Autorem artykułu jest Adventure Media s.c.
16 maja, w krakowskim hotelu Swing, odbył się piąty audyt certyfikacyjny produktów biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym Doceń polskie. Wyroby, które Loża Ekspertów oceniła najwyżej zostały wyróżnione certyfikatem Doceń polskie.
O godło programu Doceń polskie mogą ubiegać się jedynie produkty posiadające tzw. polski czynnik, produkowane wg tradycyjnej receptury lub ze składników polskiego pochodzenia.
Eksperci, których oceny decydują o przyznaniu certyfikatów, podkreślają rosnące znaczenie spożywania rodzimych artykułów żywnościowych.
- Nie ulega wątpliwości, że Polacy zrozumieli, że warto promować polskie produkty i ich wytwórców. Na rynku dominują duże, międzynarodowe koncerny, które lobbują na rzecz swoich wyrobów. Jestem jednak przekonany, że małe, polskie firmy nie są od nich gorsze mówi Zbigniew Kurleto, z Fundacji Klubu Szefów Kuchni, członek Loży Ekspertów programu Doceń polskie.
- Mieszkamy w Polsce, jesteśmy Polakami, jedzmy wyroby rodzimych producentów dodaje Celina Nierodkiewicz, ekspert ds. jakości, sekretarz Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, która również ocenia produkty biorące udział w programie Doceń polskie.
- Certyfikacja odbyła się już po raz piąty, nie można jednak mówić o jakiejkolwiek rutynie. Ten audyt wyróżniał się z kilku powodów. Trzeba zwrócić uwagę na naprawdę bogaty asortyment produktów zgłoszonych do oceny, pojawiło się także kilka oryginalnych i charakterystycznych produktów. Jakość ocenianych artykułów spożywczych jest coraz wyższa, poziom jest bardzo wyrównany zauważa Marek Bielski, organizator Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego Doceń polskie.
Eksperci oceniali m.in. wyroby mleczne, mięsa i wędliny, przetwory, jaja, słodycze, miód, napoje, makarony, sosy oraz dania gotowe i mrożone.
Po raz pierwszy oceniane były produkty świeże, takie jak pomidory i boczniaki. O godło programu również po raz pierwszy ubiegał się certyfikowany wyrób rolnictwa ekologicznego, był to razowy makaron. W certyfikacji zadebiutowały także słoiki z tzw. guzikiem bezpieczeństwa (dzięki któremu mamy pewność, że produkt nie został wcześniej otwarty), kotlety sojowe oraz mięso kulinarne odpowiednio przygotowane do dalszej obróbki.
Jakość produktów dostarczonych do oceny pozwala wysnuć szersze wnioski dotyczące polskiej żywności.
- Branża mięsna i mleczarstwo to dwa, bardzo mocne i skonsolidowane sektory. Polska nie jest jeszcze mocno zurbanizowanym krajem, dlatego nasz nabiał i mięso różnią się od innych wyrobów przyznaje Mirek Drewniak, reprezentujący Fundację Klubu Szefów Kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów.
Z kolei Zbigniew Kurleto zwraca uwagę na przetwory, które ubiegały się o godło programu.
- Poprawia się jakość przetworów warzywnych, sosów i sałatek. W tej edycji programu jest to szczególnie zauważalne mówi Z. Kurleto.
Warto podkreślić, że do audytu przystąpiły znane firmy, których produkty są od wielu lat obecne na polskim rynku. Część zakładów, które starały się o godło Doceń polskie może poszczycić się wyróżnieniami i potwierdzeniami jakości, takimi jak znak programu Poznaj Dobrą Żywność.
- Renoma znaku Doceń polskie rośnie. Firmy, które uczestniczą w programie Poznaj Dobrą Żywność biorą udział w kolejnym systemie certyfikacji mówi Jarosław Kujawa, członek Loży Ekspertów, reprezentujący Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
O certyfikat Doceń polskie ubiegały się także małe, rodzinne przedsiębiorstwa oraz firmy, które dopiero rozpoczynają działalność. Rekomendacja, której udzielają niezależni eksperci, to dla nich szansa na zaistnienie na rynku i okazja, aby wyróżnić się na tle konkurencji. Ważnym sygnałem dla organizatorów programu jest ponowny udział producentów w audycie.
- Cieszę się, że firmy, które wcześniej brały udział w certyfikacjach wracają i zgłaszają kolejne wyroby. Oznacza to, że nasz program spełnia swoją rolę, a posiadanie certyfikatu Doceń polskie przynosi im korzyści mówi Karolina Szlapańska, organizator Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego Doceń polskie.
- Firmy, których wyroby zostały ocenione pozytywnie otrzymują ogromną szansę. To dla nich dodatkowa możliwość promocji, także na zagranicznych rynkach. Mam nadzieję, że nagrodzeni przez Lożę producenci wykorzystają tę szansę kończy K. Szlapańska.
--
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org, kliknij tutaj aby go zobaczyć.