Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wystąpi z wnioskiem o przedyskutowanie na posiedzeniu Rady Ministrów UE kwestii związanych z konsekwencjami wdrożenia do prawodawstwa polskiego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczenia atmosferycznego oraz zmiany dyrektywy 2003/35/WE (COM(2013)92 - dyrektywy NEC). Kształt tej dyrektywy jest obecnie negocjowany pomiędzy Radą, Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim.
Fot. Projekt dyrektywy NEC przewiduje zmniejszenie emisji m.in. amoniaku poprzez stosowanie niskoemisyjnych praktyk w chowie zwierząt
Projekt dyrektywy NEC wskazuje na konieczność redukcji w dłuższej perspektywie emisji m.in. amoniaku (a w kształcie proponowanym przez KE – także metanu). Ma to nastąpić poprzez stosowanie niskoemisyjnych praktyk w zakresie chowu zwierząt (tj. karmienia i utrzymania zwierząt), czy przechowywania i stosowania nawozów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi konsekwentnie sprzeciwia się proponowanym wysokościom pułapów redukcyjnych w odniesieniu do amoniaku. W ocenie resortu są one zbyt ambitne i wiązałyby się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów dostosowawczych.
W zakresie prac nad nową dyrektywą NEC resortem wiodącym jest Ministerstwo Środowiska, które współpracuje z innymi resortami, w tym także z Ministrem Rolnictwa
i Rozwoju Wsi.
Minister Krzysztof Jurgiel, występując na Radę Ministrów z wnioskiem, chce zwrócić uwagę na koszty dostosowań i utrudnienia, z jakimi wiązałoby się wdrożenie w polskich gospodarstwach rolnych praktyk zmniejszających wielkość emisji amoniaku oraz na negatywny wpływ takich działań na konkurencyjność tego sektora produkcji.
Projekt dyrektywy NEC dotyczy realizacji długofalowej polityki UE w zakresie zanieczyszczeń powietrza (pyły, gazy) i odnosi się do osiągnięcia określonych poziomów redukcji emisji szeregu zanieczyszczeń. Efektem prowadzonych w okresie 2014-2015 prac w Radzie UE jest m.in. propozycja wyłączenia metanu (CH4) z projektu dyrektywy NEC, co oznacza, że w odniesieniu do tego gazu nie byłyby ustanawiane krajowe limity redukcji. Usunięcie zobowiązań odnośnie metanu było możliwe dzięki staraniom m.in. Polski, w tym resortu rolnictwa.
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
http://www.minrol.gov.pl/