Autorem artykułu jest Leszek Gacek
Obowiązujące przepisy prawne często są mylnie interpretowane. Obornik króliczy nie może być traktowany na równi z obornikiem pozostałych zwierząt futerkowych. Dyrektywa 1774 pozwala na stosowanie takiego rozgraniczenia.
Odchody od królików - przepisy prawne.
Leszek Antoni Gacek
Często Inspektorzy Ochrony Środowiska powołują się na wykładnię, że obornik króliczy należy traktować jako obornik od zwierząt futerkowych, co skutkuje specjalnym jego traktowaniem. Uznając nadrzędność prawa UE nad krajowym należy zastanowić się nad pojęciami i nazwami zawartymi we wszystkich, dotyczących tego problemu Ustawach. Podstawą do wydawania decyzji, jest najczęściej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego 1774/2002. Rozporządzenie w swoim zamyśle miało zakazać wywożenia świeżych odchodów zwierząt futerkowych mięsożernych (norki, lisy, jenoty) bezpośrednio na pola jako nawóz. Wynika to z faktu dużej emisji odorów z tych odchodów. Zamiar ten został osiągnięty poprzez umieszczenie zapisu o konieczności kompostowania lub spopielania tych odchodów (uznano je za surowce kategorii drugiej, na równi z wnętrznościami zwierząt rzeźnych).
W rozporządzeniu wyżej wspomnianym nie ma nic o zwierzętach futerkowych roślinożernych (króliki, nutrie). Za definicję zwierzęcia futerkowego przyjęto zwierzę utrzymywane lub hodowane do produkcji skór futerkowych i nie przeznaczone do spożycia przez ludzi. Bardziej precyzyjnym określeniem byłoby jednak określenie zwierzęta futerkowe mięsożerne.
W myśl krajowych przepisów (Ustawa o nawozach i nawożeniu) za nawóz naturalny (dopuszczony do stosowania bezpośrednio na pola) uznaje się obornik, gnojówkę i gnojowice pochodzące od zwierząt gospodarskich z wyjątkiem odchodów pszczół i zwierząt futerkowych. Króliki w myśl Ustawy o hodowli i rozrodzie zwierząt zostały uznane za zwierzęta gospodarskie, futerkowe, Nie nastąpiło jednak rozgraniczenie na zwierzęta futerkowe mięsożerne (futerkowe w myśl Rozporządzenie 1774) i roślinożerne.
Rozpatrując zagadnienia związane z zagospodarowaniem obornika od królików należy jednak zastosować przepisy Ustawy o nawozach i nawożeniu z bezpośrednią legitymizacją do Rozporządzenia 1774. Rozporządzenie to, ogranicza w intencjach prawodawców obornik od zwierząt futerkowych, do odchodów zwierząt futerkowych mięsożernych. Nie będzie więc żadnym naruszeniem przepisów prawa, zakwalifikowanie odchodów królików jako nawozu naturalnego na równi z odchodami innych roślinożerców Odchody królicze w swoim składzie i nawet konsystencji są bardzo zbliżone do odchodów owiec, kóz i koni, co zostało potwierdzone wieloma badaniami naukowymi. Opinia stwierdzająca, że obornik od królików należy traktować, w myśl Rozporządzenia 1774, tak samo jak obornik od zwierząt mięsożernych jest literalnym wskazaniem przepisów, bez uwzględnienia intencji prawodawców i sensu ustanowionych praw.
Ze swojej strony, wykorzystując własne doświadczenie, wynikające z prawie trzydziestoletniej pracy naukowej i hodowlanej z królikami, mogę swoją opinię wyrazić w bardziej obszernej formie i podjąć się polemiki z pracownikami dowolnego szczebla administracji.
Odchody królicze świeże liczące nie więcej niż 4 dni od pozyskania;
Sucha masa %
|
pH w HzO
|
Zasolenie g/l św.m.
|
N-N03 mg/l św.m.
|
P mg/l św.m.
|
K mg/l św.m.
|
Ca mg/l św.m.
|
Mg mg/l św.m.
|
N ogólne % s.m.
|
C org. % s.m
|
N-NH4 % św.m.
|
C/N
|
28,6
|
7,9
|
6,90
|
258
|
3690
|
2125
|
1420
|
380
|
0,76
|
31,8
|
0,09
|
41,84
|
s.m - sucha masa- św. m - świeża masa;
---
dr Leszek Antoni Gacek
www.sima.of.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl