1 lipca to święto owoców i oficjalny początek zbiorów borówki. Sektorowe spotkanie w Centrum Praskim Koneser przyciągnęło wielu dziennikarzy, dietetyków, ludzi sportu i plantatorów. Gośćmi honorowymi byli Rafał Romanowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR. W roli gospodarza wystąpił Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
- Będziemy uczestniczyć we wszelkich możliwych kampaniach, które pokazują cudowne zdrowotne walory polskich superowoców. Państwo, jako fachowcy, wiecie jak te owoce uprawiać, jak wykorzystać ich potencjał, a my po prostu musimy stwarzać warunki, które pozwolą na rozwój tego sektora – powiedział Rafał Romanowski. Składając życzenia, chcę poinformować, że we współpracy z organizacjami producentów, będziemy podejmować działania prowadzące do pozyskania nowych rynków, nie tylko w Unii Europejskiej, Europie, ale w krajach trzecich. W ramach Krajowej Grupy Spożywczej będziemy poszukiwać podmiotów, które zajmować się będą również przetwórstwem owoców, wytwarzanych w polskich gospodarstwach - poinformował wiceminister rolnictwa.
- Prowadzimy program „Program dla Szkół”, który jest kontynuacją programu „Owoce i warzywa w szkole”. Ten program przynosi efekty i co za tym idzie pozwala prędzej dojść do „połowy talerza”. Wspieramy patriotyzm konsumencki. Budujemy świadomość konsumentów, tak by zawsze wybierali polskie produkty, zawsze polskie owoce i warzywa, tak by rósł udział polskiej żywności w koszyku. Chciałbym by nasze owoce, w decyzjach konsumenckiej, zawsze wygrywały z egzotycznymi - mówił Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego KOWR.
- Teraz realizujemy, m.in. z inicjatywy Ministra Romanowskiego, projekt ponad 250 pikników produktu polskiego. Dziękuję za dotychczasową owocną współpracę w ramach Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, i przy innych działaniach promocyjnych, proeksportowych, kształtujących nawyki żywieniowe u dzieci. Zachęcam Państwa bardzo do dalszej współpracy - mówił Marcin Wroński.
Od pierwszych obchodów Dnia Polskiej Borówki minęło 6 lat. Święto zasłużyło się w promocji nie tylko tego gatunku. Borówka jak magnes przyciągnęła wiele innych środowisk producentów. Jest wizerunkowym motorem promocji polskich superowoców.
W Polsce rośnie konsumpcja wszystkich badanach gatunków owoców jagodowych. W latach 2020-2022, od kiedy rozpoczęto monitoring, borówka jest liderem wzrostu konsumpcji. Je dziś borówkę już 80% Polaków, a ponad 8 mln spożywa rocznie więcej niż 1 kg owoców. Generalnie jednak niskie spożycie owoców ciągle jest jednym z większych błędów żywieniowych. Dlatego sektor integruje działania promocyjne i angażuje się w edukację żywieniową. Święto 1 LIPCA jest okazją prezentacji wyzwań i sukcesów.