMR w rozwoju gospodarstw?"
Marian Piotrowski, Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Grodzisku:
Tak, warto zainteresować się szeregiem programów proponowanych przez ARiMR, np. Restrukturyzacja Małych Gospodarstw, wnioski składa się w Oddziale Regionalnym. Proszę śledzić stronę internetową pod kątem nowych interesujących Pana programów.
2. Pan Andrzej pyta: Dzień dobry. Jak wygląda sytuacja dzierżawy ziemi Spółki Top Farms Wielkopolska w powiecie kościańskim?
Odpowiedź: Marcin Przydróżny KOWR OT Poznań Sekcja Zamiejscowa Stare Bojanowo
Top Farms ma umowę dzierżawy do 2023r Ponieważ nie przekazała 30 % będzie odbiór. Na chwilę obecną niema koncepcji w jaki sposób będzie wyglądało rozdysponowanie po odbiorze.
3. Pani Marzena pyta: Jak wygląda sytuacja dotycząca ASF i ptasiej grypy w powiecie grodziskim i kościańskim?
Odpowiedź: Michał Sokół PLW Grodzisk:
Szczęśliwie, w powiecie grodziskim nie odnotowaliśmy ostatnio żadnych przypadków ani ognisk ASF, co może świadczyć o dobrej bioasekuracji stosowanej przez rolników, pod naszym nadzorem. Niestety w powiatach ościennych pojawiają się przypadki ASF u dzików, stąd cały czas musimy być bardzo ostrożni.
Podobnie w przypadku ptasiej grypy, na naszym powiecie ona nie występuje ale zdarza się w powiatach ościennych i stwarza ryzyka dla naszych hodowców. Cały czas prowadzimy działania prewencyjne i informacyjne w celu redukcji zagrożenia.
Odpowiedź: Katarzyna Szulańczyk PLW Kościan:
Witam w dniu dzisiejszym weszło w życie RWK 2022/205 zgodnie którym cała gmina Śmigiel objęta jest ooo II - tzw. strefa różowa; oprócz gminy Śmigiel również gmina Krzywiń objęta jest ooo II; w styczniu stwierdzono ASF u 1 dzika padłego i 1 odstrzelonego na terenie gminy Śmigiel w styczniu 2022 stwierdzono ognisko HPAI w stadzie kaczek hodowlanych wyznaczono obszar zapowietrzony i zagrożony na gminie Czempiń oraz w 3 miejscowościach gminy Kościan - obszar zagrożony; przeprowadzono już perlustracje w ww. obszarach
FORUM ROLNICZE POWIATU SŁUPECKIEGO - 22.02.2022r.
1. Pan Michał pyta: "Dzień dobry, Czy KOWR powróci do formy przetargów ofertowych punktowanych (odległość od gospodarstwa, posiadana hodowla, wiek rolnika itd.) na dzierżawę nieruchomości rolnych, czy też przetargi ograniczone w formie licytacji będą już standardową procedurą rozdysponowania nieruchomości?"
Odpowiedź: Sz. Maliniec KOWR
W chwili obecnej KOWR rozdysponowuje grunty rolne w większości co do zasady w formie ustnej licytacji. Podyktowane jest to głównie zainteresowaniem i oczekiwaniem rolników.
2. Pan Roman pyta: "Czy można liczyć na jakąś kontrolę mięsa które jest przywożone do kraju? Ja to możliwe,że brojler jest droższy niż tucznik?"
Ale jeszcze zachęcają żeby się rozwijać w kierunku produkcji prosiąt. Jak cena za żywiec wieprzowy sięgnęła dna.
Odpowiedź: Powiatowy Lekarz Weterynarii Słupca
Mięso przywożone do kraju z innych krajów członkowskich UE jest badane przez powiatowych lekarzy weterynarii zgodnie z ustalonymi w ramach naszego członkostwa, kontrolami niedyskryminującymi.
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Niskie ceny mięsa wieprzowego w Polsce i w Europie wynikają w chwili obecnej z nadwyżki tego surowca, która została na rynku po tym, jak Chiny ograniczyły mocno import wieprzowiny. Szacuje się, że produkcja trzody chlewnej przewyższała popyt na to mięso w krajach UE o około 30% i tyle było eksportowane do Chin.
W przypadku drobiu sytuacja jest inna. Polska jest największym producentem i eksporterem tego mięsa w ramach UE. Ponieważ dużo mięsa trafia na eksport to ceny drobiu w kraju są wyższe. Dotyczy to jednak głównie fileta z piersi kurczaka. Bardzo mało eksportuje się ćwiartki z kurczaka, której, ze względu na ciemniejszy kolor mięsa konsumenci na zachodzie nie kupują. Stąd ceny tego elementu w Polsce są bardzo niskie.
3. Pan Roman pyta: "Na jaką pomoc można liczyć gdy został uszkodzony dach podczas wichury?"
Odpowiedź: Beata Grelowska, Dyrektor Regionu TUW
Przede wszystkim należy zgłosić szkodę do zakładu ubezpieczeń, w którym są ubezpieczone budynki w gospodarstwie rolnym.
4. Pani Ewa pyta: "Czy ktoś kontroluje pośredników skupujących trzodę chlewną co do przestrzegania bioasekuracji."
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Za takie kontrole odpowiadają państwowe służby weterynaryjne.
5. Pan Kamil pyta: "Co sądzicie o cenach zbóż i rzepaku. Pójdą jeszcze do góry? Czy ceny nawozów ulegną zmianie w najbliższym czasie?"
Odpowiedź: Jan Pauliński, Członek Zarządu WIR, Przewodniczący Rady Powiatowej WIR w Słupcy
Tego nikt na dzień dzisiejszy nie wie. Cały czas jest wiele niepewności na rynku, szczególnie w związku z sytuacją polityczną na wschodzie Ukrainy.
6. Pan Jakub pyta:
1.Złożyłem wniosek o pomoc z działania „ Modernizacja gospodarstw rolnych„ Jednak po kilku miesiącach w wyniku sytuacji rynkowej i konieczności dostosowania się do nowej rzeczywistości chcę dokonać pewnych zmian w zakresie planu finansowego operacji a to wymusza zmianę zestawienia rzeczowo- finansowego. Nie wpłynie to na zwiększenie kwoty pomocy. Czy właściwie interpretuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa ( & 15.1 pkt 3), że wniosek w tym zakresie nie może być zmieniany?
Jeżeli nie może być zmieniany proszę autorów o uzasadnienie a Izbę Rolnicza o wnioskowanie o zmianę tak sztywnego nie życiowego podejścia, nie odpowiadającemu potrzebie chwili. Jak długo jeszcze rolnicy będą traktowani jak dzieci (delikatnie mówiąc). Kiedy wreszcie rolnik będzie sam mógł zadecydować jaką maszynę potrzebuje ( w przypadku starania się o dotacje z programów pomocowych). Do tej pory jest tak że to urzędnik decyduje co dla rolnika jest najlepsze, ale odpowiedzialności finansowej urzędnik nie ponosi.
Dzień dobry. 1.Złożyłem wniosek o pomoc z działania „ Modernizacja gospodarstw rolnych „. Jednak po kilku miesiącach w wyniku sytuacji rynkowej i konieczności dostosowania się do nowej rzeczywistości chcę dokonać pewnych zmian w zakresie planu finansowego operacji a to wymusza zmianę zestawienia rzeczowo- finansowego. Nie wpłynie to na zwiększenie kwoty pomocy. Czy właściwie interpretuje rozporządzenie Ministra Rolnictwa ( & 15.1 pkt 3), że wniosek w tym zakresie nie może być zmieniany? Jeżeli nie może być zmieniany proszę autorów o uzasadnienie a Izbę Rolnicza o wnioskowanie o zmianę tak sztywnego nie życiowego podejścia, nie odpowiadającemu potrzebie chwili. Jak długo jeszcze rolnicy będą traktowani jak dzieci (delikatnie mówiąc). Kiedy wreszcie rolnik będzie sam mógł zadecydować jaką maszynę potrzebuje ( w przypadku starania się o dotacje z programów pomocowych). Do tej pory jest tak że to urzędnik decyduje co dla rolnika jest najlepsze, ale odpowiedzialności finansowej urzędnik nie ponosi.
Jak długo jeszcze rolnicy będą traktowani jak dzieci (delikatnie mówiąc). Kiedy wreszcie rolnik będzie sam mógł zadecydować jaką maszynę potrzebuje ( w przypadku starania się o dotacje z programów pomocowych). Do tej pory jest tak że to urzędnik decyduje co dla rolnika jest najlepsze, ale odpowiedzialności finansowej urzędnik nie ponosi.
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Zgodnie z sugestią Pana Jakuba skierujemy do ARiMR oraz MRiRW stosowną interwencję i wniosek o bardziej elastyczne podejście do zmian zakresu rzeczowo-finansowego operacji w przypadku tak długich terminów rozpatrywania wniosków.
Odpowiedź: Bartosz Banaszak, Przewodniczący RP WIR w Jarocinie
Rolnik składając wniosek do ARiMR z działania „ Modernizacja gospodarstw rolnych „ decyduje na początku we wniosku jakie maszyny chce kupić. W trakcie weryfikacji przez pracowników ARiMR maszyny poddawane są ocenie racjonalności dla danego gospodarstwa która opisana jest w "Zasadach Doboru Maszyn i Rolniczych w ramach PROW na lata 2014-2020". Etap weryfikacji rozpoczyna się parę miesięcy po złożeniu wniosku, rolnik raczej powinien wiedzieć na tym etapie co planuje zakupić. W trakcie weryfikacji pracownik ARiMR może poprosić rolnika o wyjaśnienie do czego ma służyć dana maszyna czasami dobre uzasadnienie wystarcza. Natomiast gdy pracownik stwierdzi że rolnik chce kupić siewnik do buraka a nie uprawia buraków, zaneguje ten wybór i może poprosić o zmianę maszyny, oczywiście z zachowaniem tych samych kwot o które rolnik wnioskował. Natomiast po podpisaniu umowy nie ma najmniejszego problemu aby rolnik mógł wnioskować o aneks zawierający zmianę maszyn. Nie zmienia to jednak faktu że w części pytania ma Pan słuszną rację iż pracownicy ARiMR nadgorliwie traktują zasady doboru maszyn, które w rzeczywistym gospodarowaniu nie mają przełożenia, ze względu na wiele czynników glebowych, środowiskowych i innych
7. Pan Jakób pyta: Zapowiadane zmiany w Polskim Ładzie, które mają uwolnić wiejską działalność gospodarczą poprzez zmniejszenie wymagań biurokratycznych ( interesuje mnie budowa budynku gospodarczego do 300 m 2) od kiedy wejdą w życie?
Polski Ład Dla Polskiej Wsi w dziale dla gmin i obszarów wiejskich przewiduje dofinansowanie inwestycji w wymianę dachów azbestowych. Dla samego rolnika korzyść z tego programu jest niewielka, program wspomaga głównie firmy. Proszę Izbę o wnioskowanie aby zmienić program na taki, który przyniesie większe korzyści rolnikom. Szczególnie będzie to pomocne dla gospodarstw dysponujących rezerwami siły roboczej. Rolnicy, jeżeli wyrażą taką wolę powinni mieć możliwość samodzielnie usuwać eternit. Ceny pokryć dachowych nie zachęcają do ich wymiany, więc należy zmienić sposób finansowania aby nie spowalniać procesu wymiany z korzyścią dla rolników i zdrowia współmieszkańców.
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
W chwili obecnej można wybudować budynek gospodarczy o pow. Do 35 m2 bez pozwolenia na budowę. Nie znane nam są plany zwiększenia tego limitu do 300 m2. Polski Ład wprowadził możliwość budowy budynku mieszkalnego o pow. Do 75 m2, bez pozwolenia.
8. Pan Freddie pyta: Czy kwota wolna od podatku (nowa 30000 zł) dotyczy również działalności pozarolniczej? Chodzi o pozostanie na ubezpieczeniu w KRUS.
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł dotyczy również osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w przypadku gdy rolnik prowadzi działalność i nie przekroczył limitu należnego podatku dochodowego za poprzedni rok podatkowy od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, który w 2021 r. wynosi 3604 zł, pozostaje na KRUS.
9. Pan Freddie pyta: A burak cukrowy? 34 Euro/t trochę mało. Nie pokryje wzrostu kosztów a gdzie tu zarobek rolnika. Chodzi o różnicę z kontraktu na nowy sezon.
Odpowiedź: Jan Pauliński, Członek Zarządu WIR, Przewodniczący Rady Powiatowej WIR w Słupcy
Cena skupu buraków wynika z ceny cukru na półce sklepowej a ta jest niezmienna, pomimo inflacji. Zdajemy sobie sprawę, że rolnicy mogą odchodzić od uprawy buraka cukrowego na rzecz innych upraw, jeśli ceny oferowane przez cukrownię nie zmienią się.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW CHODZIESKIEGO, OBORNICKIEGO i WĄGROWIECKIEGO - 23.02.2022r.
1. Pan Jerzy pyta: " czy ARiMR będzie przyjmować wnioski w sprawie szkód w gospodarstwach rolnych po ostatnich nawałnicach dot, tych obiektów na które nie można ubiegać się o odszkodowanie np. tunele foliowe budynki gospodarskie.Obecnie JST przyjmują wnioski zgodnie z rozp.MSWiA i obiekty w/w są wykluczone.
Odpowiedź: Dariusz Eitner - ARiMR
Na dzień dzisiejszy nie ma takiego naboru.
2. Pan Ryszard pyta: "Na jaki okres zostaną podpisywane umowy dzierżawy z kołami łowieckimi"?
Odpowiedź: Barbara Idczak, starszy specjalista Wielkopolskiej Izby Rolniczej
Zgodnie z ustawą Prawo łowieckie obwody łowieckie wydzierżawia się na czas nie krótszy niż 10 lat.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW GNIEŹNIEŃSKIEGO i WRZESIŃSKIEGO - 25.02.2022r.
1. Pan Filip pyta: "Jakie plany WIR we Wrześni na rok bieżący?"
Odpowiedź: Wioletta Melcer, Kierownik BP WIR w Wrześni
Panie Filipie zapraszam do biura powiatowego na spotkanie z przewodniczącym rady.
2. Pan Filip pyta: "Proszę o skomentowanie pana Piotra Walkowskiego strajku zorganizowanego przez AgroUnię. Czy z polskim rolnictwem jest tak źle. Gdzie WIR widzi główny problem związany dzisiaj z polskim rolnictwem?"
Odpowiedź: Piotr Walkowski, Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej
Wszyscy rolnicy brali udział w strajku. Widoczne były flagi różnych organizacji rolniczych, a nie tylko Agro Unii pomimo przekazu medialnego. Było około 1200 osób. Uczestniczyłem w tym proteście, rozmawiałem z rolnikami. Byli tam przedstawiciele między innymi z powiatu gnieźnieńskiego oraz wrzesińskiego. Moim zdaniem Pan Kołodziejczak popełnił błąd, że chciał pokazać wszystkim że może przeprowadzić taki protest. Okazało się ze były błędy. Ciągniki nie wjechały. W swoich relacjach pomijał przedstawicieli innych organizacji i wyeliminował osoby 50+ nazywając je leśnymi dziadkami. Rolnicy próbuj się konsolidować i takie podziały nie są dobre. Wspólnym problem wszystkich rolników są rosnące koszty produkcji i niskie ceny skupu. Te drugie, nawet jeśli rosną, to ich poziom nie nadąża za poziomem wzrostu kosztów. Borykamy się z wzrostem cen nawozów, energii, pracy, środków ochrony roślin. To wpłynie na zyski tegoroczne gospodarstw rolnych. Kapitał rolnika umniejsza się. Protest był próba zwrócenia uwagi na te zjawiska. Wielkopolska Izba Rolnicza systematycznie wskazuje na te problemy. Robimy kalkulacje, które potwierdzają złą sytuację rolnictwa. Wskazywaliśmy na problemy np. w ziemniaku przemysłowym czy buraku cukrowym. Nasze obawy się potwierdziły. Zakłady skrobiowe zakontraktowały o 50% mniej ziemniaków aniżeli w ubiegłym roku. Będą miały problemy z kosztami produkcji i zbyt małą produkcją skrobi w stosunku do potrzeb rynku. Podobnie jest w buraku cukrowym. Trzeba powiedzieć o hodowli trzody chlewnej. Sytuacja na rynku światowym jest tragiczna. Cena skupu w wysokości 4 zł/kg tucznika było 25 lat temu. Cena żyta dochodzi do 1 000 zł/t. Nożyce cenowo kosztowe się rozwierają. Widzimy wyraźnie spadek pogłowia oraz redukcję liczby gospodarstw produkujących trzodę chlewną. Nieco poprawiła się sytuacja i perspektywa producentów zbóż, kukurydzy i rzepaku bo jest wzrost cen. Ale rosnące ceny nawozów spowodują, że ten zysk nie będzie za duży
Czekamy na dopłaty do nawozów – była dyskusja na KE. Ale przedstawiciele innych krajów mówią ze należy dopłacić producentowi nawozów. Naszym zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie. 3 marca Komisja Europejska ma podjąć konkretne decyzje.
Problem jest ze nie ma powiazań poziomych i pionowych wśród producentów. Obcy kapitał przejął np. zakłady mięsne a rynek detaliczny jest zdominowany przez sieci.
Wprowadzenie zielonego ładu w rolnictwie odbywa się zbyt szybko i bez dostatecznego wsparcia finansowego. Nawozy i środki ochrony roślin mogą muszą być zastąpione przez innowacyjne technologie i roboty oraz rolnictwo precyzyjne. Każda taka zmiana to nowe koszty i inwestycje dla rolnika.
3. Pan Jacek pyta: "Czy przewidujecie państwo przeprowadzenie szkoleń z zakresu uboju na użytek własny."
Odpowiedź: Dariusz Nowaczyk, Powiatowy Lekarz Weterynarii w Gnieźnie
Tak zorganizujemy takie szkolenie zakończone nabyciem uprawnień.
Jeśli chodzi o ubój na własne potrzeby to ważne jest aby rolnik przestrzegała następującej procedury: Rolnik zgłasza chęć uboju do PLW, następnie taki ubój musi przeprowadzić osoba która ma uprawnienia, po trzecie jest obowiązek badania próbek na włośnie. Po czwarte jest konieczność zgłoszenia uboju do ARiMR z tytułu uboju własnego. Proszę pamiętać o tych dwóch zgłoszeniach ponieważ później powstają rozbieżności, które są spore a brak zgłoszenia do PLW jest wykroczeniem.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW PILSKIEGO i ZŁOTOWSKIEGO - 28.02.2022r.
1. Pan Mateusz pyta: "Pytanie odnośnie suszy, która wystąpiła na terenie powiatu pilskiego. Aplikacja susza okazała się według mnie porażką. Protokoły przeliczeniowe nie odzwierciedlały faktycznych strat. Czy zostaną wyciągnięte odpowiednie wnioski na przyszłość w celu poprawy - realnej oceny skutków suszy."
Odpowiedź Marta Ceglarek, Wielkopolska Izba Rolnicza
Wielkopolska Izba Rolnicza wielokrotnie podnosiła ten temat, apelując do MRiRW o udoskonalenie aplikacji, aby szacowane przez nią straty odzwierciedlały stan faktyczny uszkodzonych przez suszę plantacji. Ministerstwo opowiedziało, że aplikacja uwzględnia szereg danych pomiarowych zarówno tych satelitarnych jak i tych naziemnych. Resort zapewnił również, że prace nad udoskonaleniem aplikacji poprzez uwzględnienie dodatkowych danych pomiarowych są cały czas prowadzone i system uwzględnia coraz więcej danych.
2. Pan Wojciech pyta: "Czy posiadają Państwo informację dotyczące ewentualnej dopłaty do nawozów azotowych ?"
Odpowiedź Andrzej Przepióra, Wielkopolska Izba Rolnicza
Rząd RP jest gotowy do udzielenia takiego wsparcia. Wymaga ono jednak zgody Komisji Europejskiej. W dniu 3 marca KE ma podjąć decyzję w tej sprawie.
3. "Pan Mateusz pyta: W powiecie złotowskim ziemia miała być dzielona na mniejsze działki chodzi mi o Sławianowo, Kleszczyna. W tym roku była dzierżawa na rok, aby w tym roku mogło więcej rolników wydzierżawić grunty."
Odpowiedź: Danuta Klawińska-Mozelewska, KOWR OT w Poznaniu
Niestety nie udało się KOWR-owi podpisać w 2021r. umowy na podziały geodezyjne na podziały przedmiotowych nieruchomości. Wybrana w zamówieniach publicznych firma geodezyjna w ostatniej chwili wycofała się i nie podpisała umowy. Aktualnie będzie ogłoszone nowe zapytanie o usługi geodezyjne. Póki co ogłoszony został ponownie przetarg na dzierżawę nieruchomości z terminem umowy dzierżawy do 30.09.2022r. (na jeden sezon wegetacyjny).
4. Pan Wojciech pyta: "Kto decyduje o formie przetargu na dzierżawę gruntu z KOWR? Czy jest to licytacja lub w formie przetargu ofertowego ?"
Odpowiedź: Danuta Klawińska-Mozelewska, KOWR OT w Poznaniu
O formie przetargów decyduje Dyrektor OT KOWR w oparciu o obowiązujące w tym zakresie wytyczne, które są umieszczone na stronie internetowej KOWR.
FORUM ROLNICZE POWIATU KROTOSZYŃSKIEGO - 01.03.2022r.
1. Pani Agnieszka pyta: "Brak dopłat do loch i do rodzin pszczelich?"
Odpowiedź: Andrzej Przepióra, starszy specjalista WIR
Cały czas interweniujemy w tej sprawie w MRiRW. W przypadku loch będzie dopłata do podwyższonego dobrostanu. Wystąpiliśmy też z wnioskiem o możliwość utrzymywania macior w systemie jarzmowym i podniesienie tej dopłaty.
Dopłaty do rodzin pszczelich będą. Zostały pomyłkowo pominięte w prezentacji.
FORUM ROLNICZE POWIATÓW RAWICKIEGO i ŚREMSKIEGO - 03.03.2022r.
1. Pani Beata pyta: "Mam pytanie do Prezesa WIR Piotra Walkowskiego. Co Państwo sądzicie o pomyśle połączenia wyborów do Izb Rolniczych z wyborami prezydenckimi."
Odpowiedź: Piotr Walkowski, Prezes WIR
2 miesiące temu było spotkanie z posłem Sachajko. Zwróciliśmy uwagę, że są różne kadencje (5 lat i 4 lata). Kadencje mogą się nie pokrywać w czasie z różnych powodów. Nie wiemy co lokalami. Musiałaby być zgoda PKW. 3 lata temu mieliśmy 226 loklai wyborczych. Jeśli połączymy to będzie ponad 2 000 lokali. Koszty wyborów by znacząco wzrosły. PKW w międzyczasie odpowiedziała, że nie jest to jej zadanie i nie przeprowadzi takich wyborów. Projekt ustawy nie wpłynął jeszcze do Sejmu. W tej chwili na wokandę wchodzi ustawa o ubezpieczeniach. Wprowadzony będzie nowy system ubezpieczeń w oparciu o TUW Agro. Projekt zakłada dopłatę budżetu w wysokości 65% składki. Część rolnika będzie mogła być uregulowana z dopłat bezpośrednich.
2. Pani Beata pyta: "Czy w obliczu wojny na Ukrainie nie powinno się wstrzymać wprowadzania Zielonego Ładu?"
Odpowiedź: Andrzej Grzyb, Poseł na Sejm RP
Ukraina jest spichlerzem Europy pod względem produkcji zbóż, ok. 100 mln t to jest ich potencjał. Trzeba sobie zdawać sprawę, że to będzie zaburzenie na rynkach. Jeśli to się uspokoi do czasu zbiorów to trzeba będzie zbilansować podaż z popytem. Ludzie muszą jeść ale musimy poczekać na efekty wojny na Ukrainie. Elementy Zielonego Ładu są zaszyte w KPS. Ale mam nadzieję na daleko idącą racjonalność. Redukcje będą dotyczyć głównie krajów o intensywnej produkcji rolniczej. Dojdzie do zmiany pierwotnych założeń co do redukcji emisji. Choćby z powodu korekty dostaw gazu z Rosji. Czy USA uda się rzucić na rynek więcej ropy i gazu. To będzie miało ogromne znaczenie. Będzie zmiana dostawców ropy naftowej i gazu. Niemcy chcą przeznaczyć na armię 100 mld Euro, co może napędzić gospodarkę.
Myślę, że nastąpią korekty w Zielonym Ładzie.
Odpowiedź: Piotr Walkowski, Prezes WIR: Rozpoczynając fora mieliśmy wiele niewidomych ale po agresji Rosji na Ukrainę, tych znaków zapytanie jest jeszcze więcej. Blokada kukurydzy z Rosji i Ukrainy wpływają na duże podwyżki cen. Może zacząć brakować żywności.
3. Pan Jacek pyta: "Jak wygląda sprawa dopłat do lasu?"
Odpowiedź: Karol Juniory, Kierownik Biura Powiatowego ARiMR Rawicz
Premia na zalesienie z PROW – po wykonaniu zalesienia, jest wykonywania wizytacja w terenie i jeśli protokół trafi do nas to po weryfikacji formalnej wydajemy decyzję i środki są na koncie po 30 dniach.
Decyzje za ten rok za premie pielęgnacyjne zostały już wydane i środki powinny już być na kontach.
Źródło
Wielkopolska Izba Rolnicza
http://www.wir.org.pl/