Przypominamy: do 15 listopada 2022 r. właściciele albo współwłaściciele statków rybackich mogą składać wnioski o przyznanie pomocy finansowej na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej.
Dla kogo?
Pomoc jest skierowana do właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego, który:
- jest wpisany do rejestru statków rybackich;
- ma nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.
Zobowiązania
Właściciel albo współwłaściciel statku rybackiego, który korzysta ze wsparcia, zobowiąże się do:
- trwałego zaprzestania działalności połowowej nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy;
- nieskładania do ministra właściwego ds. rybołówstwa wniosku o dokonanie:
- wpisu statku do rejestru;
- zmiany wpisu w rejestrze w zakresie:
- ponownego wprowadzenia do wykonywania rybołówstwa komercyjnego statku rybackiego, który został uprzednio wycofany z wykonywania rybołówstwa komercyjnego;
- zmiany właściciela albo współwłaściciela statku rybackiego przez 10 lat, licząc od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy;
- złożenia wniosku o zmianę danych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie zaprzestania wykonywania działalności w zakresie rybołówstwa komercyjnego w związku z trwałym zaprzestaniem działalności połowowej, nie później niż w terminie 24 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy;
- rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o przyznanie pomocy, a w przypadku, gdy rozpoczęcie działalności wiąże się z realizacją inwestycji polegającej na budowie budynków lub budowli – w terminie 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy i do wykonywania jej nie krócej niż przez okres 3 lat.
Wykorzystanie pomocy zgodnie z przeznaczeniem należy udokumentować w terminie 1 miesiąca od rozpoczęcia wykonywania działalności.
Wysokość pomocy
Wysokość pomocy wynosi nie więcej niż 200 tys. zł dla danego wnioskodawcy.
Przeznaczenie pomocy
Pomoc jest przeznaczona na rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej, z wyłączeniem niektórych działalności, takich jak np. rybołówstwo i rolnictwo.
Przez rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej należy rozumieć:
- podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po raz pierwszy albo
- podjęcie wykonywania działalności gospodarczej po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia ostatniego zawieszenia tej działalności albo jej zakończenia, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy albo
- rozszerzenie zakresu wykonywanej działalności gospodarczej o działalność wykonywaną po raz pierwszy albo ponownie po upływie co najmniej 24 miesięcy od dnia wykreślenia tej działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego, poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski należy składać do 15 listopada 2022 r., do dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy. Można to zrobić osobiście, nadać rejestrowaną przesyłką pocztowa nadaną w placówce Poczty Polskiej lub skorzystać z platformy ePUAP.
Pomoc będzie przyznawana na podstawie umowy o przyznanie pomocy.
Więcej informacji oraz wzory dokumentów są dostępne na stronie internetowej ARiMR:
Źródło
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
https://www.gov.pl/rolnictwo/