Z okazji 20-lecia powołania do życia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Departament Komunikacji Społecznej ARiMR zamówił specjalny plakat u Andrzeja Pągowskiego, bez wątpienia najwybitniejszego żyjącego polskiego plakacisty. Agencja uznała, że plakat wykonany przez tej klasy twórcę, będzie doskonałym narzędziem promocyjnym i do tego z pewnością wyróżni działania ARiMR z tłumu tandety i bylejakości. Ten plakat jest już drugą pracą A. Pągowskiego wykonaną na zlecenie Agencji. Wcześniej był plakat z okazji 10 lat Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej w Polsce. Artysta przedstawił do wyboru Agencji kilka swoich projektów, spośród których kierownictwo Agencji wybrało "serię" której głównym motywem przewodnim jest sylwetka dynamicznego, kolorowego koguta wraz z zarysem nowoczesnego ciągnika. Pierwszy z plakatów, z kogutem z grzebieniem w barwach Polski i Unii Europejskiej namalowany na białym tle, stał się głównym elementem plastycznym obchodów 10 rocznicy funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce. Był prezentowany m.in. na konferencjach, wystawach i seminariach organizowanych przez centralę oraz Oddziały Regionalne ARiMR a nawet inne instytucje. Teraz przyszedł czas na koguta na niebieskim tle z biało czerwonym grzebieniem przygotowanym na obchody 20 lecia Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Przygotowanie dla ARiMR serii, na razie składającej się z dwóch prac, plakatów przez Andrzeja Pągowskiego jest dla nas prawdziwym powodem do dumy. Ten artysta, niewątpliwie światowego formatu, zgodził się po raz pierwszy na namalowanie plakatu na zlecenie instytucji i to poświeconego właśnie rolnictwu, co jak powiedział jest trudnym zadaniem, gdyż wymaga przełamania niestety wciąż dominujących w społeczeństwie stereotypów. Także sztuka w przedstawianiu wsi i rolnictwa tkwi w nich. Nie krył więc zadowolenia, że Agencja spośród jego propozycji wybrała najbardziej awangardowy i nowoczesny , a jednocześnie jakże nawiązujący do czasów najlepszego okresu w tzw. polskiej sztuce plaktu z lat 60 i 70-tych. Jesteśmy przekonani, że wizerunek koguta stworzony przez Andrzeja Pągowskiego na potrzebę zilustrowania efektów 10 lat WPR w Polsce i 20 lecia pracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stanie się, z biegiem lat (obok oficjalnego znaku graficznego i logotypu), kolejnym symbolem ARiMR.
Andrzej Pągowski ma 61 lat. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu ze specjalnością grafika użytkowa. Dyplom z wyróżnieniem zdobył w pracowni profesora Waldemara Świeżego. Od 1977 roku tworzy grafikę projektową, książkową, rysunki satyryczne, okładki płytowe, opracowuje kampanie reklamowe oraz oczywiście maluje plakaty.
Pierwszą znaczącą nagrodę (brązowy medal )zdobył na Biennale Grafiki Użytkowej w Bernie w 1978 roku za plakat dla Teatru Narodowego w Warszawie do spektaklu "Mąż i żona". Do historii światowego, a na pewno polskiego plakatu, przeszedł natomiast za sprawą dzieła, które zostało pokazane przy okazji Salonu Polskiego Plakatu w 1994 roku. Wtedy Laur zwycięzcy przypadł Andrzejowi Pągowskiemu za chyba najsłynniejszy jego plakat "Papierosy są do d...".
Artysta zawsze posługuje się czytelną symboliką. Jego prace mogą się podobać lub nie, ale nigdy nie pozostawiają obojętnym. Jego plakaty są nie tylko dosłowne, ale wręcz dosadne. Dziś jest dyrektorem agencji reklamowej "Kreacja Pro". Jest jednym z niewielu grafików który podpisuje swoje plakaty. Podpis "Andrzej Pągowski" ozdabia także plakat dla Agencji. Uważa on, że plakat należy podpisać, bo to dodaje mu wartości; jest również szansą autora, by zaistnieć na rynku. - Często widzę ciekawy projekt, chętnie bym współpracował z jego autorem, ale nie znam go, bo plakat nie jest podpisany - ubolewa. ARiMR z jego podpisów na swoich plakatach jest dumna i nie ulega wątpliwości, że między innymi właśnie one sprawiają, że stały się one obiektem pożądania dla wielu osób i instytucji, które proszą o przekazanie im chociaż jednego egzemplarza.
W 2006 roku w Warszawie odbyło się pierwsze forum dyskusyjne Outdoor - Kreacja w ramach Outdoor Innovation Program, podczas którego Andrzej Pągowski podkreślał potrzebę stworzenia polskiej sztuki plakatu reklamowego, który nie będzie w sprzeczności z ideą komunikacyjnej skuteczności.
Na koniec komentarz Artysty, który powiedział tak: "Plakat może operować brzydotą lub pięknem, ale musi być zauważony. Plakat niezauważony ginie." Jesteśmy pewni, że oba plakaty Andrzeja Pągowskiego przygotowane dla ARiMR, prezentujące wysoki poziom artystyczny, wykorzystujące nietuzinkową symbolikę oraz intensywne barwy, będą zauważone i nigdy nie zginą. I tego artyście jak i sobie życzymy.
Tekst/ Wiesław Stefaniak DKS
Źródło
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
http://www.arimr.gov.pl/