Obecnie w kraju istnieje 5 stacjonarnych uniwersytetów ludowych, położonych w różnych regionach Polski: Kaszubski Uniwersytet Ludowy w woj. pomorskim, Ekologiczny Uniwersytet Ludowy w woj. mazowieckim, Uniwersytet Ludowy w Radawnicy w woj. wielkopolskim, Nadbużański Uniwersytet Ludowy w woj. podlaskim, Uniwersytet Ludowy Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej na Podkarpaciu. Uniwersytety te mają w Polsce ugruntowaną pozycję jako instytucje oświaty dorosłych na terenach wiejskich.
Głównym problemem, z jakim borykają się uniwersytety ludowe jest brak rozwiązań prawnych w zakresie ich funkcjonowania, czego konsekwencją jest brak stabilizacji finansowej. Jednocześnie, aby umożliwić uniwersytetom ludowym realizację modelu edukacji określanego jako „Szkoła dla życia"[1], konieczne jest wypracowywanie wspólnej podstawy programowej zapewniającej autonomiczne kształtowanie tożsamości uniwersytetów ludowych, zgodnie z ich tradycją i przy zachowaniu specyfiki i indywidualności.
Dlatego też rząd planuje podjąć działania majce na celu opracowanie programu wspierania rozwoju uniwersytetów ludowych w Polsce. Koordynatorem prac w tym zakresie jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Resort rolnictwa będzie aktywnie uczestniczył w pracach nad tym programem.
[1] „Szkoła dla życia" - powołany w Danii przez Grundtvig*a system edukacyjny; szkoła jako miejsce życia we wspólnocie i uczenia się razem, osadzona jak najbliżej codziennego życia. Edukacja dorosłych nie dla tytułów, dyplomów, egzaminów itp. ale dla twórczego, spełnionego życia w społeczeństwie.
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
http://www.minrol.gov.pl/