Nie ma świąt bez majonezu – przekonuje prezes zarządu WSP Społem Jerzy Misiak
1. Majonez Kielecki to jedna z najstarszych i najcenniejszych polskich marek branży spożywczej. W jaki sposób dotarli Państwo do pozycji lidera, pokonując tak silną konkurencję?
Na dzisiejszą pozycję marki złożyło się wiele czynników. Do najważniejszych należą stała dbałość o wysoką jakość produktu oraz wyjątkowy smak Majonezu Kieleckiego. Gdyby nie intensywne działania marketingowe oraz systematyczny rozwój dystrybucji na terenie całej Polski, nasz smakołyk nie cieszyłby się tak wielką popularnością i uznaniem konsumentów.
Jak to wyglądało w praktyce? Bez wątpienia, sukces marki był możliwy dzięki przywiązaniu lokalnych konsumentów do produktu. Początkowo prowadziliśmy sprzedaż Majonezu Kieleckiego głównie w regionie świętokrzyskim. Stopniowo rozbudowaliśmy siatkę dostawców. I tak, krok po kroku objęliśmy swoim zasięgiem pozostałe regiony kraju. Dziś Majonez Kielecki jest drugim, najchętniej wybieranym przez Polaków produktem w swojej kategorii. Rosnące zainteresowanie sprawiło, że WSP „Społem” zaczęła z powodzeniem eksportować go m.in. do Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec, a nawet Australii.
2. Jaka jest obecnie produkcja, sprzedaż krajowa i zagraniczna Majonezu Kieleckiego? Zapewne oblężenie zakupowe obserwują Państwo przed Wielkanocą…
Zgodnie z aktualnymi badaniami rynkowymi, Majonez Kielecki pod względem ilości i wartości sprzedaży zajmuje drugie miejsce w Polsce, ustępując jedynie marce należącej do jednego ze światowych potentatów w dziedzinie produkcji żywności.
Strategia sprzedaży Majonezu Kieleckiego przewiduje systematyczny rozwój oparty na dwóch wzajemnie uzupełniających się kanałach tj. handlu tradycyjnym oraz handlu nowoczesnym. Dlatego też produkt jest dostępny w największych sieciach handlowych w Polsce. Znajdziemy go na półkach w Makro, Selgros, Carrefour, Auchan, Kaufland, Tesco, Real, Intermarche, Leclerc, a także w sieciach należących go grupy Eurocash. Za obsługę mniejszych placówek handlowych odpowiada zespół własnych przedstawicieli handlowych. Takie podejście sprawia, iż dostępność produktów z logo WSP "Społem" zwiększa się każdego roku.
W kwestii sezonowości sprzedaży, największy wzrost odnotowujemy tradycyjnie w okresach przedświątecznych (Święta Bożego Narodzenia oraz Wielkanoc). Wedle badań, ponad 90% Polaków nie wyobraża sobie świątecznych przysmaków bez majonezu.
3. Majonez to nie jedyny tradycyjny wyrób w Państwa ofercie. Dlaczego tradycja w produkcji WSP Społem jest tak istotna?
WSP „Społem” od początku istnienia przywiązywała ogromną wagę do jakości produktów. I to właśnie dzięki niej narodziła się tradycja kieleckich delikatesów. Pewnie dlatego nasz majonez uznawany jest wręcz za kultowy! Nie można jednak nie wspomnieć o Musztardach Kieleckich, jednych z pierwszych artykułów spożywczych produkowanych w fabryce „Społem”. Zresztą, aby podkreślić ich historię, zdecydowaliśmy się na odświeżenie opakowań. W sierpniu musztardy pojawiły się na rynku w nowych słoiczkach. Ozdobiły je etykiety nawiązujące do przeszło 80-letniej historii tej grupy asortymentowej. Po co ten zabieg? Z badań sprzedażowych jasno wynika, że konsumenci, mimo szerokiej oferty, chętnie sięgają po znane od pokoleń smaki. Znak „Jakość Tradycja”, który znalazł się na opakowaniu Musztardy Kieleckiej delikatesowej stołowej potwierdza niezmienną od lat recepturę i oczywiście – jak sama jego nazwa wskazuje – najwyższą jakość!
4. Łączą Państwo w swojej działalności tradycyjne receptury, ale także nowoczesne narzędzia promocyjne. Skąd czerpią Państwo środki na tak szerokie kampanie?
Z naszej perspektywy wszelkie inicjatywy promocyjne są niezbędne. Dużą uwagę przywiązujemy do nowoczesnych i innowacyjnych działań marketingowych. Jako jedni z pierwszych producentów w branży FMCG zdecydowaliśmy się na aktywność w serwisach społecznościowych. Doceniamy też marketing rekomendacji chętnie współpracując z blogerami i testerami produktów. Wiemy, że to oni kreują trendy. Skąd czerpiemy na to środki? Oprócz budżetu własnego, ogromnym wsparciem są dla nas fundusze unijne pozyskiwane przy współpracy z Agencją Rynku Rolnego. Dzięki Programowi Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 mogliśmy zrealizować liczne kampanie telewizyjne, prasowe oraz internetowe promujące nie tylko Majonez Kielecki.
5. Co dalej Panie Prezesie? W kwestii sprzedaży krajowej można powiedzieć, że WSP Społem osiągnął maksimum. Jakie plany na rok 2014 i dalsze lata?
Rzeczywiście, mimo utrzymującego się w Polsce trendu spadkowego na rynku majonezów, nasz produkt, jako jedna z nielicznych marek, odnotował wzrost sprzedaży zarówno pod kątem ilościowym oraz wartościowym.
W takiej sytuacji naszym celem jest wzmocnienie pozycji poza granicami kraju. Choć produkty WSP „Społem” eksportowane są m.in. do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec Stanów Zjednoczonych, Australii czy Kazachstanu, stale poszukujemy nowych rynków zbytu m.in. w krajach azjatyckich. W zakresie poszerzenia portfolio przewidujemy rozwój w segmencie sosów oraz produktów dedykowanych takich, jak Majonez Kielecki Omega-3 czy Majonez Kielecki z czosnkiem.
Nowa Wieś Europejska, 116/2013